Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • herodude

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 23:58

    det funkar med kitare som har koll… alla har inte det och många är jävligt ego både på våg och kryss, jag kör i apelviken på sommrarna, och det blir mer och mer kitare för varje år, har flera gånger varit nära själv att bli påkörd och förra sommarn höll min polare på att bli på hoppad av en kitare på vattnet, alla har inte koll även om de tror de har det, jag tycker inte om kitare på vattnet, då jag inte har haft bra upplevelser av dem vi får väll se hur det blir sen om min syn förändras, men om det fortsätter på samma bana så är blir det bara värre…

  • skotten

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 00:56

    thats a good point Herodude, no one should be getting all cocky and behaving dangerously. I think every local spot should have its arangement as to where people can catch some speed, and where the kiters should ride. Where it is not possible, fellow kiters should speak up when they see someone behaving like a moron and hopefully some sort of respect can be shown between us all.

    Lets not forget that its easier to swallow pride and speak up for a friend than it is for somone that just insults other rides on the water, regardless of wether they ride kites or sails.

  • gonzo

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 09:25
    tbasco wrote:
    http://www.continentseven.com/move7next2.php?moveid=171

    🙂

    gonzo wrote:
    vilka problem ni har ni är bara avundsjuka på att inte ni kan hoppa lika högt

    ok ni kan hoppa högt. sjukt:wink:

  • pjoter

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 14:08

    trist att denna diskussionen alltid skall komma upp.
    inlinesåkarna va ivägen för skatearna, snowboardåkarna för skidåkarna, skidåkarna för snowboardåkarna, vindsurfare för vågsurfare osv osv…….

    alltid jävligt trist när det finns folk som tror dom är bäst å skiter i all säkerhet.. men ge er på dom istället för gruppen kitare. jag har vart med om vindsurfare som åkt så nära att dom hade nockat mig med masten vid ev kastfall. det handlar inte om vad som körs, det handlar om idioterna som kör.

    Självklart blir det fler och fler kitare som kör vågor.. det blir bara fler å fler kitare och många av dom/oss upptäcker hur kul det är att köra vågor! Precis som med vindsurfing så är det helt olika saker att tricka för fullt på plattvatten å att glida runt i vågor.

    Varför inte inse att det bara är olika sätt att njuta av samma sak och bara visa hänsyn oavsett kite, segel eller flotte på drift.

  • lars_k

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 14:54

    Håller med. Det är bara att försöka ta hänsyn så gott det går, vattnet tillhör alla. Jag fick också gira undan kraftigt några ggr i Ringenäs när jag mötte kitare men då låg jag på babord och hade väjningsplikt. Skillnaden är väl att kiten tar mer plats så man får hålla ut mer när man möts.
    Jag körde dock mest nere vid revet och slapp bry mej om kitarna som låg längre upp i vind. 🙂

  • skotten

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 21:17

    its settled then…. We are all mates that show respect to each other.. If there are any idiots pissing around, then its the duty of their fellow kitesirfer/windsurfer buddies to say something.

  • kelso

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 05:39

    Var i Klittmöller i helgen och körde i Krik. Massa störiga kitare. Nära man blev träffad av fallande kite flera gånger. Kitare utan koll är ett otyg. Profsen kan man stå ut med.
    En kitare kraschade på betongstanden och fick köras med ambulans från stranden. Det säger lite…..

  • muche

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 06:31
  • joth

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 07:53

    I Habo Ljung så har man delat upp sig på 2 ställen och jag tycker det är mycket bra. Dom har valt den lite grundare delen med bättre istigningsmöjligheter. Och vi surfare har den andra delen med brantare istigning och lite djupare. Jag är inte komfortabel bland 20 kitare och det är nog både pga vana och osäkerhet. Föredrar en massa surfare runt mig än ett fåtal kitar.

    Sedan så tycker jag ändå att kitare skall fundera på vilka ställen där deras kitar är ok att breda ut. Badstränder och i närheten av bostäder och vägar är inte bra ställen. Kiten kan ju vara lite oberäknelig när man är nybörjare framför allt. Prata med dom som bor där eller vistas mycket där ni skall kita. Fjortis attityd är inte bästa sättet att skapa relationer men vad jag förstått så är merparten av kitarna inte funtade så.

    //Jonas

  • s

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 09:31

    Samma väjningsregler gäller för kiteare som för vindsurfare.
    Det finns en sammanställning på http://www.apelviken.nu – här för att vara exakt: http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp

    Kortfattat:
    På väg ut mot vågorna så har du företräde! (svårare att hålla fart och väja).

    Då det inte är vågor så är det :
    Blås i höger öra – bara tuta och köra! 😀 😀

    Och lite annat… 😉

    Kolla på http://www.apelviken.nu

    /Staffan

  • calle

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 11:39

    Visst är det väl “vind från vänster väjer”?
    Mvh Calle

  • styret

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 14:31

    under en sässong hämtar vi nog mellan 15 och 20 kitare och max 3 med vår båt på haga…

  • calle_b

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 21:24

    Hmmm

    Jag tror att det luktar någon sorts förbud om inte kajtarna bättrar sig.
    Det är för många som inte har tillräckligt god koll, både på omgivningen o sig själv. Det är en kul sport, som så klart borde tillåtas, men folk som bara kör ” Eeey, jag ska köra kite, jag provar här…” det är dom som är direkt livsfarliga.

    Alltså. Vill du lära dig kite, så borde en utbildning/kurs vara obligatoriskt (och jävligt billigt), typ en 3-4 dagars med teori och praktik och sen en liten plastbit som cert. “Kajtkort”.

    Sporten kan fan skörda liv, precis som fallskärmshoppning, och iaf vi måste göra ca 30 h teori, och runt 30 hopp för att få “hoppa fritt”.
    Visst, det är en stor skillnad mellan fallskärm och kite.
    Egentligen inte(även fast kajtarna inte hoppar upp till 1000 meter o sen ner igen) men skillnaden är i att du som kajtare har mycket ansvar för andras hälsa när du är ute på vattnet.

    Inför en stabil Kiteförening med shyst styrelse som håller koll och vill få sporten att utvecklas på ett shyst och säkert sätt. Hakuna matata.

    Frid

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 maj, 2006 vid 13:48

    Seglar ofta i rågelund och där fungerar det rätt bra att samsas med kitare, men de som parkerar på gångvägen ner till stranden är lite störiga. I apelviken är det så trångt till att börja med att det kan bli så trångt att det inte är roligt att segla längre. Jag vill gärna ha lite marginal om man drattar i, ifall man blir spolad ett par meter. 50 vsurfare ryms i apelviken men kan bli svårt med 50 kitare. Kan dock inte komma ifrån att alla har lika stor rätt till havet tråkigt bara att kitare tar så mycket hav.

  • getwet

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 18:35
    Ric wrote:
    absolut, krig vill vi ha!! ska bara köra med kiten riktigt lågt, försöka skära ett segel eller två med linorna.

    samma väjningsregler gäller som för segelbåtar, har man vinden in från höger väjer man för mötande, väjjer downwind, upphinnande väjjer för slöseglare, downwind suntförnuft gäller givet.

    seglar inte själv i Ringenäs/Halmstad men synd att det ska vara trångt.

    //Ric

    Pulvermos…..vinden in i höger öra, bara tuta och köra är det som gäller! Kunskapsnivå låg! Kanske inte konstigt att väjningsreglerna misstolkas om inte nivån är högre än så!
    Tråkigt att det är så många kiteare som förstör för de seriösa som har ett sunt förnuft. Känns som om “ballfaktorn” påverkar många att börja kitea som aldrig ens sett vatten tidigare. Bättring innan förbud skapas!

Sida 2 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.