Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Kitesurfa snabbt i snö – vilken kite

  • Kitesurfa snabbt i snö – vilken kite

    Publicerad av spoton på 9 februari, 2012 vid 12:31

    Hej,

    Vilka foilkites är kända för att vara de bästa snökitsen?
    Planen är att göra en liten längre kiteresa och vi vill att det ska gå fort, jäkligt fort samtidigt som grejerna ska hålla.

    Vad säger ni som kan? Flysurfer3?

    vindman svarade 12 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    9 februari, 2012 vid 21:18

    Flysurfer har ju största foilsarna men bäst du ser till o ha följe ambulans om du skall upp på kalfjället en längre tid med 19m2

  • skydive

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 09:43
    karl-petter;681279 wrote:
    Flysurfer har ju största foilsarna men bäst du ser till o ha följe ambulans om du skall upp på kalfjället en längre tid med 19m2

    Följeambuland, but why?

    Vad är bäst för kite i snö? Open/closed cells?
    Tanken är nog snarare att skaffa 3 kites för alla typer av vinförhållanden då vi kommer kita längre sträckor under en längre priod. En 21M Flysurfer Delux känns som ett bra lättvindsmonster för lätta dagar.
    Frågan är vad man mer ska ha för kites?

  • karl-petter

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 10:06

    Sorry om jag svarade dumt men tyckte frågan var korkad ställd och svarade lika korkat tillbaka. Att bara var ute efter ren maxfart uppe i svenska fjällen är inte helt smart med tanke på hur mycket det kan blåsa. Men inser det hade varit bättre att ställt en fråga tillbaka.

    Som du skriver; en bredd av olika kites är helt klart bäst. Men frågan är var tänker ni åka? Hela vita bandet?

    Efter jobbat 3 månader på Sylarna och vart en del i fjällen så kan jag säga att det är ofta det blåser mycket! Lite beroende på hur länge, när på året etc så är frågan om ni skall satsa på minimalt med vikt eller full flexibilitet med mycket packning. Hur funderar ni där?

  • skydive

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 10:59
    karl-petter;681298 wrote:
    Sorry om jag svarade dumt men tyckte frågan var korkad ställd och svarade lika korkat tillbaka. Att bara var ute efter ren maxfart uppe i svenska fjällen är inte helt smart med tanke på hur mycket det kan blåsa. Men inser det hade varit bättre att ställt en fråga tillbaka.

    Som du skriver; en bredd av olika kites är helt klart bäst. Men frågan är var tänker ni åka? Hela vita bandet?

    Efter jobbat 3 månader på Sylarna och vart en del i fjällen så kan jag säga att det är ofta det blåser mycket! Lite beroende på hur länge, när på året etc så är frågan om ni skall satsa på minimalt med vikt eller full flexibilitet med mycket packning. Hur funderar ni där?

    Hej,

    Det är lugnt. Självklart kan man köra extremt överriggad men olika kites är olika bra för ändamålet såklart.
    Tanken är väl att ha 3 olika kites med oss (kanske fler?)
    Vi letar lite större vidder av snö än vad som finns i Sverige. Grönland verkar trevligt…

    Tanken är att skära ned på vikten så mycket det bara går. Hur mycket pulkan kommer att väga vet vi inte ännu, men skulle tippa på uppåt 100kg (kanske mer).

    Så, när det kommer till Foils…
    Vad är fördelarna/nackdelarna gällande öppna och stängda celler?
    Det hade ju vart bra om man kan träna på samma kites i vatten som används på snö, samtidigt vill man inte tumma på prestandan i snö. Att ha 2 uppsättningar med kites blir lite väl dyrt. Kör med LEI kites idag.

  • milkman

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 02:57

    Grundat på vilken utrustning som används för race och freestyletävlingar på vatten, samt för freestyletävlingar på snöså tror jag att depower-foilar är mindre rappa och har mindre prestanda än en bra tubkite. Och det stämmer med egen erfarenhet också.
    Men samtidigt är det foils som vinner buggytävlingar, då är det fixedbridle (inte depowerkiter) och open-cell som vinner. Så marginalerna verkar små i detta perspektiv.

    Men det spelar ingen roll för även om det är skillnad så är den inte större än att de praktiska egenskaperna hos en foil överväger. Just för turåkning, som jag uppfattade att du var ute efter? Så ska det vara lätt att launcha, säkerhetsystemet skall vara riktigt bra, och kiten skall lätt kunna “viras” in till dig oavsett vind. Och detta gör du lätt med en open-cell kite som täms på all luft (se filmen sist, ca 1:35). Med kiter som behåller form eller volym (tex tuber) så kan det vara mer besvärligt.
    Sen kommer viktfrågan in också, helst när du vill ha med två kiter för att kunna ta längre turer.

    Får jag rekommendera utav de Ozonekiter du listat så satsa på en Frenzy, Årets. Tänk för snökiting bara och har inga kompromisser. Tex de korta, kapslade, bridles. Y-lina, silikonstruken duk, Ronstan kullagrade block, trimsäkert speedsystem och Ozones nya safety lösning. Du behöver troligen två kiter, inte tre. En vanlig kombo är FY 11 och 7m, men den minsta kan vara en access också.

    Ring gärna och byt några ord om kiteval etc med Patrik i vår butik, http://www.surfbussen.nu.

    [ame=”http://vimeo.com/6715186″]Men who ride up mountains Part 1 HD on Vimeo[/ame]

  • cortex

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 00:11

    Milkman,

    “Ozones nya safetylösning”… menar du den lösning som Flysurfer (och ett par andra foiltillverkare) använt under många år och som du vid ett antal tillfällen kritiserat hårt för användning på fjället? Dvs innan Ozone började använda den…
    Funny stuff.

    Sedan verkar inte de nya Frenzy-kitesen vara speciellt open-cell längre. Snarare något åt hållet “semi-closed”. Dvs det är bara ett fåtal celler som är öppna och resten av cellerna är slutna i LE och får sitt tryck genom öppningar i spryglarna.
    Roligt att även Ozone verkar gå åt mer stängda lösningar eftersom det ger stabilare kites och ger möjlighet till mycket större depower, klart bra för åkarna!

    BTW, de här killarna gjorde Grönland med kite på rekordtid för ett tag sedan:

    http://www.x-greenland.com

    Verkar ha fungerat bra med closed cell…

    /Kaj

    Milkman;681409 wrote:
    Grundat på vilken utrustning som används för race och freestyletävlingar på vatten, samt för freestyletävlingar på snöså tror jag att depower-foilar är mindre rappa och har mindre prestanda än en bra tubkite. Och det stämmer med egen erfarenhet också.
    Men samtidigt är det foils som vinner buggytävlingar, då är det fixedbridle (inte depowerkiter) och open-cell som vinner. Så marginalerna verkar små i detta perspektiv.

    Men det spelar ingen roll för även om det är skillnad så är den inte större än att de praktiska egenskaperna hos en foil överväger. Just för turåkning, som jag uppfattade att du var ute efter? Så ska det vara lätt att launcha, säkerhetsystemet skall vara riktigt bra, och kiten skall lätt kunna “viras” in till dig oavsett vind. Och detta gör du lätt med en open-cell kite som täms på all luft (se filmen sist, ca 1:35). Med kiter som behåller form eller volym (tex tuber) så kan det vara mer besvärligt.
    Sen kommer viktfrågan in också, helst när du vill ha med två kiter för att kunna ta längre turer.

    Får jag rekommendera utav de Ozonekiter du listat så satsa på en Frenzy, Årets. Tänk för snökiting bara och har inga kompromisser. Tex de korta, kapslade, bridles. Y-lina, silikonstruken duk, Ronstan kullagrade block, trimsäkert speedsystem och Ozones nya safety lösning. Du behöver troligen två kiter, inte tre. En vanlig kombo är FY 11 och 7m, men den minsta kan vara en access också.

    Ring gärna och byt några ord om kiteval etc med Patrik i vår butik, http://www.surfbussen.nu.

    Men who ride up mountains Part 1 HD on Vimeo

  • vindman

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 08:57

    Man kan åka snabbt med många typer av kites. Ronny Finsås är en av de snabbaste polarfararna och han använder fixed bridle kites och skiseil. Han körde från sydpolen till kusten på bara fem dagar med fixed bridle kites. Det går även att åka snabbt i polarmiljö med skiseil. Själv gillar jag både depower (hård vind) och fixed bridle (lätt vind) för turskidåkning. Här fixed bridle (Ozone Yakuza 14m racekite):

    5252209921_9e4082a462_m.jpg

    5252174627_83751e801a_m.jpg

    Den här vintern har jag även [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=85615″]experimenterat med fixed bridle racekites[/ame] för att köra snabbt på is. Nu kör man ju inte i sådana hastigheter i polarmiljö, men hursomhelst, jag är positivt överraskad över prestandan i fixed bridle racekites när det går undan. Ju snabbare det går desto stabilare kite. Kiten sitter som limmad i vindfönstret när man kommit upp i lite hastighet. Däremot föredrar jag kites med lite mindre prestanda på tur i fjällen när det börjar friska i.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Kitesurfa snabbt i snö – vilken kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.