Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite/bräda till min son och dotter

  • Kite/bräda till min son och dotter

    Publicerad av dewildeoutdoor på 16 augusti, 2015 vid 10:01

    Skulle vilja att mina barn kunde köra med mig och undrar därför vilken utrustning som är lämplig att lära sig på i insjö kitening?
    Skulle vilja veta vilken storlek som kan vara lämplig till min 11 åriga son som vill börja köra kite. Han är 140cm och väger 30kg. Samma fundering gäller min dotter som är 170cm och väger 49kg. Vilka längder och bredder gäller på brädor till dem

    skye10 svarade 8 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 12:28

    Jag har övat med min grabb, ca 50 kg och tycker då att svårigheten är att pricka dom dagarna då förhållandet, lämplig vind till hans låga vikt är svårt. Jag har inte låtit honom använda större kite än 10, lämplig vind ca 8 m/s och han har heller aldrig fått köra i mer än max 10/11 m/s med min 7a. Pga hans låga vikt så ser jag det som en risk att hantera kraften även om han är väldigt duktig på att hantera kiten. Jag tror att det blir svårt/farligt att öva med din pojk då han bara väger 30 kg, köp en övningskite o lek på land så länge. Dottern kan säkert börja öva på “riktigt” om där inte är för byig vind (insjö) och djupt vatten. Min grabb kör på min 132 bräda, men det är nog inte fel med en lite mindre

  • skye10

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 08:56

    Hej!

    Vi håller kitekurser för barn och även om det går att köra igång från 7 år med lek, trainer och bekanta sig med utrustningen så tycker vi att det är mest lämpligt från ca 10 år, men det ställer mycket stora krav på säkerhet och fokus från ansvarig förälder / instruktör. Du måste bedöma vindarna och vara uppmärksam på ökningar i styrka, även minsta vindökning kan innebära helt nya risker för barnen.

    Pelles svar är bra.

    Val av utrustning bör som alltid anpassas efter vindstyrka. Fundera inte så mycket på att brädan behöver vara “liten”, det är bättre att ha en bräda som är stor, det ger mer bärkraft och gör att ni kan vara ute i svagare vindar. Likaså med kiten. Finns ingen egenlig anledning att ha “liten” kite, bara för att barnet är litet. Det viktigaste är att ni är ute i svaga men jämna vindar.

    En annan poäng är att pads/straps kan justeras tillräckligt mycket så de sitter bra på fötterna och att de har en bra våtdräkt, sele, hjälm och flytväst som passar och gå inte ut i för starka vindar.

    Vi har barn som hanterar 145 cm brädor och 17 m2 kite. I rätt vindstyrkor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kite/bräda till min son och dotter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.