• Kitefenor

    Publicerad av gnutten på 5 september, 2012 vid 08:28

    Pajade en fena på min TT bräda. Började därför kolla runt lite på nätet. Det känns som det är ganska begränsat utbud av olika fenor. Är inte det lite märkligt? Borde det inte påverka brädas egenskaper ganska mycket hur fenorna ser ut (storlek och form)? För vindsurfing finns det ju en uppsjö att välja på. Eller är det ingen som byter fenor om det inte går sönder?

    Har kontaktat min lokala surfhandlare, så det kommer nog lösa sig. Jag är mest lite fövånad att det finns så litet utbud av fenor.

    deaz svarade 11 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • milkman

    Medlem
    6 september, 2012 vid 11:37

    Det som gör skillnad är mest storleken på dom. Jag känner ingen skillnad på ifall den är tun/tjock eller formen men det gör skillnad på hur djupt de ligger i vattnet. Vissa brädor känns apa med 55mm men bra med 45 tex.
    Det andra som gör skillnad är materialet, men egentligen bara hållbarhetsmässigt..

    Vi säljer tre vanliga storlekar och har sånt i lager jämt. 🙂

  • farbrorfraz

    Medlem
    6 september, 2012 vid 12:15

    En annan grej som gör att man inte byter fenor så ofta är väl att det är ett jäkla skruvande för ganska liten skillnad på åkning..

    8 skruvrackare som ska ut och sen in igen varje gång.

    Nu kommer Milkman säga “Jamen Nobiles fenor är enkla att byta snabbt med deras nya system!” True. Men bara för Nobile, funkar ju inte på någon annan bräda… Grymt system för dem dock.

  • bicless

    Medlem
    6 september, 2012 vid 18:55

    Jag tror många inte lägger ut fenorna på webben för de säljs inte så ofta. Men de flesta kitebutiker har nog på lager eller kan skaka fram snabbt. Jäkligt svårt känna skillnad på olika fenor i samma längd som redan sagts.

  • acemattias

    Medlem
    6 september, 2012 vid 23:41

    Och varför gör ingen simpla plastfenor??
    Visst, plast fenor skulle gå sönder mycket lättare än G10 fenor, men man skulle kunna köpa 100 för priset av 4 G10.
    Då hadde man haft råd att exprimentera med olika former och storlekar.

  • lance

    Medlem
    7 september, 2012 vid 05:45

    Jag beställde från USA till vrakpris dör ngr år sedan. Kommer inte ihåg sajtens namn. Typ fins4sale.com men jag jag vet att det var fel med 🙂

    Googla fins kiteboard osv och leta de har funkat hur bra som helst och hade alla möjliga modeller och rostfri skruv till.

  • gadget

    Medlem
    7 september, 2012 vid 13:24
    acemattias;697646 wrote:
    Och varför gör ingen simpla plastfenor??
    Visst, plast fenor skulle gå sönder mycket lättare än G10 fenor, men man skulle kunna köpa 100 för priset av 4 G10.
    Då hadde man haft råd att exprimentera med olika former och storlekar.

    Jag har formsprutat egna som jag själv kör med!
    Korta ca 20mm men de håller lika bra som g10 för de är gjorda
    av glasfylld PP. :laugh:

  • deaz

    Medlem
    7 september, 2012 vid 17:55

    Jag vet att http://nordstromkiteboarding.com/ gjorde custom fenor som jag hade på förra brädan.. göör fina och bra längd men inte djup som gjorde brädan riktigt stabil.

    Men det ser väldigt dött ut på deras sida..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.