Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

  • blackadder

    Medlem
    8 september, 2008 vid 18:04

    Guten tag von Ychsen-Schaft ja!

  • doc

    Medlem
    9 september, 2008 vid 22:39

    @Haze 497973 wrote:

    Så klart alla som är längre ut och kör vågor kör säkert annars så kommer du knappast ut till vågorna.

    Tyvärr är det inte så. Det finns en och annan som lyckas ta sig ut till vågorna men har fullt sjå att hålla koll på sig själva och inte klarar att pejla både vågor och andra surfare samtidigt. Jag är fortfarande tveksam själv att kita när det är mycket folk, med tanke på min begränsade förmåga. Förhoppningsvis gör det mig lite säkrare än en del andra orosmoln.

  • skotten

    Medlem
    9 september, 2008 vid 22:51

    this is totally true.. its hard to keep surferlove on the beach and at the same time say to someone that they surf like a d1ck. Even for us kiters its insane with the “random” that shows up, loops his kite through all our gear and give someone that is trying to look cool on the beach a headache.

  • doc

    Medlem
    9 september, 2008 vid 22:55

    Men jag måste samtidigt skicka en eloge till de två grabbar som var ute i Läjet i torsdags kring lunchtid. En Naish o en North Rebel körde ni på och det var ett rent nöje att dela vågor med er. Snygg vågridning som var kul att se på och bra ögonkontakt och höjda drakar när man möttes på vattnet. Tack!

  • fnassel

    Medlem
    10 september, 2008 vid 16:38

    @Doc 498433 wrote:

    Men jag måste samtidigt skicka en eloge till de två grabbar som var ute i Läjet i torsdags kring lunchtid. En Naish o en North Rebel körde ni på och det var ett rent nöje att dela vågor med er. Snygg vågridning som var kul att se på och bra ögonkontakt och höjda drakar när man möttes på vattnet. Tack!

    Så ska det låta!
    Respekt!

  • supasonic

    Medlem
    11 september, 2008 vid 08:09

    @pete 495880 wrote:

    Been there, done that, som sagt. Fick fullskotad drake i planeten på Torö i K-viken 2004. Draken rev upp ett sår i pallet på mig och kajt-linorna hakade i min bräda och rigg som drev utom synhåll innan hela paketet som tur var landade långt upp bland bryggorna i norra delen. Är MYCKET skeptisk mot kajtare sen dess kan jag säga…

    Jag såg det hända! Fy fan, det var läskigt. Killen kom farandes över stenarna med ett par snubbar hängandes efter. Lossnade till slut från kiten som flög rakt in i en vindsurfare, måste varit du, plockade med sig utrustningen och flög vidare norrut. Helt galet!!

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2008 vid 10:14

    Som tur är har det hänt en hel del på säkerhetsfronten sen dess… Men det går ju bra att fortsätta vara skeptisk ändå.

  • willyskipper

    Medlem
    11 september, 2008 vid 10:50

    @sourra 498828 wrote:

    Som tur är har det hänt en hel del på säkerhetsfronten sen dess… Men det går ju bra att fortsätta vara skeptisk ändå.

    Jag tycker man skall vara skeptisk. Antyder man något annat som kitare så tar man inte riskerna på allvar.

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2346098&st=0&sk=t&sd=a&start=0

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2350620&start=0&st=0&sk=t&sd=a

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2349919&st=0&sk=t&sd=a

    Johan

  • woodleaflay

    Medlem
    11 september, 2008 vid 11:34

    @willyskipper 498835 wrote:

    Jag tycker man skall vara skeptisk. Antyder man något annat som kitare så tar man inte riskerna på allvar.

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2346098&st=0&sk=t&sd=a&start=0

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2350620&start=0&st=0&sk=t&sd=a

    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2349919&st=0&sk=t&sd=a

    Johan

    Illustrativa bilder i de där forumet.
    Det räcker dock att scanna steffos kiteforum för att se att det titt som tätt blåser iväg en kitare upp på land även i Sverige. De flesta verkar ju mest handla om att kitaren skadas själv (illa nog?) men är det många andra på stranden eller i vattnet bredvid så ligger ju de också i riskzonen.

    Bra diskussioner gynnas av fakta så det är ingen idé att blanda bort korten. De flesta kitare är helt ok och det är inte för dem som reglerna bör finnas. det är ju för de som inte fattar eller kan.

    Visst händer det skador i vindsurf men då är det ofta folk som ger sig iväg själva på långdistanser eller folk som stukar eller bryter något på sig själv.

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:18

    Visst kan det hända saker och man ska inte förringa riskerna. Men med tanke på hur många som utövar sporten är det kanske ingen skräll att du kan lyckas hitta några läskiga trådar på världens största kiteforum. Det går att hitta nasty shit om windsurfing också men inte åker jag runt och är rädd för att få en sjögräsfena i fontanellen för det. Man kan inte vara rädd för allt, då blir man amerikan. Att vara upplyst och riskmedveten är bättre.

  • oscar

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:31

    @sourra 498858 wrote:

    Visst kan det hända saker och man ska inte förringa riskerna. Men med tanke på hur många som utövar sporten är det kanske ingen skräll att du kan lyckas hitta några läskiga trådar på världens största kiteforum. Det går att hitta nasty shit om windsurfing också men inte åker jag runt och är rädd för att få en sjögräsfena i fontanellen för det. Man kan inte vara rädd för allt, då blir man amerikan. Att vara upplyst och riskmedveten är bättre.

    Jojo gräv fram nåt riktigt nasty om vindsurfing så får vi se…:grin:

  • doc

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:35

    Det finns relativt lite publicerat. I nedanstående studie konstaterades det att skallskador inte drabbade dem som bar hjälm, samt att färre skador drabbade dem som använder quick-release, vilket väl alla gör nuförtiden. Problemet är att man inte alltid kommer åt att lösa ut, eller får ett lyft så fort att man sen inte vågar släppa draken.
    1 död av 253 som ingick i studien under ett år känns inte så muntert.

    Jag har tagit emot ett antal kitare på akuten i Varberg. 2 var en hårsmån från dödlig utgång. Nu blev bägge istället helt återställda. Bägge hade säkra, fina drakar, ingen av dem släppte bommen i tid, ingen av dem drog utlösningen, ingen av dem var nybörjare.
    Gränsen mellan frisk och död är vääääldigt fin. Det fattar inte folk. Dom tänker bara att – jaja, det gick ju bra, fan fad folk gnäller om hur farligt det är.

    Ja, det är det. Likt förbaskat kitar jag, men aldrig i hård vind eller när fronten rullar in…

    A Prospective study of kitesurfing injuries
    Auteur(s) / Author(s)
    NICKEL Christoph (1) ; ZERNIAL Oliver (2) ; MUSAHL Volker (3) ; HANSEN Ute (4) ; ZANTOP Thore (5) ; PETERSEN Wolf (5) ;
    Affiliation(s) du ou des auteurs / Author(s) Affiliation(s)
    (1) Klinikum Elmshorn, Elmshorn, ALLEMAGNE
    (2) Department of Orthopaedic Surgery, University Hospital Schleswig Holstein, Kiel, ALLEMAGNE
    (3) Department of Orthopaedic Surgery, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pennsylvania, ETATS-UNIS
    (4) Department of Abdominal Surgery, University Hospital Schleswig Holstein, Kiel, ALLEMAGNE
    (5) Department of Trauma, Hand, and Reconstructive Surgery, University Hospital Muenster, Muenster, ALLEMAGNE
    Résumé / Abstract
    Background: To date, the pattern and rate of kitesurfing injuries are largely unclear. Hypothesis: The pattern and rate of kitesurfing injuries are comparable to that of contact sports such as football and soccer. Study Design: Prospective study. Methods: The study was conducted over a 6-month period of 1 season and included 235 kitesurfers. Results: The number of self-reported injuries was 124, for an overall self-reported injury rate of 7 per 1000 hours of practice. One fatal accident (polytrauma) and 11 severe injuries occurred during the study period (2 knee ligament injuries and 9 fractures at various sites). The most commonly injured sites were the foot and ankle (28%), skull (14%), chest (13%), and knee (13%). Fifty-six percent of the injuries were attributed to the inability to detach the kite from the harness in a situation involving loss of control over the kite. There was a tendency for athletes using a quick-release system to sustain fewer injuries than athletes without such a release system. Conclusion: Kitesurfing can be considered a high-risk sport. Clinical Relevance: The use of a quick-release system that enables the surfers to detach the kite in case of an accident might aid in the prevention of injuries.

  • willyskipper

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:54

    @sourra 498858 wrote:

    Visst kan det hända saker och man ska inte förringa riskerna. Men med tanke på hur många som utövar sporten är det kanske ingen skräll att du kan lyckas hitta några läskiga trådar på världens största kiteforum. Det går att hitta nasty shit om windsurfing också men inte åker jag runt och är rädd för att få en sjögräsfena i fontanellen för det. Man kan inte vara rädd för allt, då blir man amerikan. Att vara upplyst och riskmedveten är bättre.

    Varken du eller jag vet det faktiska antalet allvarligt skadade inom kite respektive vindsurfing. Personligen tror jag att det är betydligt mer skador inom kite. Det har ju hänt en del olyckor inom vindsurfing, det var ju en häromåret som drev iväg och inte kom tillbaka. Man kan bli nrerkyld och inte orka segla tillbaka tex. Har faktiskt också hört om en som fick en fena i huvet. Om du kan hitta några trådar om allvarliga skador inom vindsurfing där man riskerar att skada andra så vore det trevligt att se dem, så man lär sig något. Tror att du får leta betydligt längre än vad jag gjorde.

    Det som irriterar mig mest är att kitare inte respekterar min säkerhet när jag vindsurfar. Om jag har väjningsplikt så håller jag ett avstånd på minst 5 m när jag är i lovart för jag vet att jag kan trilla och slå masten i huvet på någon. Men när kitare har väjningsplikt så tvingas jag åka under linorna och utom min påverkan så kan kitaren tappa kontrollen och skada mig. Det tycker jag inte alls om.

    Johan

  • sourra

    Medlem
    11 september, 2008 vid 13:55

    Det är klart att man kan tycka det är läskigt att möta en kitare om man inte själv kan relatera till hur det är att styra en kite. När jag möter en vindsurfare är det ofta som mina linor passerar ovanför den personen, eftersom det krävs ett avstånd på 25 meter downwind för att det inte ska inträffa och det är sällan man åker så långt ifrån varandra då det är mycket folk ute. Däremot så ser jag till att hålla kiten så pass högt upp att den jag möter inte ska känna det som att det är risk att han/hon ska komma i kontakt med linorna. Självfallet gör jag inga trick, hopp eller andra roligheter då jag möter någon och skulle det vara så att vi är på kollisionskurs så faller jag ned i vind så jag hamnar nedanför, även om jag har förkörsrätt. Jag har aldrig upplevt långfingrar eller knutna nävar, bara tummen upp, från de windsurfare jag möter där ute.

    Vad det gäller skadorna som anges i den där rapporten så skulle det vara intressant att veta när undersökningen är gjord. Varför jag säger så är för att den avslutas med något att om man hade kites med quick release skulle antalet skador kunna minskas. Det tyder ju på att den inte är dagsfärsk om man säger så. Själv anser jag att antalet skador även skulle minskas om folk inte gick ut med för stora kites bara för att de inte har mindre.

  • sioman

    Medlem
    11 september, 2008 vid 14:17

    Grejen är den att det var en fjolla som fick en kite på sig. När han blev träffad flög han “flera” meter. Så hade han ju sagt till tidningen iaf ;D

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite(-surfing?) i Apelviken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.