Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa kite på alibaba?

  • Köpa kite på alibaba?

    Publicerad av leonar på 29 juli, 2014 vid 01:58

    Hej,

    Har nyligen upptäckt alibaba.com
    Är det någon som har erfarenhet av att köpa Kite på alibaba.com?

    Såg att det är mycket bra priser på nya kiter där, lite för bra känns det som.

    styret svarade 9 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • billie

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 08:11

    Kolla noga så det inte står minimiorder eller dyligt. Sedan tillkommer tull och moms på priset samt frakt i vissa fall .

  • t_h_s

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 15:55

    @Billie 725458 wrote:

    Kolla noga så det inte står minimiorder eller dyligt. Sedan tillkommer tull och moms på priset samt frakt i vissa fall .

    Och blir det ändå väldigt billigt så är risken stor att bli blåst… Jag tror iofs risken att bli blåst är relativt stor på Alibaba generellt med en brasklapp att det så klart sker en överväldigande majoritet av fungerande transaktioner med. Annars vore de knappast på väg mot börsen. (Ev introduktionsdatum iofs uppskjutet.)

  • leonar

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 17:04

    Kitearna kostar runt 300-700$, helt nya, det ät lite för bra för att vara sant.
    Då brukar det ju just vara så. För bra.
    Man är ändå sugen på att se vad man får.
    Använder man sig av PayPal, då borde man vara säker.

    Är det ingen här på forumet som har testat att köpa kite på alibaba.com?

    Tänk om det är ett klipp!

  • gogeli

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 18:37

    Har själv inte handlat via alibaba men väl via ebay från en del olika länder. De har funkat perfekt. Där har man omdömen att gå på från andra köpare som säger en del. PayPal är nog världens största i sitt slag så de bådar gott. Jag skulle nog kika om man kan hitta liknande via någon ebay.
    Vad gäller tull så är det postens “ansvar” så om det blir tull på varorna så får man bara lösa ut det med tullavgiften. ca25% då det även är en handläggningsavgift som kommer till i de läge.

  • bicless

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 23:01

    Alibaba är är oftast köp direkt från fabrik. Oftast görs kite i en fabrik och bommen i en annan. Så risken är stor att bom inte ingår, samma med pump och väska. Är det så måste du hitta en bom som lirar med kiten. Sen är just kite kanske inte den bästa varan köpa no-name, bristande kvalite eller säkerhet ger ju väldigt stor risk för kropps-skada. Ett stort kännt varumärke har sin image att tänka på så de har rätt omfattande säkerhets och kvalitetskontroll på dessa prylar.

  • surfarigen

    Medlem
    30 juli, 2014 vid 06:42

    Har handlat scott-cykelkläder via aliexpress som verkar vara typ samma koncept.
    Var helt ok för det priset (typ 25% mot Sverige) , dock något klena sömmar och tunnare mtrl. än
    original.
    Var beredd på att få vänta upp till 45 dgr på lev.
    Håller med Bicless om att att köpa saker som kan orsaka skador vid bristande kvalitet är inte värt dom slantarna.

  • sailortrash

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 18:38

    jag skulle inte köpt det. säkert bara massa skit, med dåligt detaljarbete och sömmar som går upp, dåligt limmade ventiler och sånt. säkert kass presetanda också, såvida du inte vet att just dessa noname kites är rip off på ngn höjdarmodell..

    bra grejer från kina kostar lika mkt som bra grejer överallt annars i världen. man får vad man betalar för..

    Switch kites däremot. de får ju grymt bra recensioner och ligger en bra bit under det generella priset. gott om reservdelar, och bra garantier….jag tänkte försöka spinna vidare på Naish men det blir nog switch istället till nästa säsong…deras prisnivå känns mer rimlig. det kostar såklart att utveckla bra produkter, men som sagt borde det bli billigare för kunden om man kapar grossisterna..

    eller varför inte bara köpa en två år gammal modell här på konfen till 50% rabbat..

  • styret

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 07:25

    jag har handlat på alibaba via olika jobb och det har funkat bra.
    Då har vi dock köpt in typ 4 pall med en produkt men det har inte varit några konstigheter.

    När vi tex köpte in kameror så fanns Gopro med bland produkterna man kunde branda själv och folk här verkar ju lyriska över gopro så att det inte skulle vara kvalitet bara för att det kommer från Alibaba känns ovidkommande.
    Likadant på mitt nuvarande jobb. Armaturer som jag kan köpa via vår europeiska återförsäljare finns att köpa på Alibaba utan namn för en mycket billigare peng.

    Sen är det väl intressant vad det är för kite, jag hade inte köpt ett segel utan att veta vilket det egentligen är.

  • leonar

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 13:26

    Jag såg att de hade sådana fantasipriser på alla møjliga olika mærken. bl.a. Ozone, Naish och Peter Lynn, North, Liquid Force m.m.
    Många nya kites med kænda mærken før magiskt låga priser, dærfør blir man misstænksam.
    P.g.a. det låga priset vågar jag inte slå till, om ingen annan har bra erfarenheter från kite som sæljs dær.

  • sailortrash

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 17:11

    Bra grejer kostar, kopior är en chansning. Ibland funkar det ibland inte. Just med såna här prylar hade jag i te chansat. Bättre betala och kräva ansvar om ngt skiter sig

  • styret

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 20:56

    Men det är väl det som är grejen med Alibaba. Att det inte är kopior utan samma fabriker som tillverkar dom brandade grejerna. Så är det i dom exemplen jag räknade upp iallafall.

  • sailortrash

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 07:20

    Att det är samma fabrik behöver nog inte betyda att det är samma produkt.

  • staffomania

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 08:34

    Min tjej säljer handgjorda smycken och någon på Alibaba hade kopierat hela hennes kollektion (med bilder och allt) och dom hoppades då få beställningar för att tillverka ondemand. Alibaba vägrade ta ner smyckena utan patentnr. Så finns mycket skit där och räkna inte med att allt är helt 100.

  • sailortrash

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 18:15

    Alla bättre kiteprofiler är ju säkert patenterade, så om de inte blir stämda stup i ett betalar de antingen patentavgifter, och då blir det ju svårt att hålla nere priset tokmkt, eller så kopierar de utgångna patent. I vilket fall får man vad man betalar för, och det är isåfall inte det senaste landvinningarna inom vare sig material eller form. Det behöver ju inte vara dåligt, men man får vad man betalar för.

  • styret

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 20:40

    Jag vet inte hur många kites som säljs via alibabas privatpersondel men jag tycker det låter orimligt att en kinesisk fabrik, som antagligen pysslar med rätt stora b2b-kunder inom alla möjliga textilområden, skulle sätta upp en hel produktionslinje för att sälja kanske några hundra kites med alla kostnadsrisker det innebär.

    Att dom däremot redan har en produktion och säljer små delar av den obrandat låter mer rimligt tycker jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa kite på alibaba?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.