Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ett större segel

  • Aquario

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 10:36

    Instämmer med dr Masse!

    Jag seglar visserligen i Öresund och väger 70 Kg men 100 liter bräda och 6.4 räcker för mig om det blåser 8 m/s eller mer, då borde en lättviktare på 57 Kg plana redan vid 6 m/s med motsvarande utrusting.

    Större bräda ger väl bara mer våt yta vilket gör det svårare att komma över planingströskeln utan ett stort segel.

    Väger man runt 70 Kg är det inte heller något problem att dra rigg på en 100 liters bräda, övar man på en pråm är det ändå som att börja om från början när man går ner i volym, eftersom man kommer undan med dålig balans och klumpighet på en stor bräda över 130 liter.

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:05

    8m/s…? Visst blåser det så planar fan allt ink som byggdes 50×370…men det blåser inte 8 särskild ofta. Inomskärs är inte havsvindar och i 5 m/s planar fan ingen på 100 l inte ens på den magiska Jem Hall brädan…allt annat är önsketänk

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:08

    Ni är välkomna till Sthlm skärgård med era 100 l en dag när det blåser 5..ta med Fia med knuff för säkerhets skull -)

  • animar

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:52

    Stort tack för era engagerade inlägg. Jag har en 155 l bräda som jag haft sedan jag började surfa 2008. Redan hösten 2009 hamnade jag i diskussion här på forumet om att skaffa en mindre bräda. Maglu skrev då så klokt följande: ”Men innan man börjar få roligare med en mindre bräda, och överhuvudtaget kunna jämföra fart, livlighet, tröghet osv, ska man ha lärt sig att åka stabilt i sele, stropparna, gärna kunna vattenstarta osv…tror jag iaf.” I den bästa av världar skulle jag ha uppnått detta för länge sedan men så blev det inte. Nu har jag i alla fall kommit en bit på vägen, planar och känner mig helt stabil och trygg med brädan, sele och båda mina segel (i vindar upp till 9 kanske 10 m/s, inomskärs och på Haga, vilket räcker bra för nu) och har så smått börjat fundera på en mindre bräda. Men innan dess finns det alltså mycket att jobba med: slag, gippar, beachstarter, vattenstarter (har jag inte ens varit i närheten av). Jag vill komma ut på vattnet mer, därav önskan om större segel. Och i detta med för stor bräda och för litet segel håller jag med Maglu: jag tror att det beror på (förutom var man surfar naturligtvis) var man är i sin utveckling men också vilka ambitioner och krav man har med/på sin surfing, och vad som för stunden känns som hanterbar och trygg surfing för den individen. Ett av mina absolut bästa surfminnen är t.ex. en söndagskväll i Gnisvärd på Gotland. Ulf Stillman har någon dag tidigare lärt mig haka i selen och komma i stropparna och det blåser måttliga vindar. Seglet är 5,3 och brädan är stor, om jag inte minns fel 190 l. Planar jag? Utan problem, hela tiden. Har jag roligt? Så otroligt roligt!

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 12:07

    Med den brädan, din vikt och den rigg du redan har så kommer något runt 6.5 att bli fin-fint.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 16:18

    AniMar – Lycka till! Jag har under dryga tre säsonger följt min dotters utveckling på en 130 liters JP-bräda och kan konstatera att trägen vinner. Med många timmar på vattnet (i planing!) kommer det mesta att sitta så småningom!

    Sailortrash – Jag ler lite och konstaterar att vi har ungefär samma realistiska (?!) inställning till vindförhållanden i Stockholms skärgård. Månde vindarna vara ungefär desamma vid Österskär som kring Muskö? I denna vindfattiga vecka, frånsett en fantastisk tisdag, var onsdagens 5 m/s hyfsat ok med 9.2!

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 16:51

    Min hemmaspot har varit utan vind (>5 m/s) sen förra måndagen. Ang mindre bräda: du kommer behöva flera olika storlekar. Grejer bra i Sthlm är ofta för stora och klumpiga för ex Haga och Varberg. Om du har 155 skulle jag inte köpa en mindre om du inte planerar att bara segla vid öppet hav typ nynäs eller kapellskär. Då är istället det enda vettiga steget att lära sig hantera stora cambrade segel och eventuellt byta till en större slalom (130 l typ) jp slw 92 eller liknande planingsmonster. Seglar du mest nere på Öland tror jag du ska ner direkt till 115-120 eftersom de brädorna funkar bra även i “lätta vindar” dvs 6-8 (vilket är typ juli månad på Haga) och man har alltid kul på dem hur bra man än blir. Köp en byggd i sandwich bara och inte i “stryktåligt” utförande. De är oändligt mkt tråkigare att köra på än sandwich brädor. Sen blir det väl 77 l och en 4.2 så småningom.

    Detta är i tvärt emot vad många tycker på denna tråd, men i vår klubb finns inte ett segel mindre än 7.5. Cambers och slalom har visat sig vara vinnare där jag seglar och de funkar ju på alla ställen där det i te går vågor.

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 17:39

    sailortrash, det är ju inte alls tvärtemot vad många tycker i denna tråd.

    Det är bara det att när man väger 57 kg så kan man faktiskt klara sig långt med 6.5 som störst, även i Stockholm.

    Och det beror ju även på vilken typ av segling man är ute efter och vad man vill förbättra. Är det mycket planing och tid på vattnet i 08-land, ja då är ju Formula eller en riktigt lättplanad freebräda av någe slag med 9+ kvadratmeter det som gäller. Dock kräver sådana grejor lite vassare mast och bom för att funka bra och blir därför en snäppet större investering (såpass stor att jag själv drar mig för det, även om jag absolut inte skulle ha något emot att bränna runt med en lättvindsslalom och niohalv fina sommardagar i skärgården!).

    Men, vill man träna lite manövrar, plana i byar och inte tycker det är sådär jättelockande att segla i mindre än säg 6 sekundmeter, ja då räcker en stor freestyle och ett segel mellan sex å sju kvadrat faktiskt rätt långt det oxå. Då blir ju lättvindsdagarna mer ett komplement till när det blåser lite mer eller semesterresor, å det funkar det med.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 18:21

    Alltså, klart en lätt seglare kan klara sig med 6.5 som största segel. Men att då ha en 155 liters bräda är totalt meningslöst. Antagligen planar hon tidigare med en bräda på 100-110 liter än med 155:an, plus att den hänger med bättre i hårdare vind. Hanterbarheten blir också bättre, och det blir enklare att lära sig vattenstart och fullfartsgipp.

    På en 155-litare skulle jag ställa en 9.0:a eller nåt sånt.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 18:51

    Jag bytte till formula förra året För jag hade så få dagar med min 130/8.5. Planar längre och dubbelt så ofta, gippen är trög men i princip samma som på alla brädor. Men freeride är roligare håller jag med om

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 19:58

    Sedan är ju allting inte en fråga om antingen eller…! Bara för att man gillar liten bräda i över 7 m/s så behöver det ju inte utesluta att en fetare planka kan vara nice i 5-6 m/s, eller tvärtom. Om det däremot är fråga om en investering på ny eller bättre beg bräda så vill jag ändå hävda att man i Stockholm får ut mycket mer för pengarna om man satsar på en lättvindsbräda. En hundralitersplanka eller mindre är ju knappast några problem att handla beg till en billig penning men står man där men en nyinvestering i enbart en ny 100-litare så finns risken att man inte får full valuta för pengarna.

  • animar

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 20:17

    AniMar – Lycka till! Jag har under dryga tre säsonger följt min dotters utveckling på en 130 liters JP-bräda och kan konstatera att trägen vinner. Med många timmar på vattnet (i planing!) kommer det mesta att sitta så småningom!

    Tack Pelegrin, det låter hoppfullt! /A

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 21:24

    Jag håller med Pelegrin att lättvindsplanka ger mer valuta för pengarna. Men de vill också ha stora segel. Och vindarna i sthlm skärgård är som de är…men nu till helgen ska det blåsa sydväst. Hemma hos mig betyder det normalt 2 m/s i grund och 12 i byarna pga av landmassorna både läar och skjutsar vinden genom sund och dy.

    Men det får duga, bättre än inget..

  • animar

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 18:11

    Tack igen alla för lärorika svar. Det är kunskap som är guld värd att få till sig. Frågade om segel men lärde mig också mycket om brädor! Ha en skön surfhelg /A

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ett större segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.