Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 juni, 2006 vid 21:13
    pjoter wrote:
    håller me masse jag.

    å Ölla, chilla lite… har inte din mamma förklarat för dig att man inte ska säga till folk att dra åt helvete? Hur har du förresten tänkt dig din regel med att kitare alltid väjer för windsurfare? om det är 50 kitare som kör nånstans å de kommer en windsurfare, ska då alla 50 ge honom helt fritt vatten?

    Hallå Pjoter. Då går man ju faktiskt inte ut och windsurfar på ett sånt ställe. Sen blir jag riktigt arg på folk som skriver utan att tänka först, men visst du har rätt.
    Men jag är så trött på att ha fått riktigt fina vågdagar sabbade av kitelinor som ligger o slickar vattenytan när man ska rida vågor, tex. Fick en riktigt fin gilslöv dag sabbad av en kille förra hösten, och i SA blev det bråk på stranden när 2 kitare var ute o pajade för 50 vindsurfare i flera veckor. Även om de har bra kontroll och det är ofarligt eftersom de ligger under en i vind så är det oerhört störande. Vindsurfare kan läsa varandra och man kan rida runt varandra i en våg. Jag tycker det är egoistiskt att sabba för många andra bara för att man ska få lite roligt själv.
    Det är en helt annan grej när du kitar i klagshamn, så föredömligt borde alla som kitar på samma ställe som vindsurfare göra. Synd att du kör foil bara.
    /Ola

  • pjoter

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 22:50

    tack.. 🙂
    men det du säger om att det är svårt att läsa kitare tror du inte det bara handlar om att många vindsurfare kört så lite med kitare? När snowboarden exploderade i början av 90-talet va det samma diskussion om att de inte gick att åka i backarna längre för snowboardarna satt överallt, hoppade in i pisten, svängde oberäknerligt osv. och självklart diskussionen om att dom inte hade nån kontroll å kunde köra ihjäl alla goda fina skidåkare.
    Men det har ju löst sig alldeles utmärkt med tiden och nu är det inte många som stör sig på varandra utan har de bara gott i backen.

    Tror det finns många av både vindsurfarna och kitesurfarna som måste lära sig hur man kör tillsammans med andra. Och då inte bara med den egna grenen utan tillsammans för kite har precis som vindsurfingen kommit för att stanna.

  • Mentos

    Gäst
    20 juni, 2006 vid 12:36

    Kite och vindsurfing hör inte ihop. Hur är man gör så blir det problem när kitare och surfare ska samsas om samma ställe och det pga olika vindvinklar!
    Själv blir jag jävligt trött att gå genom stranden till vattnet med surfgrejerna med massa kajtar över min huvud. Kan inte låta bli att känna ständigt oro. Det har ju facktisk hänt att kajtarna dukat ner i marken med jäkla kraft. de veka snorungar som oftast håller i en sån kan aldrig sätta emot på nåt sätt när detta inträffar! En sån typisk spot är I appelviken nära parkeringen där vindsurfare och kajtare riggar på samma ställe! – helt vansinnigt!
    Bästa är att dela på oss som vissa har föreslåt tidigare. Sen är det inte bara vi vindsurfare som ogillar det här. Inte en gång råkade man höra en och annan missnöjd kajtare när en vindsurfare dök upp på stranden.
    Split-up guys! Det finns plats för alla på stranden men inte på samma ställe

    Mvh Mats

  • s243

    Medlem
    23 juni, 2006 vid 18:12

    word!!

  • s243

    Medlem
    23 juni, 2006 vid 18:14
    Mentos wrote:
    Kite och vindsurfing hör inte ihop. Hur är man gör så blir det problem när kitare och surfare ska samsas om samma ställe och det pga olika vindvinklar!
    Själv blir jag jävligt trött att gå genom stranden till vattnet med surfgrejerna med massa kajtar över min huvud. Kan inte låta bli att känna ständigt oro. Det har ju facktisk hänt att kajtarna dukat ner i marken med jäkla kraft. de veka snorungar som oftast håller i en sån kan aldrig sätta emot på nåt sätt när detta inträffar! En sån typisk spot är I appelviken nära parkeringen där vindsurfare och kajtare riggar på samma ställe! – helt vansinnigt!
    Bästa är att dela på oss som vissa har föreslåt tidigare. Sen är det inte bara vi vindsurfare som ogillar det här. Inte en gång råkade man höra en och annan missnöjd kajtare när en vindsurfare dök upp på stranden.
    Split-up guys! Det finns plats för alla på stranden men inte på samma ställe

    Mvh Mats
    word!!!!

  • yfo

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 08:53
    Weeboy wrote:
    Kitare väjer alltid för vindsurfare i alla läge!!!
    Det är viktigt att alla håller på detta stenhårt, och visa tydligt vad som gäller. Om nån idiot håller på o kita i vågorna och är i vägen så är det bara att förklara för dem. Lyssnar de inte så är det bara att köra rakt emot dem. Anledningen är att det absoulut inte fungera med kitare och vindsurfare på samma ställe pga kitens lutning på linorna i förhållande till masten.
    Kitar man på samma ställer som vindsurfare riskerar man dessa personers liv. En kitelina med 100 kg spänning kan skära av ett huvud eller en arm hur lätt som helst.

    Det är sant! jag blir mycket oroligt när kitarna närmar mig, men vad göra?
    Som tur börjar intresse för kite minska generelt har vi tur dör den ut och vi kan vara ute med våra segel fria!

    Weeboy, dratt för mycket weed eller? Du är sorglig

  • mag

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 10:52

    Men tilläggas kan även att skidanläggningarna faktiskt har separerat brädåkare och skidåkare på de flesta ställen mer eller mindre. I alla fall Svenssonåkarna från brädhopparna. Så anläggningarna tog tag i problemet konstruktivt själva och väntade inte på för många olyckor.

    Och SP har ju hänvisat kitare till Björkäng(?) m fl ställen av samma oro för dåligt rykte och bråk.
    /Magnus

  • yfo

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 11:03
    Mag wrote:
    Men tilläggas kan även att skidanläggningarna faktiskt har separerat brädåkare och skidåkare på de flesta ställen mer eller mindre. I alla fall Svenssonåkarna från brädhopparna. Så anläggningarna tog tag i problemet konstruktivt själva och väntade inte på för många olyckor.

    Och SP har ju hänvisat kitare till Björkäng(?) m fl ställen av samma oro för dåligt rykte och bråk.
    /Magnus

    Var exakt har dom ändrat så att brädåkarna kör i separata backar? Märks att du har 0 koll på skidåkning. Däremot har dom PARKER FÖR JIBBARE. Och där lila vän håller både skidåkare och brädåkare till.

    Varför skall vi flytta på oss? ni som gnetar, stick till björkäng själv.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juni, 2006 vid 11:33

    Fan va trött man blir av allt tjat här! tagga ner lite o ha roligt på vattnet o tillsammans …. vara fan tog det goa Hang loose mentaliteten vägen inom alla coola vatten sporter men lite action!!!
    Havet är väl stort nog för oss alla!!!!

  • carrera

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 11:34

    Sorry glömde logga in ovan 😉

  • mag

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 12:45

    Ojdå en spol(n)ing!
    Om du varit lite äldre hade du eventuellt upplevt att dessa parker från början endast var tillåtna för snowboards! Ledsen grabben men jag försökte själv köra i dessa parker, troligen innan du gått ut mellanstadiet, och blev portad från hoppen och pipen pga att jag inte hade bräda på fötterna. Både i Alperna, USA, Norge och Sverige. Och jag har åkt mer skidor än du någonsin kommer att kunna drömma om!

    Men om du dessutom läste vad jag skrev så såg du kanske att jag INTE uttalade negativt till att segla på samma ställe, jag kör kite själv, utan beskrev endast lite om utvecklingen och en kommentar till din parallell med skidåkning.

    För mig är det ok att segla på samma ställe, förutsatt att alla har koll på sina prylar och manövrar. Och det hade inte snowboardåkarna i början, därför separerades dem!

    Men som någon sa, lägg ner stridsyxan och lägg energin på vattnet.
    /Magnus

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 juni, 2006 vid 13:06

    Hade turen att för ett halvår sedan träffa en klaitare som la sin skärm på mitt vassa rostiga takräcke i torkelstorp, blev förbannad och slet väck den, som tur var gick den sönder. Mvh J

  • rooster

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 13:42
    yfo wrote:
    Var exakt har dom ändrat så att brädåkarna kör i separata backar?

    I bla a Alta, Utah och Taos, New Mexico är det förbjudet att åka bräda. Har själv åkt i Alta två år i rad och i o f s inte märkt ngn större skillnad.

  • mikaels

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 14:33
    Fesen wrote:
    3. ALLA väjer för yrkestrafik

    Enkelt.
    (Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)

    4. Trivselregler

    Sedan finns det som de flesta redan vet lite “regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med “riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?

    //Robban
    Bra sammanfattning, MEN, att väja för yrkestrafik är en trivselregel (och en trevlig gest), inget som har stöd i någon sjölag. Man är skyldig att väja för fartyg som pga storlek, djupgående eller annat skäl har nedsatt manöverförmåga, men dessa måste då markera det på lämpligt sätt (med flagg eller så), annars gäller de vanliga reglerna.

    Sen är det ju som sagt en trevlig gest att inte segla rakt över en farled och hävda rätt till väg…

  • mikaels

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 14:44
    Fesen wrote:
    3. ALLA väjer för yrkestrafik

    Enkelt.
    (Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)

    4. Trivselregler

    Sedan finns det som de flesta redan vet lite “regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med “riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?

    //Robban
    Bra sammanfattning, MEN, att väja för yrkestrafik är en trivselregel (och en trevlig gest), inget som har stöd i någon sjölag. Man är skyldig att väja för fartyg som pga storlek, djupgående eller annat skäl har nedsatt manöverförmåga, men dessa måste då markera det på lämpligt sätt (med flagg eller så), annars gäller de vanliga reglerna.

    Sen är det ju som sagt en trevlig gest att inte segla rakt över en farled och hävda rätt till väg…

    Lite läsning med bilder 😉

    http://www.sarpen.nu/navigation/vajning/vajning.htm
    http://www.nls.nu/segelregler.htm

Sida 9 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.