Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

  • Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

    Publicerad av leonard_p på 15 augusti, 2012 vid 07:56

    Det har länge varit tyst på event och tävlings fronten när det gäller kitesurfingen i sverige. Men inte nu längre,
    Den 15-16 september kör vi premiär för RENDEZVOUS igen.

    Lördag-Söndag kör vi Freestyle, Race och BigAir tävlingar och sen avslutar vi det hela på Oscars Niteclub inne i stan på lördagen med prisutdelning från våra sponsorer.

    Missa inte detta Event!!

    Titta in hemsidan för mer info
    http://leonardpihlblad.wix.com/rendezvous

    dropcarve svarade 11 år, 7 månader sedan 35 Medlemmar · 98 Svar
  • 98 Svar
  • svinet

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 08:05

    Låter redigt kul!

  • beamon

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 09:25

    Ser kul ut men varför får man inte använda foils vid tävlingarna?

    Anses de vara så mycket bättre än tuber att de som kör foils får en alltför stor fördel eller finns det andra anledningar?

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 10:32

    Inte få köra foil? Haha vafan? I alla år har “de som tror de kan nått” hävdat att foils hoppar sämre än tubes… å nu vågar man inte ens låta de delta för att man är rädd för att få pisk.
    Pajasar.

    /Kaj

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 10:34

    Hej Beamon,
    Foil har väl både för och nackdelar Egentligen.

    Men jag vet tävlingar där det har förekommit att foil får va med men att folk sedan klagar eftersom det är en stor fördel med foil på tillexempel Bigair. som KTA tävlingarna tillexempel får man inte tävla med Foil

    andra anledningen är egentligen att det är väldigt få som kör foil och då valte vi att ta bort det helt enkelt.
    Men visar det sig att det finns väldigt stort intresse med foil så kör vi kanske en tävling för sig med foil drakar.

    hoppas det va svar på dina frågor.

    MVH LEONARD

  • stebe

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 10:45

    Härligt initiativ 🙂

    Jag röstar på att man får köra foils, de är synd att utesluta de få som kör dem.

  • mjersen

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:21

    sweet boys! fernet?

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:21

    Hej igen Kaj. det handlar inte om att få pisk eller inte.

    Det handlar om att det ska va så rättvist som möjligt.
    om jag får fråga dig en sak kaj…. hur kommer det sig att KTA, (kite Tour Asia) inte har tävlingar i Foil? har själv deltagit i denna tävling. och hur kommer det sig att PKRA delar upp Tub kite och foil kites?

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:22

    Fernet it is 😉

  • i96dansa

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:40

    Jag tycker att man skall tillåta Foil.
    Hell, bring in the SUPs as well. Sedan får man väl se i tävlingen vad som är kul och vad som suger.
    Men vindsurfing får hålla sig borta. Det är ju inte ens en OS-sport…

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:58
    i96dansa;695503 wrote:
    Jag tycker att man skall tillåta Foil.
    Hell, bring in the SUPs as well. Sedan får man väl se i tävlingen vad som är kul och vad som suger.
    Men vindsurfing får hålla sig borta. Det är ju inte ens en OS-sport…

    Som sagt 😉 så har vi nu tagit med Foil i tävlingen också 😉 http://leonardpihlblad.wix.com/rendezvous#!galleri/c1g9h
    Sup kör vi om det är vindstilla och mån om tid 🙂
    Ses där!

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 11:59
    stebe;695497 wrote:
    Härligt initiativ 🙂

    Jag röstar på att man får köra foils, de är synd att utesluta de få som kör dem.

    Hej igen Kaj. det handlar inte om att få pisk eller inte.

    Det handlar om att det ska va så rättvist som möjligt.
    om jag får fråga dig en sak kaj…. hur kommer det sig att KTA, (kite Tour Asia) inte har tävlingar i Foil? har själv deltagit i denna tävling. och hur kommer det sig att PKRA delar upp Tub kite och foil kites?

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:00
    Leonard_P;695501 wrote:
    Hej igen Kaj. det handlar inte om att få pisk eller inte.

    Det handlar om att det ska va så rättvist som möjligt.
    om jag får fråga dig en sak kaj…. hur kommer det sig att KTA, (kite Tour Asia) inte har tävlingar i Foil? har själv deltagit i denna tävling. och hur kommer det sig att PKRA delar upp Tub kite och foil kites?

    Märkligt då att Atte Kappel som tävlar en hel del i KTA kör Flysurfer…
    BTW, jag förstår inte vad KTA’s regelverk har med någonting annat att göra? I PKRA får du kör hur mycket foil du orkar, så även i princip alla andra tävlingar jag sett/hört om/varit med i. Skicka gärna en länk till PKRA-regeln angående skilda klasser mellan foil och LEI.
    Om det är en riktigt stor fördel att ha foils i ex vis hangtime så står det ju alla fritt att skaffa en foil om så önskas.
    Lite som att ni skulle förbjuda användningen av riktiga vågkites i en vågkite-tävling…
    Eller att man inte får ha blåa kites på er tävling…

    Jag tycker detta med “foilförbud” klingade förbannat illa. Jag kör själv båda delarna och trodde det här med att tjöta om foil vs LEI var något vi tagit oss förbi för åratal sedan.

    Mörker… dock bra att ni ändrade er.

    /Kaj

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:29
    Cortex;695508 wrote:
    Märkligt då att Atte Kappel som tävlar en hel del i KTA kör Flysurfer…
    BTW, jag förstår inte vad KTA’s regelverk har med någonting annat att göra? I PKRA får du kör hur mycket foil du orkar, så även i princip alla andra tävlingar jag sett/hört om/varit med i. Skicka gärna en länk till PKRA-regeln angående skilda klasser mellan foil och LEI.
    Om det är en riktigt stor fördel att ha foils i ex vis hangtime så står det ju alla fritt att skaffa en foil om så önskas.
    Lite som att ni skulle förbjuda användningen av riktiga vågkites i en vågkite-tävling…
    Eller att man inte får ha blåa kites på er tävling…

    Jag tycker detta med “foilförbud” klingade förbannat illa. Jag kör själv båda delarna och trodde det här med att tjöta om foil vs LEI var något vi tagit oss förbi för åratal sedan.

    Mörker… dock bra att ni ändrade er.

    /Kaj

    Men herregud Kaj. här startar vi ett evenemang och lägger ner mycket tid på detta och så kommer du och gör massa påhopp, och vill lägga in dina egna regler. jag tävlade själv i KTA och har själv bott hos Atte Kapell det året och har inte sett han tävla. så tänker inte kommentera. han va också den ända som körde Foil på hela boracy. och det kör dagligen 300 kitesurfare där.

    Vissa tävlingar har det, och vissa inte, nu har vi gjort det valet att ha det i sin egna kategori. jag vet att dom flesta tävlande i KTA som jag träffa ville ha det i två olika kategorier. eftersom det faktiskt är en helt annan kite design.
    och är det så att det inte passar någon, får dom köpa en tube kite och tävla i den kategorin, eller tävla i foil kategorin.

    jag har inte sett en foil kite på apelviken på hela detta året så tror inte detta är ett sånt stort problem egentligen.

    om du nu vill göra ditt egna evenemang och bestämam dina egna regler, go ahed..
    jag har frågat kanske 20 kitesurfare jag känner om va dom tycker.. och dom tycker vi ska köra foil för sig, en av dom har kört foil mycket förr.

    Nu slutar vi denna omogna Pajkastning!

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:31
    Cortex;695508 wrote:
    Märkligt då att Atte Kappel som tävlar en hel del i KTA kör Flysurfer…
    BTW, jag förstår inte vad KTA’s regelverk har med någonting annat att göra? I PKRA får du kör hur mycket foil du orkar, så även i princip alla andra tävlingar jag sett/hört om/varit med i. Skicka gärna en länk till PKRA-regeln angående skilda klasser mellan foil och LEI.
    Om det är en riktigt stor fördel att ha foils i ex vis hangtime så står det ju alla fritt att skaffa en foil om så önskas.
    Lite som att ni skulle förbjuda användningen av riktiga vågkites i en vågkite-tävling…
    Eller att man inte får ha blåa kites på er tävling…

    Jag tycker detta med “foilförbud” klingade förbannat illa. Jag kör själv båda delarna och trodde det här med att tjöta om foil vs LEI var något vi tagit oss förbi för åratal sedan.

    Mörker… dock bra att ni ändrade er.

    /Kaj

    En fråga? Vad är en riktig vågkite? jag tänker mig att det är en “tube” kite som är speciellt till för att köra vågkite?

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 14:28
    Leonard_P;695512 wrote:
    Men herregud Kaj. här startar vi ett evenemang och lägger ner mycket tid på detta och så kommer du och gör massa påhopp, och vill lägga in dina egna regler. jag tävlade själv i KTA och har själv bott hos Atte Kapell det året och har inte sett han tävla. så tänker inte kommentera. han va också den ända som körde Foil på hela boracy. och det kör dagligen 300 kitesurfare där.

    Tubes är klart vanligare än foils. Ingen tvekan där om. Men varför har ni då sådan panik över om någon skulle ha eller inte ha en en foil? I mina ögon är en kite en kite. Vilken teknologi som sedan används är ju totalt oväsentligt.
    (Atte kom totalt 9:a i sin kategori av 70+ tävlanden så han körde ju något iaf)

    Leonard_P;695512 wrote:
    Vissa tävlingar har det, och vissa inte, nu har vi gjort det valet att ha det i sin egna kategori. jag vet att dom flesta tävlande i KTA som jag träffa ville ha det i två olika kategorier. eftersom det faktiskt är en helt annan kite design.
    och är det så att det inte passar någon, får dom köpa en tube kite och tävla i den kategorin, eller tävla i foil kategorin.

    Snyggt. Vad ska ni mer ha för kategorier? Jag föreslår att alla som kör SLE’s *MÅSTE* vara i en egen kategori i och med att det är en radikalt annan design än vad en ren C-shape är. De flesta jag pratat med hävdar bestämt att en ren C-kite är den enda riktiga kiten-designen!
    Dessutom borde man separerar så att alla som kör SLE’er med delta-shape borde åka runt med ett stort “D” klistrat på högersidan av bröstkorgen. Vi måste ju kunna hålla isär de olika typerna av kitare! Hur skulle det annars se ut?

    Att göra en egen foilkategori är nog tyvärr något av det löjligaste jag hört på länge. Vad exakt är det ni är rädda för?

    Leonard_P;695512 wrote:
    jag har inte sett en foil kite på apelviken på hela detta året så tror inte detta är ett sånt stort problem egentligen.

    Tror du får reklamera dina glasögon i så fall. Jag var själv i Varberg en vecka i juli och körde en hel del Speed3. Träffade dessutom på en radda andra som körde foils. Visst, det största antalet är helt klart Cabrinha, RRD och Naish… men det beror ju på att de två i särklass största importörerna av kites bor och har butiker i Varberg och detta är deras märken.

    Med din logik så hävdar jag bestämt att det snart inte finns några kängurus kvar i hela världen. Jag har kört över 10 år på min lokala kitespot och inte sett en förbannad känguru. Mina polare jag snackat med har inte heller sett några kängurus = de finns inte längre. Synd.

    Leonard_P;695512 wrote:
    om du nu vill göra ditt egna evenemang och bestämam dina egna regler, go ahed..
    jag har frågat kanske 20 kitesurfare jag känner om va dom tycker.. och dom tycker vi ska köra foil för sig, en av dom har kört foil mycket förr.

    Du kan leka sårad bäst du vill över att “här anordnar fina goa och rekorderliga jag ett evenemang, och så får man bara otack”. Jag tycker verkligen att det är *JÄTTEBRA* att någon tar tag i och anordnar ordentliga event i Sverige. Det behövs!
    Däremot så är inte puckade regler som denna (eller de jag föreslog ovan) något som här hemma i en community som normalt är skön och avslappnad.

    Eftersom du nu har hört med “kanske 20 kitesurfare” om de ville ha med foil eller inte (bara att gå runt och fråga en sådan sak är ju smått skruvat) så blir jag extremt nyfiken på vad *motiveringen* är till att man inte vill ha med foils?
    Med tanke på att 19 av dessa 20 troligen aldrig har hållit i en foil så borde även du som frågar *kanske* varit lite mer kritiskt och granskande till deras svar? I alla fall om du varit intresserad av någon substans i det du försöker undersöka.

    Leonard_P;695512 wrote:
    Nu slutar vi denna omogna Pajkastning!

    Jodu. Den kommentaren vinner ju ett pris eller två…

    Leonard_P;695512 wrote:
    En fråga? Vad är en riktig vågkite? jag tänker mig att det är en “tube” kite som är speciellt till för att köra vågkite?

    Du verkar vara skicklig på att hänga upp dig på olika teknologier (som du kanske inte nödvändigtvis har full koll på?).
    En vågkite är en kite som är designad för att vara just bra i vågor. Man har anpassat kitens egenskaper till de krav som ställs på vågåkning. Det sker oberoende av teknologi man använder för att nå dit. Dvs om det är en C-shape, BOW, Delta, foil eller någon av de 3453 olika hybrider som finns på marknaden är inte primärt.
    Du kan bygga en foil som är alldeles utmärkt i vågor. Eller en C-shape. Eller en Delta.
    En orsak till att de flesta tillverkare väljer att designa sina kites som tubes är att tillverkningskostnaden för en tube är ca 4ggr lägre bara i ren materialkostnad. Lägg sedan till att R&D-kostnaden för en tube är ordentligt mycket lägre så är tubekites svårt att överträffa i ett rent business-case.
    Lyckligtvis styr inte pengar riktigt allt ännu. 😉

    /Kaj

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.