• Publicerad av haunch på 1 mars, 2010 vid 18:44

    Jag funderar på att köpa en kona one..

    Har ett ställe ute på väddö, där sjöbrisen ofta inte räcker till planing.
    typ 5-6m/s och så finns det en hel del klippor och trånga passager som man måste igenom för att komma ut på det öppna havet. Så det vore skönt med ett centerbord för att ta sig in/ut lite lättare

    vad har folk för erfarenhet? Fungerar kona som de gamla 80-talsbrädorna vid lite vind?

    Hur är planingen på kona? hur funkar det vid högre vindhastigheter?
    kör man bara med tail-fenan då?

    Kan tänka mig att kona är en bra nybörjarbräda vilket vore bra då jag försöker locka med min sambo till min nyfunna hobby,

    niklas-g svarade 14 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • oscar

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 20:14

    Låter perfekt för en Kona. Konan är sämre än tex en Mistral one design i icke planing och sämre än en modern funboard i planing men som kompromiss däremellan är den perfekt.

    Det går att göra fullplaningsgippar med Konan utan problem. Den klarar riktigt starka vindar då den är tung och ligger kvar i vattnet.

    Däremot är kona one seglet riktigt kass (typ sämre än mitt gamla raf power från -90)! Satsa på ett segel med ett par cambers istället och sen ett mindre våg eller freeridesegel till din sambo.

  • haunch

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 20:26

    Ok, jag trodde kona seglen var gjorda speciellt för att passa utformningen och volymen till brädorna.

    Bra att veta, Jag har ett 7.5 tushingham segel så det lär ju passa då. Kanske det blir bara en bräda… Så spar man ett par lappar

  • oscar

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 07:20
    Haunch;600070 wrote:
    Ok, jag trodde kona seglen var gjorda speciellt för att passa utformningen och volymen till brädorna.

    Bra att veta, Jag har ett 7.5 tushingham segel så det lär ju passa då. Kanske det blir bara en bräda… Så spar man ett par lappar

    Jo det är väl tanken….men dom lyckas inte speciellt bra. Jag har seglat mkt med ett North Daytona 8.3 med 3 cambers och det är såååååååååå mycket bättre.

  • niklas-g

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 11:59

    Jag seglar bla. kona one, min farsa seglar kona, han har haft sitt segel i 3 säsonger nu, funkar bra! De har vart med i många tävlingar, mycket hårdvind och lätt vind. Ändå känns det bra fortfarande. För att få känsla i seglet gäller de att man trimmar det bra oxå, och att man trimmar de olika för olika vindar. Dessutom gör dom små justeringar på seglen, förstärkningar där dom sätt att de slits mest. Cambers i all ära, men så dåligt är inte kona seglet! Men har du redan ett segel kanske du ska köpa ett 5,8 segel till sambon istället. Om du vill se lite bilder o läsa lite historier har jag o en polare en blogg du kan läsa! Ha de gött!

    http://surfarna.blogg.se/

  • tea-bag

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 13:00

    Aerotech gör konans segel och det motsvarar ett av deras enklare segel. Detta segel är inte känt för att vara bra, snarare tvärt om. Segel i samma prisklass från andra tillverkare är generellt bättre. Lägg konan seglet brevid ett annat märkes segel och jämför monofilmskvalite, sömmar och förstärkningar så ser du stor skillnad. Rigga det och jämför twinst, form mm så tappar konan seglet ännu mer. Jag skulle hållt mig borta från konan seglet och lagt slantarna på nått annat.

    Jag gjorde den jämförelsen 2009 och då vara i alla fall konaseglet en bra bit efter så har man inte lyckats med ett trolleritrick 2010 så gäller det troligen fortfarande.

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 14:11

    Jag skulle nog lugnt och tryggt lyssna på Oscar i det här fallet… dessutom förstärkt av Tea-bag.

  • niklas-g

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 14:22

    Dessutom kan du vara med på tävlingar om du är intresserad av det men one seglet..

  • pgvirtual

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 14:26

    Jag har seglat Kona One i skärgårdsmiljö i flera somrar nu, och kan intyga att den passar mycket bra för den typen av segling. Man kan ta sig fram genom svåra ställen som sund och trånga passager, och man kan ta sig (också kryssande) till ställen där vinden förstärk lokalt (tex. mellan två holmar).

    Och när man väl hittar vind så är skillnaden till en stor freeride inte så stor!

    Eftersom du redan har en 7.5:a så tycker jag att du prova det först, och senare fundera på att kanske komplementera med ett större segel.

    Jag tycker Kona konceptet är jättebra, men entypsseglet kunde vara bättre, både i desgin och kvalitet…

  • haunch

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 20:09

    Det här är verkligen ett levande forum, det bästa jag vart på (oavsett kategori) massor med hjälpsamma människor som verkligen engagerar sig…:)

    tack för alla svar

  • haunch

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 09:32

    Funderar på om det kanske är bättre ändå att köpa ett nybörjarkit.
    typ fanatic viper, 160 -190L då får man ju centerbordet som jag vill ha
    för mina lättvinds sessioner. Och så får sambon en nybörjarbräda.

    Konas 220L känns som att det är lite väl stort kanske?
    Är det roligare att köra i planingsvindar/ icke planingsvindar på en kona eller en nybörjarbräda 190L?

    vad tycker ni?

  • carl-r

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 10:12

    I ickeplaning så tycker jag alla gånger att en longboard är roligare.
    Men om man vill stå och träna gippar och slag å sånt när det inte planar så är ju en kort bred bräda smidigare att snurra runt.

  • svennebanan

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 10:56

    Kona One har ett riktigt centerbord tillskillnad från de plastmojänger som brukar sitta på instegsbrädor. Det gör en väldigt stor skillnad vid centerbordsseglingen, förutom längden då. Kona One är nog roligare för frugan också då hon antagligen fastnar för seglingskänslan om fastnar överhuvudtaget. Inget problem med att vara nybörjare på Kona One heller. Lätt val om den ska ligga på ett landställe. Utmärkt badbrygga som går att paddla stående.

  • bicless

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 13:39

    Jag tror kona brädan är bättre än viper för dig. Vi säljer ingen av dem så är i alla fall någolunda objektiv. Som ren skol/nybörjarbräda är viper lättare lära sig på men som kombi där du vill ha både nybörjarbräda och kanske vill ha sköna kryss runt öar är kona bättre.

    Som alternativ finns det numera en bräda som heter Drops P Greco (skumt namn)
    En mindre variant av av longboard som dock är bred = bra för nybörjare.
    Kan dock tänka mig att kona glider bättre ickeplanande men P Greco borde vara snabb upp i Planing. Har dock inte testat skapelsen.

    http://www.dgtalestore.com/try/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=30&category_id=15&option=com_virtuemart&Itemid=63&vmcchk=1&lang=en

  • knoop

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 13:50

    Hej
    Jag och min kompis driver en vindsurfing skola i Tanumstrand på somrarna, och använder oss nästan bara av just kona one. Varför? För att det är en bräda med stor volym vilket är bra för nybörjare (din fru) men just längden på den gör också att den e grymmt snabb.
    Det är en bra seglings bräda, alltså bra för skärgården, men den är också en riktigt kul bräda då den planar snabbt och går riktigt fort. Både centerbordet och den långa vatten linjen gör att du kan ta grym höjd mot vinden!

    Hoppas du fått upp ögonen för kona segling så kanske vi syns i skärgården i sommar 😉

    Haj

    http://www.surfarna.blogg.se

  • bicless

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 14:16

    Man kan ju ha kräftfäst på en viper utan att den välter men en kona är rena rundstocken i jämförelse. Men visst funkar även kona fint som nybörjarbräda men vill ändå envisas med att man lär sig snabbare på en bred sak som alla andra 18 brädmärken har som nybörjarbrädor.
    Så hauch, mest för frun, välj viper. Mest för båda, välj kona. Elller den mystiska P Greco 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.