Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mast 60% Ny eller 100% begagnad

  • Köpa mast 60% Ny eller 100% begagnad

    Publicerad av 7503 på 4 juni, 2009 vid 18:48

    Fråga 1 Vilket är bäst att köpa rdm 60% ny. Eller rdm 100% fast begagnad.
    Fråga 2 Alu färlängare ny eller kolförlängare begagnad

    jester svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • schonki

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 18:56

    Det beror på skick! Om grejerna är i fint skick hade jag satsat på begagnat i båda fallen!

  • Knatte

    Gäst
    4 juni, 2009 vid 19:00
    7503;551079 wrote:
    Fråga 1 Vilket är bäst att köpa rdm 60% ny. Eller rdm 100% fast begagnad.
    Fråga 2 Alu färlängare ny eller kolförlängare begagnad

    Svår fråga:tongue:
    Men 100% kol är lättare och bättre att surfa med, om man vet att grejerna är rätt skötta och priset är bra så hade jag gått för 100 % kol.
    Men beror vilken nivå du surfar på också? 100% är kanske inte det bästa om du inte har surfat så många år och har skaplig koll på teknik och utrustning. Ingen ide att köra med 100% kol och gamla segel.
    Om du är nybörjare bör du inte ens tänka på hög kolhalt i grejerna, då dessa blir ömtåligare..

    Samma svar på fråga 2, fast där kanske aluminium eller kol har mindre viktmässig skillnad..

    Så frågorna du måste tänka på. vad är prisbilden på det begagnade och hur duktig seglare är du. Har du nytta av 100% kol i grejerna eller räcker det med 60% kol..:wink:

  • ola-h

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 19:12

    Väldigt svårt att svara generellt på. Med rdm kan man inte generellt säga att 100 (eller nästan 100) procent håller sämre. Det är i princip bara rätt mängd fiber på rätt ställe samt en bra byggprocess som skiljer en riktigt hållbar rdm från en inte fullt så hållbar. Möjligen bör man hålla sig ifrån de allra lättaste (= under 1.5 kilo på en 400) om man siktar på bästa möjliga hållbarhet.

    Till skillnad från när det gäller sdm-master tror jag de flesta i någon mening har nytta av en mast med mer kol. Den lägra vikten känns helt enkelt redan för en nybörjare. Detta blir iofs allt mindre signifikant ju kortare masten är.

    Så, om valet gäller ny 60% eller beggad (nästan) 100 skulle jag nog ta den senare. I alla fall om det är ett märke mad bra rykte. Glöm dock inte att det viktigaste är att masten passar seglet.

  • hakman

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 06:24

    Go for the kål my friend.

  • jester

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 09:38

    Kol i masten? Definitivt!

    Kol i förlängare? Spelar ingen roll.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mast 60% Ny eller 100% begagnad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.