Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla prylarna när ni flyger…

  • Kolla prylarna när ni flyger…

    Publicerad av dr-masse på 13 augusti, 2014 vid 10:43

    En liten rekommendation från mig.

    När ni flyger med prylar, packa alltid upp på flygplatsen innan ni åker vidare. Jag har alltid gjort det, men nu senast var vi försenade och landade på ett Arlanda med ett värre väsk- och folkkaos än jag någonsin upplevt.

    När jag kollade min bag med två brädor så gjorde jag det för snabbt denna gång. Öppnade endast sidan på boarbagsen kände runt kanterna samt kollade nos och häck. Det så bra ut, så jag stängde snabbt bagen och fick sedan köa i 15-20 min för att komma ut genom tull och utgång som var helt överbelastad med resenärer.

    Och när jag skulle skruva i stropparna hemma efter någon vecka så ser jag att den lilla brädan är helt röjd på ena kanten. Självklart på motsatt sida som jag öppnade på boardbagen och inte kände tillräcklig bra…

    Hur de lyckas smasha en bräda så här genom två boardbags och extra padding är ju lite av en bedrift (Gaffeltruck? Boeing 747? Järnspett?)…

    Tänker inte hänga ut flygbolaget (ännu…) eftersom dialog pågår om ersättning, men tänkte lyfta upp detta här så att inte fler gör samma misstag som jag.

    Oavsett – kolla ALLTID ALLTID era brädor innan ni går ut från flygplatsen.

    [IMG]https://lh3.googleusercontent.com/-1xNTJz1zih0/U-tAxLIi8sI/AAAAAAAAFp0/2soJjwkbM1g/w964-h720-no/IMG_2945.JPG[/IMG]
    [IMG]https://lh4.googleusercontent.com/-wlHuLKQryK4/U-tAyfe-mgI/AAAAAAAAFp4/cceSLK_QWUw/w964-h720-no/IMG_2944.JPG[/IMG]

    dr-masse svarade 9 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • calle

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 10:58

    Trist Masse!
    Hoppas det löser sig med ersättning.

  • rrd

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 11:19

    Så jobbigt! Jag är till och med orolig när jag tar med skidor med extra bubbelplast mm.

    Skadan tyder ett avancerat upplägg. Bolagen, åtminstone rätt person på bolaget, borde vara intresserade av nöjda kunder och hög kvalitet på sina tjänster.

  • spinl

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:55

    Riktigt tråkigt, är ju sånt som gör att man drar sig för att flyga med grejerna.

    Stora paket har en förmåga att glida av bandet när planen lastas, kan tänka mig att den ramlat ner på något hårt och brädan fått ta smällen. Tipps jag har fått höra (när det gäller cyklar) är att ha en väska med så mycket antiglid som möjligt just för att förhindra det där.

  • consigliere

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 20:27

    Riktigt kass! Hoppas att du får all ersättning du vill ha för det där Masse.

  • maui-mange

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 10:35

    Ska bli intressant att höra hur det går Masse. Jag trodde att flygbolaget mer eller mindre friskrev sig ansvar när man signerar tag:en vid incheckning att det är ömtåligt gods. Har dock ej lusläst vad det står.

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 11:00

    Oj. Det krävs en del kraft för att åsamka denna skada. Men med en gaffeltruck borde man klara det.

    Man kan också tänka sig att någon annat riktigt tungt har fallit på brädan på ett olyckligt sätt. Jag tror inte det räcker med en “hård” smäll. Det måste till rejält med energi bakom.

    Om brädan faller själv tror jag inte man kan göra denna skada. Men om den är packade med en bräda till och lite riggprylar så kanske ett olyckligt fall från hyfsad höjd kan räcka. Ett ställe på en bräda kan ju då få stå ut med rörelseenergin för hela ekipaget.

    Jag är alltid lite nervös när jag packar tunga baggar av just det skälet. Men man gör det ju ändå.

    Vill du dela med dig av hur ditt bagage var packat?

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 11:29

    Endast två brädor i en dubbelbag, båda i varsin boarbag med lite extra padding runt kanterna. Hela paketet vägde inte ens 20 kg…

    Jag tror faktiskt att jag hade kunnat ha snudd på hur mycket skum och matieral som helst mellan bräda och utsida, den här smällen hade gett en rejäl skada i alla fall. Undrar också hur det ens är möjligt att orsaka en sådan här skada, det var inte en skråma på vare sig dubbelbag eller den singelbag som brädan låg i.

    Har faktiskt dubbelsynat det där “friskrivningen” och det är, lite till min förvåning, faktiskt inte någon full friskrivning av ansvar. Men jag är ändå inte särskilt förhoppningsfull om att få ut något, flygbolag är sällan enkla att ha å göra med när det gäller sådant här.

  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 11:39

    som antytts, det kan ju inte ha skett av en slump..ngn måste ha klantat sig rejält. Sist jag flög med en surfbräda var 2006. på arlanda när jag är på väg ur planet ser jag hu två gubbar börja lassa av alla väskor på en sådan där rullande hönsbur (det var ett litet plan). de lägger min surfbräda underst, trots stora bilder på krossade glas och “fragile” över hela bagen..och innan jag hinner ut har de slängt – för de slänger verkligen väskorna – på ca 5-6 väskor av olika slag. Sen börjar jag skälla på dem och då tar de ut brädan och dumpar den brevid och lägger den överst..

    den gick inte av, men den fick många så dingar trots bagen..personalen skiter ju verkligen i om de pajar grejer eller inte. en apa fattar ju att brädan skulle knäckts om de forsatt lassa på väskor (det var en surfbräda inte en vindsurfingbräda).

  • john1

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 12:46

    Jag har jo också sett att greior trillar ner från vagnerna som fraktar mellan flygplan och terminal (fritt fall ca 2 meter).
    JJ

  • jesper-b

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 14:09

    Skit vilken otur Masse. Jag har haft sjuk tur och varken kollat brädor eller råkat ut för fraktskador någonsin. Har dock fått lära mig att det gäller att packa så lätta bagar som möjligt. Är de lätta ökar sannolikheten att de packas “top-loaded”, dvs inte hamnar underst. Är de tunga orkar personalen helt logiskt inte lyfta upp dem utan lägger dem i botten, oavsett vad man skrivit på bagen. Bara ett litet tips.

    Se till att lappa ihop det omgående för nu börjar hemmasäsongen!!!

    Ses,

    JB

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 14:16

    Tack Jesper! Första gången det händer mig, så det har gått fint hittills. Betalade för två kollin just för att de skulle va lite lättare denna gång. :tongue:

    Faktiskt lite osäker på om ja fixar att laga den bra, skadan e rejäl. Men ska nog gere ett försök!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla prylarna när ni flyger…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.