Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd nygrejer!

  • Köpråd nygrejer!

    Publicerad av mattees på 3 juni, 2020 vid 22:05

    Tjena surfers!

    Bestämt mig för att köpa ny bräda+rigg efter ha seglat ett år på äldre grejer.

    Spanat in en Starboard CarveIQ 141L 2019

    Fördelar med Flax Balsa? Någon som har en Starlite? Lite kluven på vad man ska satsa på!

    Vill helst köpa ett 7,5 segel då det känns medialt.. spanat in Severne ncx

    Mast, är det ett måste med 80%> med ett sånt segel?

    Bom, severne blue line verkar ju vara mycket bang for buck!

    Har ni några tankar om min önskelista dela gärna!

    Väger ca 88kg, 187cm. Kan ej stå i stroppar än men planar dom gångera vinden tillåter med mitt nuvarande gamla 6.9 NP supernova!

    Man är ju fortfarande amatör, siktar jag för högt på materialen?

    • Denna diskussion ändrades 3 år, 10 månader sedan av  mattees.
    martinc svarade 3 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • billie

    Medlem
    3 juni, 2020 vid 23:18

    Med så stor bräda borde du satsa på ett större segel typ 8.5 eller t.o.m 9 m2 för att komma ut i lite lättare vindar.

  • j-s

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 11:58

    Alltid kul med nya prylar!

    Var har du tänkt att använda dom??

    MVH/// J.S.

  • mattees

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 12:05

    Ja eller hur! Stockholm kör jag, inte egentligen ute efter några stormar!:) Har spanat in Carve 2020 flax balsa efter besök hos surfspot igår, jäkligt bra paketpris dom hade i ett freeride set! Lite kluven på om jag ska köra 133 eller 144 :/

    Alltid kul med nya prylar!

    Var har du tänkt att använda dom??

    MVH/// J.S.

  • erik_espmark

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 12:56

    Jag tror att du får ett bredare användningsområde med 133:an (eller kanske rent av 124:an). I Stockholm får man ju ofta segla på choppigt vatten och då är det lite trögt med en så pass bred bräda.

    Vad gäller materialval (kolfiberhalt i mast, flexbalsa etc) så skulle jag prioritera hållbarhet framför prestanda tills tekniken sitter!

  • mattees

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 13:22

    Tack för svar! Ja känns som 133an är lite mer variation i kanske! Hållbarhet? Är flex balsa känsliga? Tänkte att man drog två flugor i en smäll(att flex balsa är tåligare) !

    Jag tror att du får ett bredare användningsområde med 133:an (eller kanske rent av 124:an). I Stockholm får man ju ofta segla på choppigt vatten och då är det lite trögt med en så pass bred bräda.

    Vad gäller materialval (kolfiberhalt i mast, flexbalsa etc) så skulle jag prioritera hållbarhet framför prestanda tills tekniken sitter!

  • j-s

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 13:30

    Håller fullständigt med Erik E. För stort ÄR för mycket, och hållbarhet är bra!

    Kör hårt!

    MVH/// J.S.

  • mattees

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 14:59

    Lutar åt en Carve 133 ! Blir nog rolig att kunna va ute i lite vågigare vatten och andra sidan skiljer det typ 3 cm i bredd på 144 och 133!

    Håller fullständigt med Erik E. För stort ÄR för mycket, och hållbarhet är bra!

    Kör hårt!

    MVH/// J.S.

  • irieman

    Medlem
    5 juni, 2020 vid 16:56

    Bra val! Jag har en CarveIQ 131 som sonen mest använder för att komma igång med planingen. Har kört på den själv också, skön bräda som tar chop bra.

  • mattees

    Medlem
    6 juni, 2020 vid 09:28

    Kanske blir en carveiq 2019 131, kanske lika bra att köra 131 ist för 141! Hur upplever du stabiliteten vid lättvind? Går det att endå dra på sig lite teknik i lättvind? Svårt när Jag bara har min 120L cross att jämföra medxD

    Tack för alla råd!

    Bra val! Jag har en CarveIQ 131 som sonen mest använder för att komma igång med planingen. Har kört på den själv också, skön bräda som tar chop bra.

  • irieman

    Medlem
    6 juni, 2020 vid 09:57

    Kanske blir en carveiq 2019 131, kanske lika bra att köra 131 ist för 141! Hur upplever du stabiliteten vid lättvind? Går det att endå dra på sig lite teknik i lättvind? Svårt när Jag bara har min 120L cross att jämföra medxD

    Tack för alla råd!

    Bra val! Jag har en CarveIQ 131 som sonen mest använder för att komma igång med planingen. Har kört på den själv också, skön bräda som tar chop bra.

    Jo, det funkar, är ju beroende på hur man mycket man kört tidigare. Är ju ingen instegsbräda egentligen utan en freeride för segel från 7.0 och uppåt. Går ju såklart bra med mindre segel också, speciellt vid träning av manövrar. Kan tänka mig att allt från 6.0 till 9.5 funkar bra på den brädan.

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  irieman.
  • martinc

    Medlem
    7 juni, 2020 vid 20:14

    Har gjort resan att börja surfa i 40+ åldern.
    Carve 131 är en stabil och bra bräda som jag ibland hyr från surfklubben när jag vill träna lättvind. Med dina stats blir det en super freeride.
    Viktigare än bräda har dock rigg varit för mig. Bra rigg är hela skillnaden. Stort segel lär dig plana, litet segel lär dig gippa. Fart är kul, men att braka på med stort segel gör dig baktung och svårt att lära sig komma runt. Lär du dig plana med litet segel I en mer upprätt stance är det lättare att gippa.
    Om budgeten är begränsad, satsa på segel och köp en begagnad bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd nygrejer!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.