• Publicerad av robin på 26 september, 2015 vid 07:41

    Är på g att köpa ny bil och funderar på det här med keyless-system. Verkar ju helt värdelöst för oss vattenlekare. Finns det något sätt att låsa och ändå ha kvar nyckeln i närheten av bilen eller måste man ta med nyckeln ut på vattnet?

    mexi_ svarade 8 år, 5 månader sedan 22 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • malibu

    Medlem
    26 september, 2015 vid 08:12

    Haha, jag köpte ett sånt där nyckelås och hängde på. Sen kom jag på att bilnyckeljäveln ligger där och låser upp bilen juh! 🙂

    Nu har jag den på armen i vattentätt fodral. Men det bör funka att vira in nyckeln i metallfolie och lägga i låset som vanligt. Det dödar alla signaler. Jag tänkte testa det men glömmer bort det hela tiden.

    För jag vet ju att en vacker dag kommer jag stiga upp ur vattnet och inse att jag tappat nyckeln…

  • dr-masse

    Medlem
    26 september, 2015 vid 09:25

    Det är precis tvärtom – keyless är superbra för oss vattensportare.

    Tog över en tjänstebil på jobbet som har det och tänkte först som du, “jaha, och hur skall det här funka när jag surfar?”. Men med aquapack under dräkten (runt halsen i mitt fall) med nyckeln i är det suveränt. Bara att öppna bildörren, inget fippel med att fiska fram gömd nyckel etc.. Och glömmer man nyckeln inne i bilen går den inte att låsa.

    Min dosa har dessutom en vanlig nyckel som man kan dra ut ifall fjärrfunktionen dör eller batteriet tar slut.

    Så – min nästa bil kommer absolut att ha “keyless” igen, om det är ett alternativ.

  • jat

    Medlem
    26 september, 2015 vid 10:40

    keyless + aqua pack. Solved. Bättre än att gömma nyckeln.

  • turbo

    Medlem
    26 september, 2015 vid 10:48

    Jag lindar keyless nyckel i folie o lägger i bilen. Sen låser jag med nyckeln ,som finns i keyless nyckeln, i låset och lägger i våtdräktens nyckelficka. Funkar kanon!

  • xhib

    Medlem
    26 september, 2015 vid 14:04

    Se bara till att ibland kolla att aquapacken är tät. Jag gjorde inte det och en gång när jag kom upp efter surfet hade jag en blöt nyckel som inte funkade.
    Det gick bra den gången trots allt. Öppnade bilen med mekaniska nyckeln så jag kom åt telefonen för att ringa så att någon körde dit med reservnyckeln. Hade varit värre om man var långt borta från reservnyckeln.

  • surfing_is_great

    Medlem
    26 september, 2015 vid 16:33

    Keyless funktionen kan man ialf på min bil stänga av, då blir man tvingad att på gammald hederligt vis använda tryckknapparna på nyckeln!

  • jat

    Medlem
    26 september, 2015 vid 17:51

    @surfing_is_great 736123 wrote:

    Keyless funktionen kan man ialf på min bil stänga av, då blir man tvingad att på gammald hederligt vis använda tryckknapparna på nyckeln!

    Tack för tips. Varit ute i garaget nu och läst instruktionsbok och inser att min bil också kan stänga av keyless på. Tack.

  • hollister

    Medlem
    26 september, 2015 vid 18:35

    Ding!! Dagens I-landsproblem. 😀

  • malibu

    Medlem
    26 september, 2015 vid 18:53

    @JAT 736126 wrote:

    Tack för tips. Varit ute i garaget nu och läst instruktionsbok och inser att min bil också kan stänga av keyless på. Tack.

    Huh! Det ska jag testa! 🙂

  • robin

    Medlem
    26 september, 2015 vid 21:57

    Låter som att jag inte behöver dissa bilar pga keyless, det var ju skönt! Och visst fan är det ett i-landsproblem:-)

  • canoya

    Medlem
    26 september, 2015 vid 22:39

    Ett tips för nyckel i Aquapac är att först lägga nyckeln i en ziploc-påse och sedan i Aquapac:en så har man två barriärer mot vattnet.

  • dr-masse

    Medlem
    27 september, 2015 vid 08:45

    @hollister 736128 wrote:

    Ding!! Dagens I-landsproblem. 😀

    Är inte hela det här forumet byggt på 99% I-landsproblem? 😉

  • john1

    Medlem
    27 september, 2015 vid 11:32

    Jo, det stämmer säkert, och resterande 1 % är ett U-landsproblem där brädorna görs.
    JJ

  • hollister

    Medlem
    27 september, 2015 vid 17:53

    @dr Masse 736136 wrote:

    Är inte hela det här forumet byggt på 99% I-landsproblem? 😉

    Jag skulle vilja hävda att surfing är ett av människans mest grundläggande behov för att överleva!! 😉

  • gustav1980

    Medlem
    27 september, 2015 vid 18:19

    Keyless i all ära, men som surfmobil är det väl ett flertal andra need to have parametrar som behöver uppfyllas innan? Tänker på smidig fällning av passagerarstolen fram, rails som rymmer en ordentlig takbox utan att bakluckan slår i boxen, skinnklädsel, relativt god markfrigång men ändå inte suvhögt så att det blir allt för bökigt att lasta på taket, gärna Dragkrok och/eller ordentlig kofångare bak (typ xc70) som kan agera fotstöd och sittplats när man byter om 🙂

    Men visst, keyless är också bra!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.