Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Köpa surf SUP?

Taggad: 

  • Köpa surf SUP?

    Publicerad av hyperkalle på 10 augusti, 2018 vid 16:16

    Hej, tänkte köpa mig en SUP och aldrig haft någon tidigare. Den är tänkt att primärt användas på Gotland där jag i första hand vill surfa med den men också kunna ta en tur på plattvatten.

    Mitt krav är att den ska funka och vara rolig att surfa i små vågor men även större, ja så stora som d kan bli i Sverige/Gotland 😉 OBS jag kommer inte gå ut när det tokblåser.

    Har ingen tidigare erfarenhet från sup men hyrde första gången nu i somras o försökte på lite vågor. Det var en papa boards 9,5 wave/touring 175L. Jag har vindsurfat mkt o vågsurfat lite longboard(nybörjare) så har rätt bra koll på brädor i vatten. Jag väger 68-70kg/178 cm lång.

    Vad ska jag ha? Longboard eller kort o bred?
    Ni som har erfarenhet av surfsuppar kom med tips på modeller o märken! Fransmännen verkar ha koll på SUP…F One ser fina ut men dyra… Nån som har erfarenhet av Gong?

    Tacksam för tips o råd!

    mag svarade 5 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mag

    Medlem
    12 augusti, 2018 vid 20:42

    Jag skulle inte rekommendera en kort och bred som första vågsup. Du vill få surfa mycket och ofta och då behövs något som är enkelt att paddla, stabilt och kan ta små vågor. Längd ger dessa fördelar för den ovane Supare. Sen i framtiden kan du komplettera med en kortare bräda.

    Jag har stor erfarenhet av Gong! Bland deras brädor skulle jag rekommendera NFA som är en fantastisk longboard eller Cloud som har mer shortboardkaraktär. NFA 10′ är hur bra som helst i våra vågor och ett måste om du vill få många vågdagar. Cloud 9’1 eller 9’10 är också allround men inte lika stabila med sin spetsiga nos. Cloud är dock bra genom chop av samma anledning. Gillar du longboardstilen så väljer du NFA.

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2018 vid 07:53

    Har gått i liknande tankar, men storleken på dessa plankor känns jobbig för mig som ingen kan ta den på en cykelkärra…

    Hur funkar uppblåsbara för lite vindvågor…?

  • hyperkalle

    Medlem
    13 augusti, 2018 vid 16:06

    Ok, ja det är så jag tänker också. Få så många surftillfällen som möjligt 🙂 Men vill också kunna utvecklas på den o inte upptäcka att den känns klumpig, tung o trög efter ett tag…är ju van vid krispiga vindsurfbrädor på 238-278cm under 10kg…

    Jag är inte ute efter att rippa utan mer cruisa o få så långa åk som möjligt på varje våg. Så longboardmodell borde vara rätt val. Blir förvirrad av att de kortare rektangulära brädorna beskrivs som speciellt framtagna för svenska vågor, att de accelererar snabbt etc… men om jag fattat det rätt så är de mer anpassade för mkt sväng o trix?

    Så du har själv kört på Gong alltså! De verkar prisvärda. Har du köpt o beställt direkt via deras web då och hur har det funkat med leveranserna?

  • mag

    Medlem
    13 augusti, 2018 vid 18:01

    Leveranserna har alltid fungerat bra, du kan endast köpa direkt från Gong.
    Du kommer inte fånga några vågor på en kort och bred bräda förrän du blivit ganska duktig. Ja, de korta brädorna går att surfa med här hemma. Men de kommer till sin rätt förrän du kan utnyttja dem teknikmässigt och ja de svänger på en femöring. Jag har flera stycken korta.

    Långa åk där du glider är longboard! Du växer aldrig ur en sådan. En longboard ska inte vara för lätt då den fungerar bättre pga egenvikten som ger ett momentum. Vi kör våra i alla vågstorlekar. Om du bara visste hur mycket du kan utvecklas på en longboard!

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  mag.
  • hyperkalle

    Medlem
    13 augusti, 2018 vid 18:35

    Har du koll på ungefärlig lev.tid till Sverige?

    Vad rekommenderar du för volym? Väger ju inte så mkt 68 kg typ.
    Vad tror du om NFA 9’0 125L? Paddlade runt på min gamla vindsurfbräda i helgen vilket funkar om jag står rätt. Den är 278cm x 58cm, 105L

    Provade som sagt en papa board 9’5 x 32″ x 4,75, 165L och tyckte den kändes rätt klumpig. Tyvärr var det inga vettiga vågor så hade svårt avgöra surfegenskaperna…

  • mag

    Medlem
    13 augusti, 2018 vid 22:13

    Leveranstiden är oftast 5-10 arbetsdagar om de finns i lager. Aldrig längre.

    Om du inte surfar i för mycket vind så funkar NFA 9′, men du får inte riktigt samma glid i mindre vågor som en 10’a. Tänker du köra när det blåser mer så blir choppet jobbigare än du tror. Men du är lätt så det kan funka bra. Men Att jämföra med att köra i lättvind går inte, det är en annan sport. Tyvärr. När jag surfar på ställen utan vind kan jag gå ner rejält i brädstorlek.
    Volymen är mindre intressant än ytan, större yta ger bättras balans.

  • bicless

    Medlem
    14 augusti, 2018 vid 23:33

    Kan tipsa om Starboard sup, de är marknadsledare och har superfin kvalite. Finns alla typer av brädor, både långa, korta, uppblåsbara, fasta. Vi (Surfspot.se där jag jobbar)har kört flera testdagar så har hyfsad koll på hur de olika modellerna levererar i svenska vågor. Du kan Maila mig om du vill ha förslag eller offert på mattias(snabel-a)surfspot.se

  • mag

    Medlem
    16 augusti, 2018 vid 21:38

    Kan tipsa om Starboard sup, de är marknadsledare och har superfin kvalite. Finns alla typer av brädor, både långa, korta, uppblåsbara, fasta. Vi (Surfspot.se där jag jobbar)har kört flera testdagar så har hyfsad koll på hur de olika modellerna levererar i svenska vågor. Du kan Maila mig om du vill ha förslag eller offert på mattias(snabel-a)surfspot.se

    Marknadsledare? Hur menar du då?

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2018 vid 23:53

    Att de säljer flest premiumsupar i världen och med och leder utvecklingen på vågsup. Kryllar av stjärnor på världstouren som kör dem. Deras utvecklingsteam har konstant ca 20-40 rullande prototyper bara på vågsup som de testar och förbättrar inför varje årsmodell.
    Ligger antagligen först på miljöarbete vilket jag gillar.

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  bicless.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  bicless.
  • hyperkalle

    Medlem
    18 augusti, 2018 vid 10:51

    Ok, de verkar fina men d ligger väl rätt högt i pris om man jämför med tex Gong?
    Någon/några modeller du skulle rekommendera utifrån det jag beskrivit?

    Kan tipsa om Starboard sup, de är marknadsledare och har superfin kvalite. Finns alla typer av brädor, både långa, korta, uppblåsbara, fasta. Vi (Surfspot.se där jag jobbar)har kört flera testdagar så har hyfsad koll på hur de olika modellerna levererar i svenska vågor. Du kan Maila mig om du vill ha förslag eller offert på mattias(snabel-a)surfspot.se

  • mag

    Medlem
    18 augusti, 2018 vid 11:29

    Hmm,
    De säljer inte flest premiumsupar vad jag vet. Vad nu en premiumsup är?
    Ja, de säljer många dyra supar.
    Ja, de har massor med duktiga surfare som kör på dem. Men det gör dem inte marknadsledare.
    Det antalet prototyper är inte så många och verkligen inget kvitto på att de är marknadsledare.

    Men visst är de är duktiga. Vad gör de inom miljöarbetet?

  • bicless

    Medlem
    18 augusti, 2018 vid 22:39

    Kalle, jag mailar ett bra förslag
    Mag, Jag definierar marknadsledare som de aktörer som har störst marknadsandel och lägger leder utvecklingen på material, design, miljö mm. Starboard säljer över 50.000 brädor om året, tror ingen annan gör det. Senaste 4 åren mar man vunnit 7 av 8 ISA guldmedaljer i SUP SURF, dvs motsvarade VM för vågsup. Många elitåkare väljer Starboard även om de inte har spons på brädor. Här står om deras miljöarbete https://star-board.blue

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  bicless.
  • mag

    Medlem
    19 augusti, 2018 vid 16:12

    50′ låter väldigt mycket. Jag har lite svårt att tro det, men jag kan säkert ha fel.
    Tack för länken till miljöarbetet! Spännande, det krävs några som vågar ta initiativ.
    Vad jag vet är att Gong är ett av de allra största i Europa, men jag vet inte volymen.
    Vad jag vet är att brädan jag refererar till, NFA, är den som det sålt flest av inom longboardsupar ever. Självklart har den ändrats genom de ca 11-(?) år som den funnits men det är i stort sett samma bräda, fast med bättre konstruktion än de tidigaste modellerna. Det fanns tyvärr problem i början med ojämn kvalitet, som det brukar, och fabriker som inte följde tillverkningsspecarna.

    Ett gäng polare och polares polare har valt just NFA9′ resp 10′ brädan som första riktiga vågsup. Inklusive jag själv 2007. Många med bakgrund inom vågsurfing och/eller vindsurfing. Och de är sjukt nöjda. Därav min rekommendation.

    Jag håller med om att det finns och säljs mycket skit på SUPmarknaden men det är lätt att dra alla över en kam. Det finns många lycksökare just nu, för några år sedan var det inte så. Gongs låga priser beror bl a på att de inte säljer via mellanhänder utan direkt till kund. Det finns inga generalagenter eller butiker som vill ha sin del av kakan. De har inget tävlingsteam och sponsrar inga tävlingar i princip. De har egen utveckling, egen tillverkning i Europa, tillverkning i Kina och eget lager i Frankrike, det största i Europa. Därför kan man erbjuda bra priser, prestanda och god kvalitet. Bara som info.

    Lycka till med ditt köp, du kommer inte ångra att du börjar vågsupa!

    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  mag.
    • Detta svar ändrades 5 år, 7 månader sedan av  mag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Köpa surf SUP?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.