Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

  • bohm

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 22:29

    Förfrysning, eller kylskada som det egentligen heter, beror på att blodcirkulationen stryps. Detta är ett sätt för kroppen att förhindra, eller fördröja, att kroppstemperaturen sjunker.

    Kylskador delas in i 3 eller ibland 4 kategorier, på samma sätt som brännskador; ytlig hudskada, djup hudskada och fullhudskada. Det som vi alla har känt med stickande känsla och vita fingrar är ytlig hudskada. Detta är oftast inte skadligt, utan kroppen återhämtar sig utan några symtom. Jag har hört att om man ofta får detta kan det leda i förlängningen till att man senare i livet tål kyla sämre. Jag vet inte om det är sant.
    Får man en djup hudskada får man bl.a. blåsor och vid en fullhudskada dör vävnaden.

    Behandlingen för en lokal kylskada är att man ska värma kroppsdelen i 42 gradigt vatten. Det är som med brännskador, om man fördröjer behandling kommer skadan att förvärras. Varför det gör ont har jag inget bra svar på.

    Att utsätta sig för kyla en kortare stund, skulle jag säga är helt ofarligt. Jag var försöksperson i ett forskningsprojekt som gick ut på att man skulle ha ena handen i ett isbad och andra i ljummet vatten och så skulle man sitta tills man inte klarade av smärtan längre. Klarade man av att sitta i 15 min avbröts försöket. Enligt forskaren var det helt ofarlig. Dock vet jag inte något om långtidseffekterna om man skulle göra detta varje dag under flera år.

    En annan grej som är bra att känna till är de första symtomen, förutom frossa, på att kroppstemperaturen sjunker är att kroppens rörelser blir långsammare. Man märker det ofta genom att det är lite svårare än vanligt att artikulera ord och att göra fin-motoriska rörelser med händerna. Man bör vara lite vaksam om man upplever detta för till de (relativt) tidiga symtomen hör också att hjärnan går ner på sparlåga och man blir trött och börjar ta okloka beslut. När man kör ensam och långt från land vill man inte ta okloka beslut i en nödsituation.

  • dude

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 05:48
    bohm;701315 wrote:
    Kylskador delas in i 3 eller ibland 4 kategorier, på samma sätt som brännskador; ytlig hudskada, djup hudskada och fullhudskada. Det som vi alla har känt med stickande känsla och vita fingrar är ytlig hudskada. Detta är oftast inte skadligt, utan kroppen återhämtar sig utan några symtom. Jag har hört att om man ofta får detta kan det leda i förlängningen till att man senare i livet tål kyla sämre. Jag vet inte om det är sant.

    Jag är ganska säker på att ytlig hudskada ofta är skadligt och i förlängningen leder till att man senare i livet tål kyla sämre. Vi har ju till och med exempel på personer som pratar om det i den här tråden. Visst kan det bero på att vissa personer påverkas mer och andra mindre och kanske är det så att man tål kyla sämre när man blir äldre men jag tror ändå att det är att utsätta sig för ytlig hudskada som gör den största negativa effekten.

  • bohm

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:25

    Det kan säkert vara så, men..

    Rekommendationen när man förfryst en kroppsdel är att man ska inte gnugga den, eftersom cellerna är extra känsliga för att gå sönder. Man ska tex undvika att gå på förfrysta fötter, just av den anledningen.
    Kanske spelar även detta in. Man förfryser fötterna gång på gång och i samband med detta utsätter man de kylskadade områderna för tryck och cellerna förstörs.

    Detta är bara mina egna teorier, och spelar praktiskt ingen roll, eftersom man vinner på att ha varma skor. Det jag ifrågasätter är om man kan dra raka paralleller mellan en kylskada som är uppkommen i samband med v-surf och experimentet som tråden började med.

  • dude

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 20:25
    bohm;701326 wrote:
    Det kan säkert vara så, men..

    Rekommendationen när man förfryst en kroppsdel är att man ska inte gnugga den, eftersom cellerna är extra känsliga för att gå sönder. Man ska tex undvika att gå på förfrysta fötter, just av den anledningen.
    Kanske spelar även detta in. Man förfryser fötterna gång på gång och i samband med detta utsätter man de kylskadade områderna för tryck och cellerna förstörs.

    Detta är bara mina egna teorier, och spelar praktiskt ingen roll, eftersom man vinner på att ha varma skor. Det jag ifrågasätter är om man kan dra raka paralleller mellan en kylskada som är uppkommen i samband med v-surf och experimentet som tråden började med.

    Jag förstår faktiskt inte alls vad du försöker säga??? :confused2::confused2:

    Vad kan säkert vara så och vad är det du säger “men” till?

  • Aquario

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 22:07

    Man kan inte förfrysa sig i temperaturer över noll grader men man kan ådra sig KFI-skador (Kyla Fukt Immobilisation), vilket är väl så illa och kan leda till kallbrand, nekros och föruttnelse för utsatta kroppsdelar. Men det kräver nog att man windsurfar oavbrutet flera dygn i sträck i vattentemperaturer under 5 grader med tunna våtskor eller barfota.

  • Aquario

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 09:24

    För den som vill komma igång och prova vinterbad genom successiv invänjning är det perfekt att starta vid den här tiden på året. Var sjäv ute och tog ett dopp igår, vattentemperaturen i Öresund ligger nu på 10 – 12 grader och jag gissar att den är något lägre i landets norra delar. Temperaturen skall helst understiga 10 grader för att få en snabb nedkylande effekt, annars får man ligga i och plaska ganska länge eller fridyka lite om man har bråttom hem.

  • moppepojken

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 17:05

    Ska man gå i vattnet eller hoppa/dyka i ?

  • Aquario

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 18:22

    Är Vattentemperaturen över 10 grader går det bra att hoppa/dyka i vattnet. Vid lägre temperaturer bör man nog undvika att doppa huvudet tills man vant sig vid vinterbad. Nedkylningen och sammandragning av blodkärlen i armar och ben går mycket snabbare om man doppar huvudet.

    Det bästa är nog att stålsätta sig och gå ned i vattnet med beslutsamhet. Sedan tar det ca: 20 sekunder att vänja sig vid det kalla vattnet, långa, lugna och djupa andetag hjälper till att motstå reflexen att omedelbart ta sig upp. Mellan 3 – 5 minuter kan vara lagom att stanna i om man är ovan.

    Badar man mer än 5 minuter kan man få ett så kallat afterdrop efter uppstigning, det sker när bllodflödet till armar och ben börjar komma igång. Det varma blodet som koncentrerats till de inre organen kommer ut till nedkylda kroppsdelar och kyls ned, vilket leder till en sänkning av kroppstemperaturern.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 08:36

    Det är inte farligt att kyla ner sig så länge man undviker förfrysning och KFI-skador. Det där sistnämnda tror jag inte man ska oroa sig för när man vindsurfar, man är inte så värst immobiliserad då. Den klassiska KFI-skadan kallas av uppenbara skäl skyttegravsfot. Eventuellt kan man förbättra sin köldtålighet genom att kyla ner sig ofta och rejält men man måste hålla sig på rätt sida. Som andra redan har skrivit så leder köldskador till sämre köldtålighet.

    Jag har själv noterat att jag varje höst tror mig vara frusnare än tidigare och att jag kommer behöva klä mig varmare än tidigare år för att slippa frysa men när vintern är över brukar jag likförbannat konstatera att jag inte haft jacka på mig en enda gång…

  • Aquario

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 09:13
    Rasmus_W;701659 wrote:
    Jag har själv noterat att jag varje höst tror mig vara frusnare än tidigare och att jag kommer behöva klä mig varmare än tidigare år för att slippa frysa men när vintern är över brukar jag likförbannat konstatera att jag inte haft jacka på mig en enda gång…

    Det verkar som om vissa människor har en medfödd köldtålighet och ett högeffektivt inre värmekraftverk som drar igång så fort kroppstemperaturen sjunker lite. Eller så kanske det är möjligt för alla att träna upp förmågan att gå i shorts och T-skirt nästan året runt?

    Att generera värme måste vara otroligt energikrävande, kombinerat med hälsosam kost måste köldterapi vara frälsningen för alla Amerikaner som inte är skådespelare eller fotomodeller.

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 09:19

    Köldbattle mellan Aquario och Rasmus_W.

    Det här kan ju bli nåt… skall fixa en cappucino och följa tråden. Jag tror på att skippa värmande plagg helt på vintrarna och hälla is innanför våtdräkten.

    Slusk, några erfarenheter i ämnet?

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 09:43

    Alla kan i någon mån träna sin köldtålighet, något som exempelvis märks på att hemlösa tenderar att ha förstorad sköldkörtel, vilket kan vara logiskt eftersom sköldkörteln producerar många av de hormoner som reglerar ämnesomsättning och kroppstemperatur.

    Å andra sidan finns det utan tvekan en massa genetiska faktorer som spelar in. I “Super size me”-studien som utfördes i Linköping för några år sedan så var det vissa deltagare i studien som inte gick upp i vikt av junkfood och milkshake-dieten, men som i stället nästan inte stod ut med att vistas inomhus för att de kände sig för varma. En möjlig förklaring är att det finns en genetisk variant i Norden som gör att “extrakalorier” främst används till att värma kroppen. Trots allt skulle ju en sån egenskap kunna vara användbar i vårt klimat.

  • surfslusken

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 10:39
    dr Masse;701663 wrote:
    Köldbattle mellan Aquario och Rasmus_W.

    Det här kan ju bli nåt… skall fixa en cappucino och följa tråden. Jag tror på att skippa värmande plagg helt på vintrarna och hälla is innanför våtdräkten.

    Slusk, några erfarenheter i ämnet?

    Njaa, surfa i kallvatten kan eventuellt ha en hämmande effekt mot prostataförstoring.
    Lyckades nämligen igår köra Stockholm-Varberg utan kisspaus trots att en hel termos kaffe gick åt under resan. Och de va några år sen det hände sist.

    Så visst kan höstsurf i sommar dräkt och utan skor, som jag kört så här långt, ha sina fördelar.

  • Aquario

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 11:43

    Massor av dryck innan surf är säkert ett bra sätt att hålla värmen, bara att åka runt och småskvätta lite när man börjar frysa. Kontrollerad och distribuerad inkontinens kanske är ett alternativ till köldtålighetsträning:wink:

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 11:51

    Vätska är bra, men extra bra om det är rödtjut som intages efter avslutad surf.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.