Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing klagomål i A-bay

  • borje

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 16:32

    Är det inte tillåtet att surfa mellan 10 och 18? Finns det skyltar om det?

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 16:39

    @Börje 487869 wrote:

    Är det inte tillåtet att surfa mellan 10 och 18? Finns det skyltar om det?

    Gäller kitesurfing under sommarmånaderna.

  • dr-masse

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 05:31

    Glöm aldrig makthierarkin på stranden:

    1. Badare
    2. Ornitologer
    3. Botaniker
    4. Lokalboende
    5. Vemsomhelst som med mycket god vilja kan anses ha “bra kontakt med kommunen”
    6. Turister som råkar passera din lokala strand och ser något värt att gnälla över
    7. Alla andra Svenssons som råkar passera (även på avstånd och knappt ser stranden) och, just det, hittar något att gnälla på
    8. Fiskare
    9. Lösa hundar, ja, till och med sådana där små rackare som mest påminner om råttor med lite mer päls
    10. Den där stenen som fastnat i ditt däck och är väldigt svår att pilla bort
    11. Vindsurfare
    12. Kitesurfare

    Mitt motto är att så snart man befinner sig utanför “topp tio” listan bör man gå lite varsamt fram med sina synpunkter, även om de är helt rätt å riktiga på alla sätt å vis.

    Vem tror du vinner matchen i media/politiken/allmänheten av kitare och badaren?

    Just det.

  • charlieb

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 06:30

    Min gotlänska favoritvariant av liknande var i Sandviken. Den stranden är till sin utformning och storlek liknande A-Bay. Jag var längst bort på den stranden då jag såg en person komma gående från andra änden med ett bestämt mål (jag). Där blev jag upplyst av att man visserligen fick Vindsurfa där på den delen jag befan mig men det var sedan ett Förbud! som sträckte sig 300 m ut i vattnet och detta hade jag brytit mot…. Hällregn noll badisar… Men förbudet var till för att skydda fåglar under häckningsperioden vilket vi nu befann oss i. Behöver jag berätta att vännen av ordning hade med sig en löst springande hund…

    c

  • jat

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 07:38

    @Ola_P 487872 wrote:

    Gäller kitesurfing under sommarmånaderna.

    Javisst är det kite det gäller, men vi bör följa det noga för att blir det totalförbud för kite blir det nog med säkerhet det för vindsurf också. Bättre att vara pro-aktiv och sköta sig och använda sunt förnuft. Listan med rating av hur högt en vindsurfare är värd är förbannat rolig, men jag tror banne mig att vindsurfare kommer ännu lägre i listan. skulle gissa på 42 plats eller nåt…

  • gnutten

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:06

    Heja Varberg!

    Först börjar man med att ta bort “surfcampingen” på parkeringen. Finns väl ingen laglig rätt till den, men den var trevlig för gäster utifrån stan.

    Och så nu det här: När är det inte badare i vattnet under sommarhalvåret i Appelviken??? Det skylltarna innebär väl att det är totalförbud för kite (och snart vindsurf…) i viken under tiden 10-18. Förbudet gäller även Läjet. Vet inte hur det ligger till med Björkäng.

    Hur kan kommunen fått igenom detta förbud? Varför har vindsurfklubben skrivet under skylltarna? Iofs jobbar de väl för sina medlemar, altså för vindsurfare bara.

    Finns det någon grund till förbudet? Har det varit någon alvarlig olycka? Ja givetvis måste det vara de sällsynta fåglarna som häckar på stranden. Man blir så trött på alla förbud.

  • blueboard

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:09

    Har också blivit upläxad av nån onitorlog eller nåt som passerade förbi i båt.
    Jag körde tydligen för nära ett skär med fåglar. Känns ibland som om de bara vill jävlas med sina översittar-fasoner.

  • mangs

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 11:14

    @JAT 487988 wrote:

    Javisst är det kite det gäller, men vi bör följa det noga för att blir det totalförbud för kite blir det nog med säkerhet det för vindsurf också. Bättre att vara pro-aktiv och sköta sig och använda sunt förnuft. Listan med rating av hur högt en vindsurfare är värd är förbannat rolig, men jag tror banne mig att vindsurfare kommer ännu lägre i listan. skulle gissa på 42 plats eller nåt…

    Men det är väl bara kite förbudet gäller eller? Sist jag var i apelviken var det fullt av vindsurfare i alla fall. Och jag har lite småplaner på att ta mig dit imorron. Eller gör man bort sig då?

  • jeppo_f

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 11:56

    Kör på bara! Inga restriktioner för vindsurfare i Apel. Eller ja – det är väl ingen bra idé att loopa i huvudet på badande småkottar, men det säger väl sig själv.

    /j

  • apelbapel

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:04

    Det var bara nån vecka sen, som nån norrman krashade sin kite i huvet på en turist! Självklart blir det efterverkningar.
    -Så länge ingen allvarlig olycka händer med windsurfare/badande, dvs att nån blir påkörd tex, är det inget förbud mot ws.

    Nu är det väl sällan som det är badande och ws ute samtidigt! och ws har ju lite kortare räckvidd än kite att skada nån, så än så länge är det lugnt!

    Varberg gillar windsurfare, det är inget snack om det, men dom gillar ju alla 1000tals badgäster/turister oxå (mer), så skulle det bli riktig konflikt losar vi garanterat!

  • kvabbso

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 08:10
    dr Masse;487967 wrote:
    Glöm aldrig makthierarkin på stranden:

    1. Badare
    2. Ornitologer
    3. Botaniker
    4. Lokalboende
    5. Vemsomhelst som med mycket god vilja kan anses ha “bra kontakt med kommunen”
    6. Turister som råkar passera din lokala strand och ser något värt att gnälla över
    7. Alla andra Svenssons som råkar passera (även på avstånd och knappt ser stranden) och, just det, hittar något att gnälla på
    8. Fiskare
    9. Lösa hundar, ja, till och med sådana där små rackare som mest påminner om råttor med lite mer päls
    10. Den där stenen som fastnat i ditt däck och är väldigt svår att pilla bort
    11. Vindsurfare
    12. Kitesurfare

    Mitt motto är att så snart man befinner sig utanför “topp tio” listan bör man gå lite varsamt fram med sina synpunkter, även om de är helt rätt å riktiga på alla sätt å vis.

    Vem tror du vinner matchen i media/politiken/allmänheten av kitare och badaren?

    Just det.

    Så sant, En tragisk lista men jävligt rolig

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing klagomål i A-bay

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.