Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • Kite vs vindsurfare

    Publicerad av hfghenke på 26 maj, 2006 vid 18:53

    Har just kommit hem från en heldag med feta vågor och bra vind i Ringenäs/Halmstad men jag är lite förbannad fick väja för kiters hela jävla tiden.
    Förmodligen är det inte bara Halmstad som drabbats av kite svärmar i våg spotsen och nu vill jag få reda på vad som gäller innan jag får nacken avskuren av ngn draklina.
    Vem ska väja för vem? Vad säger reglerna, finns det några?
    Måste kitarna hålla sig mitt i våg spotsen kan dom inte falla av down wind?

    speedkenta svarade 7 år, 10 månader sedan 71 Medlemmar · 159 Svar
  • 159 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 19:00

    Väjja inte. Sikta på gubben och tryck ner dem i vind. 😉

  • ric

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 19:28

    absolut, krig vill vi ha!! ska bara köra med kiten riktigt lågt, försöka skära ett segel eller två med linorna.

    samma väjningsregler gäller som för segelbåtar, har man vinden in från höger väjer man för mötande, väjjer downwind, upphinnande väjjer för slöseglare, downwind suntförnuft gäller givet.

    seglar inte själv i Ringenäs/Halmstad men synd att det ska vara trångt.

    //Ric

  • donpedro

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 20:04

    Sen ere väl lite anorlunda i vågorna väl. Att person påväg ut genom vågorna har företräda även om han går för babord och person som är högst i vind har rätt till vågen om två droppar in samtidigt och annars gäller förs på vågen. Jag som vindsurfare tycker att det oftast är jävligt obehagligt att surfa bland kitare. Verkar inte riktigt som dom förstår hur stor plats dom tar med sina linor och plastpåsar å grejjer. Det bäste vore väl om vi kanske kunde dela lite på oss alltså surfare så kitare vi inte behöver va på samma plats.

  • ric

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 20:17

    jo det är sant de va bara allmänna väjjningsregler jag skrev det finns fler för vågkörning. visst tar kite plats. ser man till linor o allt o säkert avstånd m.m tar vi ännumer plats! som jag ser det borde vindsurfare vara högre upp i vind än kitare då slipper de oroa sig för linor och sådant, kan man ha varisin halva av spoten är det ju klockrent. men har som sagt aldrig varit på spoten ni nämt tidigare i forumet.
    låter trist att inte köra på samma ställe, tjafs om att vi kom först i dag ni får hålla er borta, detta är windurf ställe osv. tror på visad hänsyn o att man pratar med varandra på spotsen!

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 21:51
    Ric wrote:
    absolut, krig vill vi ha!! ska bara köra med kiten riktigt lågt, försöka skära ett segel eller två med linorna.

    samma väjningsregler gäller som för segelbåtar, har man vinden in från höger väjer man för mötande, väjjer downwind, upphinnande väjjer för slöseglare, downwind suntförnuft gäller givet.

    seglar inte själv i Ringenäs/Halmstad men synd att det ska vara trångt.

    //Ric

    Eehh, kanske har fått något om bakfoten men är det inte seglaren med vinden in från babord som skall väja? Dvs Vinden i höger öra = företräde !

  • donpedro

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 22:18

    Det stämmer aldeles utmärkt det höger har FÖRETRÄDE jämte babord.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 22:35

    På grund av vissa intelligensbefriade kite-åkare så är det nog bara en tidsfråga innan vi får förbud på många ställen. Jag träffade på en idiot idag som drog upp sin drake över både hus och folk på den lilla stranden på Läjet och när jag påpekade att det kanske vore bättre om han gick i från den stora stranden en bit bort svarade han att “det gick ju bra igår”…………….vafan ska man säga?? Jag är personligen emot förbud i alla de former men med sådana “utövare” är det nog ofrånkomligt i längden! När det sen gäller väjningsregler mellan kiteare och vindsurfare så är det väl så att det är själva kitearen man ska väja för och inte hans 30meters linor+drake som vissa kiteare verkar tro………. //Johan

  • pelle_o

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 23:09

    Jag har råkat ut för flera kitare i Apelviken som kommit från babord men på pin kiv pressat sig upp i lovat trots deras långa linor och att man varit på väg ut genom bryten. Dom ska vara glada att det är i Sverige.

  • stewen

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 00:48
    Oregistrerad wrote:
    Ric wrote:
    absolut, krig vill vi ha!! ska bara köra med kiten riktigt lågt, försöka skära ett segel eller två med linorna.

    samma väjningsregler gäller som för segelbåtar, har man vinden in från höger väjer man för mötande, väjjer downwind, upphinnande väjjer för slöseglare, downwind suntförnuft gäller givet.

    seglar inte själv i Ringenäs/Halmstad men synd att det ska vara trångt.

    //Ric

    Eehh, kanske har fått något om bakfoten men är det inte seglaren med vinden in från babord som skall väja? Dvs Vinden i höger öra = företräde !

    Nej

    Den som har vinden i vänster öra har företräde ( förutsätter att man tittar framåt )
    Alltså i vindsurfing och segling. Den som har vänsterhanden längst bak på bommen respektive vänsterhanden på rodret har företräde dvs styrbordshalsar..

  • ric

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 06:56

    vinden i höger öra… de va nog så det sades i scouterna!

    alltid trist att vissa sabbar för alla andra, visst ska man hålla kiten borta från att riskera andra åkare, egendom eller så. finns nötter i alla läger. windsurfare kan ju sakmtidigt låtabli att åka till kitearen.
    men förste skrivaren kanske har rätt, ksnake ska ha olika spots eller delade spots eller olika dagar att köra på.

  • gonzo

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 07:12

    vilka problem ni har ni är bara avundsjuka på att inte ni kan hoppa lika högt

  • po525h

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 09:35

    http://www.continentseven.com/move7next2.php?moveid=171

    🙂

    gonzo wrote:
    vilka problem ni har ni är bara avundsjuka på att inte ni kan hoppa lika högt
  • skotten

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 09:56

    Listen to you all moaning like a bunch of geriatrics!!!

    Get over it let me present you with some basic facts;

    All kiteboarders are not moronic retards with the mental capacity of a 3 year old, dropped at birth.

    Idiot Kiteboarders exist, let them ruin it for themselfs, soon enough a fellow kiteboarder will have something to say to them if there is a potential ban threatening everyones fun.

    As for the space issue, I think its just something that has to be accepted, the laws of physics cannot be changed.. no-one bitches about Lorries taking up space on the roads, its just something that has to be worked with.

    If there is gonna be any sort of productive result from all these conversations that keep arising, then it should be to establish a nOOb area and an experienced rider area at your local spot. Work together to keep the cars parked in the right places, the surf beaches clean and give safe advice to those new to the spot.

  • homer

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 15:10

    Sluta gråta, va en man och ta det direkt med den som stör dig…
    Det finns alltid någon som gör fel så låt han veta det.
    Det finns plats för alla.

  • manno

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 15:30

    Tycker det är lugnt att köra med kitare som har koll. Men det var nåt hallon ute i ringenäs i blå torrdräkt som flög omkring, det var lite obehagligt, har man ingen koll på prylarna tycker inte jag man ska köra på stället där “alla” är.

Sida 1 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.