Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitestrl till tjej
-
sourra;650211 wrote:9-10 är nog klokare att ha som mål-spann än 8-9
Precis min tanke. Allt blir bra mycket våldsammare när det blåser för en 8:a än när det blåser för en 10:a = mer kul med 9-10 än med 8-9.
-
Tänk också på att olika kites har olika vindregister trots samma storlek.
Men jag håller i stort med resten av folket. Väger man lite kan man få ut ett tokigt vindregister ur en 9a genom att jobba den lite, frågan är ju dock hur kul det är att behöva jobba kiten hela tiden.
-
Tror på 9-10, men man måste också fundera över vad det är för kite.
Antar att du köper nytt då borde det funka fint, men äldre får man nog gå upp lite i storlek. -
Väger 50kg och trodde att jag skulle klara hela förra sommaren med en 9a, tror jag använde pojkvännens 12a ungefär halva sommaren för att det inte blev mycket fart med 9an. Köp alltså en större!
-
Men så bor du i Könjöping också =)
+ sommaren är ju inte någon vidare surfsäsong i Sverige, dels beroende på vinden och dels beroende på badarna.(Hälsa din syster och hennes pajk från Ze Neighbours)
-
haha, ja jävlar nu slipper vi Jönköping, flyttar till Götet om en månad. (Hörde något om några grannar som gillar surf & klättring, kul!)
Fast om det är några som har jagat vind så är det vi, västkusten eller öland nästan varenda helg från april-oktober, det är sommar för mig 😉 så jag håller fast vid min åsikt, större!!
-
Trevlig med engagemang i frågan.
Jag kör själv en Switchblade 12:a och behöver en mindre kite som dels ska hantera mig själv i mer vind med befintlig bräda samt den kommade vågbrädan.
Tanken är samtidigt att linjen skall kunna användas av min fru åtminstone tills det är dags för mig att ta den kommande 8-9:an av henne. Optimalt så ska alltså jag kunna köra 12 och hon 8-9 samtidigt.
Min resonemang bygger också på att en vågis minskar gappet mellan 12 och 8 pga den större volymen.
Tidigare har jag haft tre kites men mängden utrustning till stranden kompletteras numer av två barn, tack o lov så har jag cykelavstånd till surfet…Ses på vattnet!
-
En kitevågbräda kan absolut hjälpa till att fylla gapet mellan två kites men man ska ha i åtanke att det ofta (men inte alltid) är rätt mycket rocker på dessa brädor så de är inte direkt några lättviktsmaskiner.
Logga in för att svara.