Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

  • Kompisarna vill börja Kita

    Publicerad av josefc på 6 augusti, 2007 vid 08:35

    Hjälp? va gör man? Jag vindsurfar men dom vill börja kita. wtf lixom. Tänkte kolla om det fanns några bra argument för att dom ska vindsurfa istället som inte jag själv kommit på än.

    ola_p svarade 16 år, 7 månader sedan 34 Medlemmar · 69 Svar
  • 69 Svar
  • snaffe

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:39

    Du slipper ha shorts utanpå våtdräkten:)

  • nlc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:40

    Skaffa nya kompisar? De tycker säkert det är jättekul med kiting i några veckor. Sen när de tröttnat på att vara rebeller med badshortsen utanpå våtdräkten så konverterar de nog till den “sanna” läran, dvs vindsurfing.

    PS ovanstående skrevs med ett visst mått av ironi 😉 DS

  • josefc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:44

    @NLC 403133 wrote:

    Skaffa nya kompisar? De tycker säkert det är jättekul med kiting i några veckor. Sen när de tröttnat på att vara rebeller med badshortsen utanpå våtdräkten så konverterar de nog till den “sanna” läran, dvs vindsurfing.

    PS ovanstående skrevs med ett visst mått av ironi 😉 DS

    haha.. mm.. det är taget. varför tröttnar på man kite då?

  • nlc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:48

    Man tröttnar nog inte på kite, men på kitearna :blush:

    Närå var och en blir salig på sin tro, men vindsurfingen ger i mitt tycke en roligare naturupplevelse. Blåser det för lite för att surfa så cyklar jag hellre än åker wakeboard efter en stor fallskärm.

  • manno

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 08:56

    @NLC 403138 wrote:

    wakeboard efter en stor fallskärm.

    låter ju rätt ball iof! Har dock aldrig sett en kiteare sett rida en våg på ett vettigt sätt i sverige!

  • farbror_j

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:37

    Om dina kompisar bor där du bor, eller i närheten så är svaret mycket enkelt.

    Träd.

    Det finns goda skäl till att Kiting är en populär sport där det finns långa stränder och öppna ytor och mindre populärt där det finns träd i närheten.

    Alla som flugit drake som barn har upplevt fenomenet. Det fanns en härlig filmsekvens här på Steffo för några år sedan där man fick följa en kiteare (bara det ordets stavning borde få alla att låta bli 😉 ) på Väddö som försökte få ner sin Kite som satt HÖGT uppe i trädet.

    Jag såg filmen och nynnade därefter på en gammal slagdänga som alla nog kan melodin på.
    “Kiten satt i granen och ville inte surfa, fick han se små segel då fick han så bråttom. Fastnade han i tallegren …”

    Windsurfing är lite smidigare, även om det GÅR att fastna med bommen i en utstickande gran när man bär ner till surfet.

    //Jörgen

  • oaxen

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:41

    Det starkaste skälet:

    Normalt sett måste någon hjälpa draksurfaren att starta respektive gå iland, d v s släppa upp resp ta emot draken.

    Som vindsurfare klarar man sig helt själv och kan när som helst ställa sig inne vid stranden och ta det litta lugnt. Draksurfarna verkar bara ha två lägen, noll eller hundra.

  • samhansson

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:54

    hahaha, har kört vindsurf men nu bara kite….
    http://www.kiteflame.se/filmer/2006-09-06_Dalen.wmv

  • fluff

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 12:32

    Varför inte kombinera båda sysselsättningarna? Och som bonus kan ni ju läsa GUIDs på båda forumen. Det jag är lite orolig när det kommer till kiting är att det är linor som lätt kan skada andra och inte bara mig själv.

  • josefc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:16

    @SamHansson 403178 wrote:

    hahaha, har kört vindsurf men nu bara kite….
    http://www.kiteflame.se/filmer/2006-09-06_Dalen.wmv

    mm.. fina bilder… men du glömde http://www.youtube.com/watch?v=6RuE5t1-H9k

    😉

  • sourra

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:25

    Om inte Sams bilder talar för sig själv kan jag som relativt färsk kitesmurfare (<1 år) säga vad som fick mig att välja kite- och inte vindsurf:

    * Lättare utrustning. Argumentet att man alltid måste vara minst två köper jag inte. Det går utmärkt att launcha/landa själv. Farliga linor finnes men är man medveten om riskerna och vidtar åtgärder därefter är det inte farligare än att köra bil till spoten (eller cykla som man ju kan göra med sina kiteprylar).

    * Hangtime. Nog för att det finns vindsurfare som hoppar HÖGT men det går alltid att få bättre luftfärder med ett fladdertyg.

    * Landningar. Det går alldeles utmärkt att hoppa högt och sedan landa med full planing. Det kanske det gör med vindsurf också men det verkar vara svårt och eventuellt krävas vågor för det för det är bara vågåkare som heter Angulo i efternamn som jag har sett lyckas med konststycket.

    * Man får välja om man vill ha shorts utanpå våtdräkten eller inte. Själv har jag aldrig shorts utanpå träningsbrallor och aldrig boardies utanpå min steamer.

    * Större windrange med färre “segel”.

    * Revansch på alla jävla pappersdrakar som aldrig flög som man ville när man var liten.

    * Året runt-grejer. Utan större svårighet kan man använda kites på såväl snö som is. Glöm topplyftet och ta draken upp till toppen istället.

    Dock måste jag säga att synen av vindsurfing med riktigt duktiga åkare är svårslagen.

    Som avslutande ord finns det en del kitefolk som skulle behöva några ledande ord på vägen men det finns även vindsurfare som uppför sig som stjärthål så det är inget att hänga upp sig på. Det handlar ju bara om att det alltid är idioterna man lägger märke till.

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 14:35

    @sourra 403195 wrote:

    Som avslutande ord finns det en del kitefolk som skulle behöva några ledande ord på vägen men det finns även vindsurfare som uppför sig som stjärthål så det är inget att hänga upp sig på. Det handlar ju bara om att det alltid är idioterna man lägger märke till.

    Med skillnaden att kitarna är mycket farligare…

    Jag har inte mycket till övers för kitare som tappar ner draken mitt på parkeringar, stryker linorna över masttoppen med en decimeters marginal, draggas okontrollerat kors å tvärs utan kontroll på draken osv.

    Kitarna som är duktiga och har koll brukar det dock inte vara några problem med.

    Kite på vintern kan jag se tjusningen med, men den vattenbaserade varianten ser inte så kul ut, tycker jag.

  • andersbq

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 14:54

    Jag säger bara: Robby Naish

  • styret

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 15:09

    jag säjer såhär:
    varför övertala dom till något? om dom vill köra kite så låt dom göra det.

    Man får ju anta att dom flesta har sunt bondförnuft i huvet och kitar efter sin förmåga så efter ett tag kan ni ju köra ihop iallafall.
    Idag på haga var det en snubbe som windsurfade en meter från nybörjarna som stod och drog rigg i superlättvinden och vid en lätt och försiktig förfrågan om han kunde hålla en mastlängds avstånd iallafall så var det hårda ord om att folk som skulle ut på havet fick nog fan lära sej hålla undan enligt väjningsreglerna innan dom överhuvutaget testade att hålla i tampen tiill upphalet.
    så idioter finns nog bland oss vindsrufare med.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 augusti, 2007 vid 15:43

    @sourra 403195 wrote:

    Om inte Sams bilder talar för sig själv kan jag som relativt färsk kitesmurfare (<1 år) säga vad som fick mig att välja kite- och inte vindsurf:

    * Lättare utrustning. Argumentet att man alltid måste vara minst två köper jag inte. Det går utmärkt att launcha/landa själv. Farliga linor finnes men är man medveten om riskerna och vidtar åtgärder därefter är det inte farligare än att köra bil till spoten (eller cykla som man ju kan göra med sina kiteprylar).

    * Hangtime. Nog för att det finns vindsurfare som hoppar HÖGT men det går alltid att få bättre luftfärder med ett fladdertyg.

    * Landningar. Det går alldeles utmärkt att hoppa högt och sedan landa med full planing. Det kanske det gör med vindsurf också men det verkar vara svårt och eventuellt krävas vågor för det för det är bara vågåkare som heter Angulo i efternamn som jag har sett lyckas med konststycket.

    * Man får välja om man vill ha shorts utanpå våtdräkten eller inte. Själv har jag aldrig shorts utanpå träningsbrallor och aldrig boardies utanpå min steamer.

    * Större windrange med färre “segel”.

    * Revansch på alla jävla pappersdrakar som aldrig flög som man ville när man var liten.

    * Året runt-grejer. Utan större svårighet kan man använda kites på såväl snö som is. Glöm topplyftet och ta draken upp till toppen istället.

    Dock måste jag säga att synen av vindsurfing med riktigt duktiga åkare är svårslagen.

    Som avslutande ord finns det en del kitefolk som skulle behöva några ledande ord på vägen men det finns även vindsurfare som uppför sig som stjärthål så det är inget att hänga upp sig på. Det handlar ju bara om att det alltid är idioterna man lägger märke till.

    Om man gillar höga höjder så varför inte börja med fallskärmshoppning!! Ni hänger som vantar efter er coola drake, vilket ser ju löjligt ut. Har man dessutom kjol så blir ju inte saken bättre.Dessutom borde det förbjudas.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kompisarna vill börja Kita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.