Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite på snö – Nybörjare

  • Kite på snö – Nybörjare

    Publicerad av maverick på 29 november, 2004 vid 14:31

    Jag har flyttat till nordnorge och tänkte jag ska åka omkring på fjället med en kite i vinter!

    Vad ska jag ha för grejer? Storlek? Jag väger 90 kg.
    Vad kan vara värt att kolla på begagnat?
    Vad är ett OK begagnat pris?

    Tacksam för svar.

    kitesweden svarade 19 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • walle

    Medlem
    29 november, 2004 vid 16:38

    Har du tänkt åka på sommaren med så köp en “tub” drake!
    12-16m2 eller 14-16m2

  • kiters_se

    Medlem
    29 november, 2004 vid 17:05

    Du kan kolla in på kiters.se , här kan du läsa lite mer, http://www.kiters.se/Default.aspx?tabid=181
    rekommenderar att du slår mig en signal.

    0703011527

    Vi har både foil, upplåsbara (inflatable) och så Peter Lynn som har fördelar från upplåsbara men är en foil.

    Peter

  • nic

    Medlem
    29 november, 2004 vid 17:46

    Gör som 75% av alla seriösa snökitare kör Ozone’s Frenzy.

    Svar till:


    från http://www.semnozkitesurfing.com/data_htm_en/pages_winter_en/winter_resultats_set_en.htm

    CHAMPIONS DE FRANCE 2004 DE SNOWKITE
    SKI : FABRICE TRIPIER-MONDANCIN (OZONE)
    SNOWBOARD : GUILLAUME CHASTAGNOL (OZONE)
    FEMMES : TITAUA ROPITEAU (OZONE)
    JUNIORS : DAMIEN PATTOU (OZONE)

    [/ QUOTE ]

    Precis när konkurrenterna kopierat Frenzy04 drar Ozone ifrån. Nya Frenzy05 är grym. Lingalleriet på storlekarna 10-14 skiljer sig från de mindre för att bli extra kvicka. Reride systemet funkar super, spinning “leash” där CL _är_ leash. Väldigt lätt att “döda” kiten tillfälligt och sedan dra igång igen. State of the art…

    Om du bara ska ha en enda kite, köp antingen en Frenzy04 9.5kvm begagnad eller Frenzy05 10kvm ny. Det är nog den mest användbara storleken om man bara vill ha en och vill kunna göra hopp eller göra kortare flygturer. Vill du cruisa omkring på en frusen sjö eller i flackare terräng räcker det med en mindre enklare kite som Ozones Samurai som oxå är förhållandevis billig. Även små storlekar går fort men du hoppar inte lika lätt och kan inte köra uppför lika bra.

    Hälsningar,
    nic

  • putte

    Medlem
    29 november, 2004 vid 19:50

    Tänkte belysa closedcells lite oxå, då de förenar lätteheten med foils, men även går att köra sommartid. Exempel på closedcells är flysurfer och peter lynn

    Ozone (opencells), som nic skrev om tidigare, är kanon på snö, nackdelen är väll isf. att det inte är nån åretrunt-kite, men i ditt fall borde det väll kvitta…

    Flysurfer är kanon, eftersom att dom har ett sjukt bra leash/depower-system som fungerar kanon. Dom funkar grymt bra på vatten!

    IFB kites är sjukt bra i alla förhållanden, MEN är jobbiga att starta om på vintrarna. Detta löser man med lika olika varianter, olika kombinationer av 5:e lina-system.
    Något som jag favoriserar är cabrinha’s recon, där slipper man att krångla med extra linor osv.

    Jag personligen har en 16kvm cabrinha (recon utrustad) och en 9,5 kvm Flysurfer titan. Många gör tvärtom, kör en fet foil och liten IFB.

    När du köper en begagnad drake, satsa på att köpa en drake i bra skick (inte äldre än 03, absolut helst 04) och inte för liten!
    Storleken bör vara minst 12 kvm för foil, för att kunna köra många dagar, eller större än 14 för IFB.
    Folk kommer kanske kritisera mej för att jag rekomenderar stora drakar, men det är mitt personliga vinkling (väger dessutom bara 75kg)

    Du hittar en bra drake som passar dej för ett pris mellan 4500 och 7500, beroende på skick och vad sjutton du köper…

  • kitesweden

    Medlem
    29 november, 2004 vid 21:12

    Hör av dig, så kan vi fixa nåt som passar dig!
    Vi har kört på snö/is sedan -98 och testat det mesta.
    info@kitesweden.se
    0920-228250

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite på snö – Nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.