Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

  • Aquario

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 11:57
    Rasmus_W;701664 wrote:
    En möjlig förklaring är att det finns en genetisk variant i Norden som gör att “extrakalorier” främst används till att värma kroppen. Trots allt skulle ju en sån egenskap kunna vara användbar i vårt klimat.

    Låter som en trovärdig teori eftersom eskimåer troligtvis proppar i sig en hel del val- och sälspeck utan att utveckla fettma.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 12:14
  • henryk

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 15:22
    Rasmus_W;701678 wrote:
    Vätska är bra, men extra bra om det är rödtjut som intages efter avslutad surf.

    Kul tråd 😀 MEN slusken och rasmus W är ju rörande överens, inlägget ovan kan ju nästan ses som ett frieri !? – Då kommer ju inte tråden ta sig riktigt – eller ?

  • Aquario

    Medlem
    23 oktober, 2012 vid 18:10
    Rasmus_W;701678 wrote:
    Vätska är bra, men extra bra om det är rödtjut som intages efter avslutad surf.

    Men T-röd kan nog ha en värmande effekt även före surfet, spolartanken klarar ju massor av minusgrader med 25% inblandning.

  • Aquario

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 17:16
    bohm;701315 wrote:
    Jag var försöksperson i ett forskningsprojekt som gick ut på att man skulle ha ena handen i ett isbad och andra i ljummet vatten och så skulle man sitta tills man inte klarade av smärtan längre. Klarade man av att sitta i 15 min avbröts försöket. Enligt forskaren var det helt ofarlig.

    Är lite nyfiken på vad forskaren förväntade sig att komma fram till, kanske hur den interna termostaten reagerar på motstridiga signaler?

    Har läst någonstans att den berömda Ismannen som kan sitta två timmar i en plexiglaskub med isbitar upp till halsen och dyka 60 meter under metertjock is, svimmade vid ett liknande experiment.

  • bohm

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 18:00

    Jag kommer inte ihåg vad han ville få fram, och jag har också glömt exakt hur testet gick till, men hans forskningsområde handlade om bl.a om smärta och hypersensibilitet.

  • Aquario

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 13:58

    Ett litet tips till alla som vill få dräkten genomsköljd med färskvatten och samtidigt höja sin tolerans för kallt vatten är att stoppa trädgårdsslangen i nacken innanför kragen och spola på. En ganska kul michelingubbeeffekt uppstår om man täppt till benen genom att behålla skorna på. Fungerar även att stoppa in slangen vid ärmarna.

  • Aquario

    Medlem
    28 oktober, 2012 vid 22:08

    Äntligen har vinterkylan kommit till Skåne!

    Både Lördag och Söndag morgon kunde man avnjuta några barfotapromenader i fuktigt gräs med rimfrost. Nästan som att gå på snö eller is, med betydligt snabbare och effektivare nedkylningeffekt än fotbad med is och kylklampar.

  • Aquario

    Medlem
    5 december, 2012 vid 16:27

    Nu har vintern kommit till skåne på riktigt, och jag tyckte det var dags att höja ribban för min köldtålighetsträning några snäpp och avslutade därför joggingturen med 500 meter barfotalöpning i 4 minusgrader och vinterväglag. Ganska vansinnigt med tanke på hur ont det gjorde när tårna tinade upp igen, men vad gör man inte för att få en adrenalinkick även vintertid. Nästa gång kanske smärtan är lite mer uthärdlig.

  • electric

    Medlem
    5 december, 2012 vid 18:25

    @aquario 704321 wrote:

    Nu har vintern kommit till skåne på riktigt, och jag tyckte det var dags att höja ribban för min köldtålighetsträning några snäpp och avslutade därför joggingturen med 500 meter barfotalöpning i 4 minusgrader och vinterväglag. Ganska vansinnigt med tanke på hur ont det gjorde när tårna tinade upp igen, men vad gör man inte för att få en adrenalinkick även vintertid. Nästa gång kanske smärtan är lite mer uthärdlig.

    Vansinnigt var ordet. Lägg av, säger jag! Nog fasen ska det gå att fixa adrenalinkickar även på vintern utan att riskera att pajja fötterna – och därmed framtida höst-/vårvindsurfing. Själv tillämpar jag skidåkning, typ idag (3 dm snö det senaste dygnet!) och sedan bastu och en bärs. Och som bonus slipper jag smärtan.

    /Lars

  • Aquario

    Medlem
    5 december, 2012 vid 21:49

    Syftet med mina köldtålighetsexperiment är inte i första hand för att få adrenalinkickar eller vara märkvärdig,. Utan först och främst därför att jag tror på tanken att man genom att utsätta sig kortvarigt för extrem kyla, höjer kroppens naturliga beredskap för att hantera nedkylning genom att höja ämnesomsättningen och förbättra blodkärlens förmåga att expandera och kontrahera för att reglera temperaturen.

    Håller med Electric om att det är skadligt att surfa barfota och handsklös i låga temperaturer under längre tid, och att man skall vara försiktig och observant på om man börjar tappa känseln. Annars är barfotalöpning ganska trevligt utan snö och kyla, kanske ett sätt att få tillbaka cirkulationen i fötterna?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.