Kompatibilitet?

This topic has 8 svar, 5 deltagare, and was last updated 1 year, 8 months sedan by  MartinC.

  • Författare
  • #1500248
     engztroms 
    Deltagare

    Tjenare!
    Jag har surfat i några år på grejer från tidigt 2000-tal och planerar nu att göra en uppgradering. Fokuserat mer på att ha roligt på vattnet än att att se till att grejerna fungerar optimalt men har börjat se sambandet;) Det jag vill fråga gäller kompatibilitet mellan olika märken och produkter. Jag tänker exempelvis på bräda-segel, hur stora är skillnaderna mellan om jag väljer samma märke på allt? Samt hur märker man egentligen av mastförlängaren i vad som kan tros vara 24-karat guld på vattnet? Är också i behov av nytt segel och förstår att olika master passar olika segel osv. Nu har jag en gammal NP-mast i rätt längd från 2000(?), hur skulle den fungera med ett nytt eller några år gammalt NP-segel? Givetvis förstår jag att det inte är optimalt och en ren förnedring mot ett så nytt och fint segel;) Men på en skala 1-10 Hur illa blir det? Måste ta hänsyn till att jag pluggar och budgeten är knapp! Undrar också hur kvalitén i ett segel försämras efter några år? Tänker mig om man köper ett nytt några år gammalt idag, är det som i löparskor att kvalitén påverkas mycket eller är påverkan näst intill obefintlig?
    Det blev mycket detta, men har alltid surfat ensam så har ingen annan att fråga än er!
    Hoppas ni får en God Fortsättning!
    Axel

    #1500249
     dr Masse 
    Deltagare

    Kul!

    Har försökt sortera upp frågorna någotsånär:

    Jag har surfat i några år på grejer från tidigt 2000-tal och planerar nu att göra en uppgradering. Fokuserat mer på att ha roligt på vattnet än att att se till att grejerna fungerar optimalt men har börjat se sambandet;)

    – bra där!

    Det jag vill fråga gäller kompatibilitet mellan olika märken och produkter. Jag tänker exempelvis på bräda-segel, hur stora är skillnaderna mellan om jag väljer samma märke på allt?

    – du kan lugnt välja olika märke på segel, bräda, mast, bom och förlängare. Allt kommer funka fint ihop. Att välja samma märke kan dock vara enklare. Och snyggare, om man tycker det.

    Samt hur märker man egentligen av mastförlängaren i vad som kan tros vara 24-karat guld på vattnet?

    – under segling märker man näppeligen om mastförlängaren är gjord av titankolfiberlaminat eller en gammal träregel. Men när den går av eller krånglar under riggning för att den är dålig då märks det minsann. Oftast på ett väldigt tråkigt sätt då det blir simtur och ofta trasig bräda på köpet. Köp en bra säger jag men kanske inte den värsta du kan hitta.

    Är också i behov av nytt segel och förstår att olika master passar olika segel osv. Nu har jag en gammal NP-mast i rätt längd från 2000(?), hur skulle den fungera med ett nytt eller några år gammalt NP-segel? Givetvis förstår jag att det inte är optimalt och en ren förnedring mot ett så nytt och fint segel;) Men på en skala 1-10 Hur illa blir det? Måste ta hänsyn till att jag pluggar och budgeten är knapp!

    – Det kommer funka. Men! se till att testrigga. Fel mast i seglet är obra. Personligen kör jag (mycket) hellre ett enklare segel på en bra mast än tvärtom. Beggade segel brukar det finnas gott om, en bra beggad mast är svårare att få tag i då folk tenderar att behålla bra master tills de typ går av eller måste byta pga annat segelmärke.

    Undrar också hur kvalitén i ett segel försämras efter några år? Tänker mig om man köper ett nytt några år gammalt idag, är det som i löparskor att kvalitén påverkas mycket eller är påverkan näst intill obefintlig?

    – Det beror väldigt mycket på hur seglet har använts. Har det körts på en uthyrning på Fuerte kan det vara helt slut efter en säsong pga slitage och UV-ljus. I Sverige är de flesta beggade segel i bra eller väldigt bra skick då de inte körts så mycket och att vi har ganska svag UV-strålning här.

    Det blev mycket detta, men har alltid surfat ensam så har ingen annan att fråga än er!
    Hoppas ni får en God Fortsättning

    – hoppas svaren hjälper och se till att ta dig till ett ställe med några vindsurfkompisar. Alltid roligare när man är fler och de kommer säkerligen att hjälpa dig med tips på teknik och prylar!

    • Det här svaret redigerades 1 year, 8 months sedan av  dr Masse.
    • Det här svaret redigerades 1 year, 8 months sedan av  dr Masse.
    #1500253
     engztroms 
    Deltagare

    Tusen tack för ett extremt utförligt svar! Det jag menade med sista frågan var dock i fallet då det är ett relativt gammalt segel som är helt nytt! Hur plasten då påverkas? Måste dock fråga vad det kommer sig att det ligger så mycket vikt i masten? Har alltid föreställt mig att så länge grejerna passar så spelar den inte speciellt stor roll? Så om masten jag har skulle passa bra vad är då den egentliga poängen med att uppgradera? På vilket sätt märks det?

    #1500254
     john1 
    Deltagare

    Angående hållbarhet så skriver David Ezzy att duken börjar få stryk efter 300 ordentliga soltimmar.
    JJ

    • Det här svaret redigerades 1 year, 8 months sedan av  john1.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1500267
     dr Masse 
    Deltagare

    Varsågod!

    Det jag menade med sista frågan var dock i fallet då det är ett relativt gammalt segel som är helt nytt! Hur plasten då påverkas?

    – knappast någonting alls, skulle jag säga. Seglet kommer vara som nytt.

    Måste dock fråga vad det kommer sig att det ligger så mycket vikt i masten? Har alltid föreställt mig att så länge grejerna passar så spelar den inte speciellt stor roll? Så om masten jag har skulle passa bra vad är då den egentliga poängen med att uppgradera? På vilket sätt märks det?

    – Att en mast passar innebär att seglet blir korrekt riggat. Att böjkurvan är rätt, helt enkelt. Seglet roterar som det ska, buken hamnar där den skall vara och akterliket faller av på det sätt som det har designats att göra. Så nr 1 på listan över “rätt mast” är att den har rätt böjkurva för seglet. Nr 2 på listan är mastens prestanda. En lättare mast (läs: högre kolfiberhalt) kommer att ge bättre respons och ett segel som är mer lätthanterligt. Dock upplevs skillnaden som större ju bättre seglaren är, såklart. Att känna skillnad mellan 90 eller 100% kol i likvärdig mast i övrigt är det nog få som gör. Men de allra flesta kommer känna tydlig skillnad mellan 50 och 100%. Jag menar att även de som är relativt oerfarna eller seglar mer sällan har nytta av en bra mast. Riggen blir lättare, får ett större vindregister och kommer att prestera bättre. Det innebär att den behöver ha typ 70-80% kolfiberhalt. Nu är inte kolfiberhalten i sig avslöjande, utan man behöver kolla lite på vikt och konstruktion om det går. En mast som har mer avancerad konstruktion och har 70% kolfiberhalt kan mycket väl prestera bättre än en mast med 90% kolfiberhalt. Viktigast är dock alltid att böjkurvan fungerar med seglet. Du kan tänka på masten lite som seglets ryggrad. Är den felböjd och i dålig form kommer seglet prestera därefter. Lite som att vindsurfa med ryggskott, det går men inte är det lika kul.

    #1500270
     engztroms 
    Deltagare

    Tack något oerhört för detta, guld värt! Förstår precis, väldigt bra förklarat måste jag säga:) Hoppas ni får ett blåsigt 2018!

    #1500272
     sailortrash 
    Deltagare

    Håller med dr masse om att masten är det enda riktiga kompatibilitetsproblemet, och att böjkurvan bör stämma, även om det kan gå ändå. Det är inte alltid att en mast har den böjkurva den sägs ha oxå, det finns mkt skrivet om det där. Däremot (anser jag) är inte kolhalt så viktigt som det sägs. På stora segel med tydlig twist – alltså slalomsegel, märks både böjkurva, hårdhet och kolhalt om man har någorlunda segelvana. På små segel och rdm master 430 och mindre tror jag inte amatörer märker ngn skillnad på 30 eller 100% kol. Och märks skillnad så är det just vikten, och inte mastens flex. Så jag skulle inte bekymra mir för mkt kring kolhalten. Lite glasfiber gör även masten tåligare.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1500305
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag gjorde ett inlägg om master mm med länkar till två korta artiklar, men de råkade hamna i Sthlms-tråden…

    #1500311
     MartinC 
    Deltagare

    Om du ändå byter – byt till RDM. Gjorde skillnad för den här nybörjaren. Så här års reas nya segel av gamla årsmodeller ut. Du kan få 2015 segel för ok pris hos näthandlarna. Glöm dock inte dina lokala handlare, service och råd är värt en del.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account