Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitekurs. Att tänka på och var skall man gå?

  • Kitekurs. Att tänka på och var skall man gå?

    Publicerad av kiteknight på 26 juni, 2017 vid 20:52

    Tjena!

    Sprillans ny på forumet och har ett par frågor.
    Jag har funderat på att böra kita i flera år, och tänkte ta tag i det nu.
    Först och främst en fråga jag tror jag redan vet svaret på; Är det nödvändigt att gå kurs?
    JA! kommer förmodligen de flesta säga, så då kör jag på det.

    Nästa fråga är då;
    Var skall jag gå kursen?
    Vilken skola är bäst? (Mest för pengarna.)
    Är det något jag skall tänka på när jag väljer kurs? En dag, två dagar eller tre dagar? Certifierade skolor? mm, mm.
    Vill säga att jag är helt nybörjare på detta. Har aldrig ens hållt i en kite, men är otroligt sugen på att testa!

    Jag bor i skåne utanför Kristianstad, men kan tänka mig att gå en kurs på västkusten upp mot Halmstad/Falkenberg/Varberg med om det skulle vara bättre där.
    Men givetvis är “himma” att föredra med tanke på körning mm. Körde förbi Habo Ljung med hojen förra veckan o såg att det var en hel del som kitesurfade där.

    Det finns ju en hel del olika kurser har jag sett. Jag vill givetvis inte bli blåst av någon lycksökare som tar mina pengar och kastar till mig en kite och ber mig testa själv, utan jag vill lära mig grunderna bra så jag kan fortsätta själv sedan.

    Kanske finns det någon som ger mig några bra tips?
    Tack!

    kiteknight svarade 6 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kowal

    Medlem
    27 juni, 2017 vid 06:52

    Kolla med Yassine på ksurf.se. Han är duktig. Tidigare världscupsåkare i freestyle 🙂

  • pelle-surf

    Medlem
    1 juli, 2017 vid 08:34

    Säkerhet är den viktigaste anledningen till att gå en kurs. Gissar att olika instruktörer tyvärr är olika duktiga på att öva och trycka på säkerheten vid kurs. Försök att fråga folk som kitar om bra skola i närheten där man verkligen övar säkerhet. Det gäller inte bara din egen säkerhet, det gäller även surfare, badare och oskyldiga barnfamiljer på stranden som kan skadas om något går fel. Ifrågasätt övande av säkerhet vid kontakt med skola och vid kurstillfälle, så att du blir helt införstådd med säkerheten vad gäller kitesurf.
    Att sedan lära sig att komma igång på brädan får man nog traggla med själv, men det går säkert att gå forsättningskurs för det oxå 🙂
    Det finns säkert något kontaktforum ( facebookgrupp mm ) för kitesurf i närheten av där du bor, försök att knyta kontakter med andra kitare, gärna andra nybörjare, är väldigt mycket trevligare o bättre med sällskap så att man hjälper och har koll på varandra, oftast får man många trevliga nya kompisar, lycka till 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    1 juli, 2017 vid 16:55

    Det beror ju på vad som menad med säkerhet. Säkerhet ingår ju inte ens i en grundkurs/1-dags kurs. Man får inte lära sig varken hur man självräddar sig, självlaunchar eller självlandag via ankare. Detta enligt iko standard eller vad det heter. Efter en sådan kurs är man i bästa fall självgående på en övervakad strand brevid ett kitecenter med gratis launch/Landning…

    Givetvis, har man INGEN SOM HELST erfarenhet av vare sig vind eller vatten kan ju såklart grundkursen ge en viss säkerhetsinfo…

    That said..SÄKRAST möjligast kitare blir man genom en 3 dagar i rad kurs där under uppsikt där man får tid att prova alla basicmoment..och då på ngt ställe där det faktiskt blåser men det borde inte vara ngt problem vare sig i Skåne eller på västkusten

  • pelle-surf

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 10:00

    @sailortrash 744518 wrote:

    Det beror ju på vad som menad med säkerhet. Säkerhet ingår ju inte ens i en grundkurs/1-dags kurs. Man får inte lära sig varken hur man självräddar sig, självlaunchar eller självlandag via ankare. Detta enligt iko standard eller vad det heter. Efter en sådan kurs är man i bästa fall självgående på en övervakad strand brevid ett kitecenter med gratis launch/Landning…

    Givetvis, har man INGEN SOM HELST erfarenhet av vare sig vind eller vatten kan ju såklart grundkursen ge en viss säkerhetsinfo…

    That said..SÄKRAST möjligast kitare blir man genom en 3 dagar i rad kurs där under uppsikt där man får tid att prova alla basicmoment..och då på ngt ställe där det faktiskt blåser men det borde inte vara ngt problem vare sig i Skåne eller på västkusten

    Jag är själv inte instruktör. men om man läser vad som ingår i en enkel “prova på” kurs på 5 tim där man hänvisar till kursprogrammet iko level 1, så ingår även säkerhet i kursen. Denna kurs är otillräcklig för att tryggt börja själv.
    Eftersom ts vill börja kita, så är det minst en grundkurs, iko level 1 och 2 som han bör gå och i denna bör han efterfråga och gärna ifrågasätta säkerhetsövandet, vilket jag i tidigare inlägg skrev om.
    Sedan går det såklart att bygga på med fler kurser om man vill, men iko level 1 och 2 är nog nödvändigast.
    Att launcha/landa med ankare avråds ofta ifrån och jag tvivlar på att någon skola lär ut detta. Tyvärr är vi nog många som ändå gör detta tex då man är ensam (vilket man heller aldrig bör vara) och man kan ju då tycka att det skulle vara bättre att öva detta på kursen, då man troligen ändå kommer att launcha/landa med ankare förr eller senare ändå, att spegla verkligheten på kursen.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 10:53

    Jag gick en iko level 1 kurs, och den säkerhet som är ngt att hänga i julgranen är att man får öva lite bodydragging. Annars är det ju bara uppenbara grejer, såsom att ta emot en kite (vilket instruktören gjorde i mitt fall) och dra releasen 1 gång (vilket en apa fattar). Nej, skolorna är för rädda om andrahandsvärdet på sina kiter för att låta de användas till att öva säkerhet, och i min åsikt är kurserna en kassako för skolorna och levererar inga kompletta kitare. Kanske det enda sättet att testa för många dock.

    Det som det borde läggas fokus på vad gäller säkerhet är väjningsregler, risker med linor, självstart/självlandning och framförallt allt vilka storlekar som är bra i olika vindstyrkor. Men det kräver rätt många tusenlappar i kurser, så bättre att försöka köra så många dagar i följd med instruktör så kanske man upplever några situationer.

    Självstart/land med ankare är ju inga problem och göra ju överallt hela tiden, och blir ju kanske det första problemet man stöter på när man gått kursen.

  • pelle-surf

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 12:17

    Mmm, en level 1 kurs kanske man inte ska förvänta sig så mycket av, då den mer är provapåkurs.
    En grundkurs. level 1 och 2, tycker iaf jag att man ska kunna kräva att stor focus ligger på säkerheten. Jag tror att ganska många skolor gärna och snabbast möjligt vill ha upp eleverna på brädan för att ge en positiv bild och minne, vilket genererar fler elever framåt. Att träna selfresque är inte vidare upphetsande eller kul, om än nödvändigt.
    Jag var i samma situation som TS då jag ville gå kurs, kände ingen, hade inte ens hittat detta forumet då, och gick min 2 dagars grundkurs utan att veta någonting om skolan. I efterhand insåg jag att i stort sätt ingen säkerhet tränades på kursen. Vi använde tex inte leach, vilket instruktören tyckte var onödig sålänge man inte körde urkrokat. Det innebar att jag “tappade” kiten några ggr innan jag fick veta att leach var nödvändigt, då jag skaffat en egen kite. Jag fick sen själv leta info om selfresque mm på nätet o tuben, vilket jag övade och med tiden skaffat mer erfarenhet. Onödigt, dumt och farligt för alla, det är därför som jag påtalar det nödvändiga med att öva säkerhet på kurs, lära sig åka på brädan gör man ju ganska fort ändå.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2017 vid 13:17

    Instämmer. Det tjatas jämt Om kurser, att alla måste gå en, men de håller inte måttet. om man inte har en erfaren kompis spm kan visa och berätta vad som faktiskt är risker och inte så är nog det bästa (och mest för pengarna) att gå en 3 dgrs kurs

  • kiteknight

    Medlem
    7 juli, 2017 vid 09:26

    Tack för svaren!
    Det ni tar upp angående säkerheten är givetvis viktigt. Det är bland annat sådant jag behöver veta eftersom jag inte har någon koll och litar på att de som ger kursen lär ut det som är viktigt.
    Problemet är ju att som nybörjare vet man inte vet vad som är viktigt.
    Som någon ovan skrev användes inte “leach” eller tränades “selfrescue” på den kursen han gick.
    Och att starta med ankare?
    Just sådant som kan vara bra att veta för en nybörjare som mig.
    Det får bli en två alternativt tredagars kurs när tiden finnes med en instruktör som är IKO-certifierad. Det är det jag har att lita på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitekurs. Att tänka på och var skall man gå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.