Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • pjoter

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 20:57

    hård attityd getwet…..

    kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

    Fattar inte hur ni med windsurf kan behöva dom särskilt ofta heller, ni tar ju inte direkt stor plats och kör inte ofta över 25-30 knop.

    Så fast man hållt till på havet under hela sin uppväxt så behövde man lära in de där då man började kita och helt plötsligt tar lite mer plats. Kan dock inte säga att jag kör efter dom särskilt ofta då det alltid löser sig.

    Sen måste jag nog säga att i allmänhet är många vindsurfare överdrivet rädda för kitar. När man kör med en kite så ramlar den inte helt plötsligt rätt ner i huvudet på folk. Har man lite vett så ligger man ju inte och leker precis uppvind om andra människor utan då kör man bara och håller koll på grejerna tills man passerat.

  • getwet

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 04:56
    pjoter wrote:
    hård attityd getwet…..

    kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

    Fattar inte hur ni med windsurf kan behöva dom särskilt ofta heller, ni tar ju inte direkt stor plats och kör inte ofta över 25-30 knop.

    Så fast man hållt till på havet under hela sin uppväxt så behövde man lära in de där då man började kita och helt plötsligt tar lite mer plats. Kan dock inte säga att jag kör efter dom särskilt ofta då det alltid löser sig.

    Sen måste jag nog säga att i allmänhet är många vindsurfare överdrivet rädda för kitar. När man kör med en kite så ramlar den inte helt plötsligt rätt ner i huvudet på folk. Har man lite vett så ligger man ju inte och leker precis uppvind om andra människor utan då kör man bara och håller koll på grejerna tills man passerat.

    Hård attityd japp, det bör man nog ha när risken för personskador är stor pga av andras okunskap och låga respekttröskel.
    Men som någon annan skrivit, de kiteare som kan och kalkylerar riskerna är det inga problem med. Men det finns en kategori av kiteare som tyvärr inte tycks förstå, och den kategorin är troligen oftast de som hakat på ballfaktorn i sporten.
    Om det skulle finnas en större respekt, kunskap, mogenhet, både bland kiteare och wsurfare så skulle det här inte vara något problem. Problemet är att kiten tar så OTROLIGT mycket mer plats än wsurfaren samt farliga linor och fallande kites. Då måste man tänka ett par steg till vad som kan hända och ske.

    Förutom det så seglar jag över 25-30 knop varje gång…….:wink:

  • styret

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 05:08

    även om det löser sej så är det jävligt irriterande att behöva väja för nån när man plockar höd bara för att den personen inte orkar bry sej om väjningsreglerna.

    Det märks en jävla skillnad när man seglar med folk som har koll på väjningsreglerna. när man kör freestyle eller vågor så är det jävligt skönt att kunna fokusera på seglingen och ladd istället för att vara tvungen att åka runt och hålla blixtekoll på alla omkring sej och tänka hur man ska lösa just den här sittuationen.

    Det är en sak om man seglar 5-6 polare som man känner bra och seglar ofta med. då kanske man kan göra avkall och köra som man vill. Men dra ut en dag på haga under högsässong utan att bry sej om väjningsregler (vilket jävligt många vindsurfare gör) är riktigt jävla dumt.

    förstår inte varför, om man kan reglerna, man inte följer dom. det är bara jävligt dumt och ignorant och man har fan inte på vattnet att göra.

    Visst man kanske är överdrivet rädd för kitar men olla mitt inlägg ovan, jag ahr personlig erfarenhet av att kitare mycket oftare havererar och tappar ner draken än vindsurfare så det känns lite mer scetchy.

  • lars_k

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 07:05
    pjoter wrote:
    kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

    Hahaha. Jag har segelbåt och tillbringar mkt tid i farlederna längs västkusten och DK på somrarna. Hade jag och övriga båtar inte hållit järnkoll väjningsreglerna hade det gått åt helvette direkt! Även om man bara gör 5 knop kan saker hända jävligt snabbt i en trång farled!
    Detsamma gäller en bra dag i Apelviken, mkt folk på vattnet som man får väja för hela tiden. Och där sker besluten om möjligt ännu snabbare.
    Skrämmande attityd mot väjningsregler du har! Och att du dessutom kör kite som allvarligt kan skada andra på vattnet gör ju inte saken bättre!

  • adde

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 07:12
    pjoter wrote:
    hård attityd getwet…..

    kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

    Fattar inte hur ni med windsurf kan behöva dom särskilt ofta heller, ni tar ju inte direkt stor plats och kör inte ofta över 25-30 knop.

    Så fast man hållt till på havet under hela sin uppväxt så behövde man lära in de där då man började kita och helt plötsligt tar lite mer plats. Kan dock inte säga att jag kör efter dom särskilt ofta då det alltid löser sig.

    Sen måste jag nog säga att i allmänhet är många vindsurfare överdrivet rädda för kitar. När man kör med en kite så ramlar den inte helt plötsligt rätt ner i huvudet på folk. Har man lite vett så ligger man ju inte och leker precis uppvind om andra människor utan då kör man bara och håller koll på grejerna tills man passerat.

    Jag är också uppväxt på och i vattnet, både ost och västkust + dankmark, tyskland mm. (seglbåt, motorbåt, allt man kan åka efter.. you name it). Tro fan man måste ha väjningsreglerna i ryggmärgen annars smäller det. Den här “det ordnar sig om man är uppmärksam”-attityden är fruktansvärt irriterande på vattnet.

    Dock skall även vindsurfare ha sin släng av sleven, ligger ofta folk och pressar en när man skall droppa in i en våg, folk tar end vågor, folk gippar utan att titta bakåt osv.

  • pjoter

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 07:19

    mm jag vet. de e skrämmande med folk som använder sunt förnuft istället för regler.. det har inte med regler att göra!! det har med att man säger till dom som e så idiotiska att dom riskerar att tappa draken på andra. när jag gör nåt som kan involvera en krasch där jag tappar kontrollen över draken så ser jag självklart till att ha ordentligt säkerhetsavstånd downwind. men när jag däremot ligger och höjdar ska det väldigt mkt till för att jag bara helt plötsligt tappar draken rätt i huvudet på nån. Ni måste förstå skillnaden mellan att bara köra och mötas och att ligga å testa gränserna så man skrotar.

    men jag håller helt klart med om att det är jävligt läskigt med folk som sätter kiten i närheten av en eller utan nån koll håller på att klyva en med linorna. Men säg då till dom personerna direkt på stranden. kom ihåg kiten och hitta killen på stranden sen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 07:30
    pjoter wrote:
    inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

    pjoter wrote:
    de e skrämmande med folk som använder sunt förnuft istället för regler

    Nu är det svårt att hänga med …

  • pher

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 16:34

    Nej tacka vet ja chickenrace, det finns ingen anledning att väja förrän i precis sista sekund om man inte är karl nog för att kracha hela vägen.

    I vissa fall kan det vara rekommendabelt att bara “utmana” same size. “Lastbilschaffören” ska man passa sig för i dessa sammanhang.

    Detta kan göra att adrenalinet går än högre vilket kan förhöja en seglingsdag om allt gått bra… Worst case senariet blundar vi för här.

    Cya out there..

  • gomes

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 17:13
    manno wrote:
    Tycker det är lugnt att köra med kitare som har koll. Men det var nåt hallon ute i ringenäs i blå torrdräkt som flög omkring, det var lite obehagligt, har man ingen koll på prylarna tycker inte jag man ska köra på stället där “alla” är.

    var det något som hände ?? eller tycker du bara att det är bra att inte du hade torrdräkt…menar kissar man ner sej lätt så e det ju bäst att ha våtdräkt….
    Gomessss

  • joth

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 18:09

    var det något som hände ?? eller tycker du bara att det är bra att inte du hade torrdräkt…menar kissar man ner sej lätt så e det ju bäst att ha våtdräkt….
    Gomessss

    Kanske denna typ av attityd som gör er så populära…

  • pjoter

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 19:32

    ygge, syftade mest på attityden från framförallt Lars.k.
    Fick känslan av att han tyckte det va bättre att hårt följa reglerna än att göra egna som t ex att alltid gå downwind om windsurfare vid tätt möte bara för att denne ska slippa tänka på linor och nerfallande kites.

    Reglerna kan va bra att utgå från men de blir jävligt jobbigt om alla följer dom benhårt istället för att anpassa sig till situationen.

  • lars_k

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 19:46

    Vet inte riktigt vad du menar men klart att man kan vara lite flexibel beroende på situationen men om alla utgår från samma grundregler är det ju mindre risk att man girar åt samma håll vid möte och pangar in i varandra pga det.
    Förresten brukar de flesta kitare jag mött köra upp kiten i vädret vid möte och då tar de ju inte mkt plats på vattnet. Falle och hans polare gjorde det varje gång och det var ett rent nöje att joina dem på vattnet i Lejet i torsdags! Detta kanske man kunde ha som specialregel för kitare vs vindsurfare men det vore ju inte så kul för kitaren att tappa all fart så fort han möter en vindsurfare 😉

  • manno

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 19:52

    Vadå hände? Vad spelar det för roll? Mitt inlägg handlade bara om hur mycket jag hatar blåa torrdräkter, förstod du inte det?

    Gomes wrote:
    manno wrote:
    Tycker det är lugnt att köra med kitare som har koll. Men det var nåt hallon ute i ringenäs i blå torrdräkt som flög omkring, det var lite obehagligt, har man ingen koll på prylarna tycker inte jag man ska köra på stället där “alla” är.

    var det något som hände ?? eller tycker du bara att det är bra att inte du hade torrdräkt…menar kissar man ner sej lätt så e det ju bäst att ha våtdräkt….
    Gomessss

  • calle_b

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 21:22

    Oj oj oj, när ska denna eviga kamp sluta?

    Blir trött av att läsa denna diskussion om väjningsregler kontra sunt förnuft, samt olika citat på hur puckad den ena eller andra personen är, ruggigt kreativt må jag säga.

    Problem: oefarna/dryga erfarna kajtare beter sig illa och osäkert på vattnet.
    Risk: Fucking death man…
    Lösning: Mer kunskap och säkerhetstänk till kajtarna.

    Vindsurfare är i regel rätt så förnuftiga och har ett visst tänk kring säkerhet, eftersom sporten är väldigt väl etablerad. Kajt är rätt nytt och folk vill bara ut å köra. Klart olyckor sker om man inte kan hantera draken. Jag har själv kört kajt ett par ggr och som flugviktare med 15 kvm kite i hyfsat byig vind(läs vanliga svenska förhållanden) var det inte lätt att hålla koll på ens sig själv.
    Att dessutom hålla koll på omgivningen är en stressfaktor som inte är rolig.
    En vettig och billg(eventuellt obligatorisk) kurs skulle göra gott.

    Moj

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 maj, 2006 vid 22:58
    Homer wrote:
    Sluta gråta, va en man och ta det direkt med den som stör dig…
    Det finns alltid någon som gör fel så låt han veta det.
    Det finns plats för alla.

    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Alla har ansvar för att det “går snyggt till” därute och på stranden. Tyvärr kommer all segel/brädsport (på vattnet) bli dragna över en kam om det börjar bli en massa förbud.

    Så kör på och tänk på hur ni själva vill bli “behandlade” på vattnet och behandla er omgivning därefter. Har aldrig haft problem med vare sig kitare eller surfare (vind/våg) hittils iallafall.

Sida 3 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.