Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Köpa vw caravelle, vad ska man titta efter?
-
Köpa vw caravelle, vad ska man titta efter?
Publicerad av jeppepeppe på 10 oktober, 2005 vid 17:21Har nu äntligen fått tummarna ur och ska åka och kolla på en vw caravelle! Börjar bli mer än lagom trött på att släpa grejorna land och rike runt på biltaket…
Hade varit kanon om ni som är lite mer kunniga inonm bussområdet än vad jag är, skulle kunna ge lite tips på vad som är bra att titta på så att man inte går på en nit i första taget!
Bilen är som sagt en vw caravelle 2.0 från 1991 som iofs har gått en hel del, men det får man ju stå ut med om man vill ha ner priset!
patrikol svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Kolla glapp i styrleder, spindelleder.
Vanliga fel på T4an. -
Ok, hur gör man det? Är det bara att köra med fullt rattutslag och höra om det låter, eller måste man komma in under bilen och känna på lederna?
-
Tja tyvärr så kan jag inte mecka bilar så bra!
Jag har kört och ägt VW bussar i 15 år både privat och på jobbet men meckar tipsen får jag lämna vidare till någon annan.
Det finns många duktiga här som säkert kan berätta hur du skall göra.
Lycka till! -
Du måste hissa bilen och känna efter för att vara säker. Däremot om bilen beter sig smånervöst och spårar trots att det är bra väg så kan det vara något som är slitet. Om du måste parera vingel trots att du kör rakt fram så är det definitivt något som är riktigt dåligt, men då brukar besiktningen redan ha anmärkt på det.
-
Tack för infon! Ska iväg på söndag, lite smånervös redan…
-
Ett bra tips som kunde ha besparat mig pengar två gånger är att kolla generatorn, en liten småsak som är jävligt ititerande, ibland lyser inte dioden eller så är den som säljer den smart nog att dra ur dioden om han vet att den är paj.
Ganska enkelt och kolla, starta motorn och sätt en voltmeter över baterierna, det SKA ligga över 12 volt och inte droppa ner som en galning när du står stilla. Det kan bli riktigt dyrt om du märker det för sent för då kanske dett inte går att ladda upp bateriet igen, och en generator går på en femhunka.
micke
-
Vid normal laddning ska spänningen vara 14 V (dvs när motorn är igång…), vid tomgång eventuellt lite lägre.
–S
-
Ska man vara petig så tillverkades faktiskt T3 till och med 1992 i syncro, dvs 4-hjulsdrift. Min kompis Jörgen har en grön sådan -92a i nyskick som han är jädrigt stolt över. Han håller dessutom på att konvertera till audi-disel för att få lite extra sprutt! /Jesper B
-
Ok Det kände jag inte till! Syncro (4 hjulsdrivna) modellerna gjordes alltså med den gamla karossen ända fram till 92.
Alltid lär man sig något!
Logga in för att svara.