Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KRS Safety Spreader Bar

  • KRS Safety Spreader Bar

    Publicerad av frito007 på 19 augusti, 2013 vid 11:18

    [video=vimeo;72351507]http://vimeo.com/72351507[/video]

    Mystic introduces a new development in the field of safety with the launch of the KRS Safety Spreader Bar!

    This product comes from the idea that the kite release system should be standardized for the safety of kitesurfing. Currently, all release systems are different and this makes it confusing in the market. The new release system can be found on the left side of your harness, a location that is always within easy reach. A pull on the release handle and the hook comes loose from your spreader bar. With a simple move (3 clicks), the hook can be installed again and you can continue with your kite session.

    This is the ultimate product for kiters who are concerned about safety, but also suitable for beginners in the kite sport. With this safety measure Mystic tries to make the kite sport accessible for a larger group of people.

    Lets make our sport as safe as possible!

    Mystic

    Den ser smidig ut men är ändå lite kluven

    kneepad svarade 10 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • davids

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 16:09

    Ja för den kan ju omöjligen komma åt av misstag är man kör.. Räcker inte quickreleasen på chickenloopen? Inte så att det behövs fler releaser eller komponenter som kan gå sönder/slitas ut precis.. Helt poänglös produkt..

  • pjoter

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 07:24

    Ska bli intressant att kolla närmare på.

    Största fördelen jag ser är att chikenloopen alltid sitter där. Gött i vågor om man gillar att köra ikrokad eller för deadmans. 🙂 Sen kan man då göra chickenloopen smidigare, ta bort donkeydick och safety så blir den riktigt clean.

    Sen är ju frågan hur man gör för att kroka ur. Både för trick och i skola när kites byts mellan elever.
    Å om den nedlre haken håller draget från en kite om chickenloopen åker ner vid toesidekörning.

    Å såklart hur bra den tål sand å salt.

  • kahoona

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 14:12

    Min första tanke var ju: hur krokar man ur då?
    Sen undrar jag också hur bra den tål sand som pjoter säger. Kan tänka mig att det kanske inte är så kul om det börjar krångla i vattnet om det inte funkar tiptop, typ som min clickerbar 3 i början… Där var det ju iförsig inte att få på den som var problemet utan att få av sig den (innan man blev noga med att skölja grejorna en miljon gånger), dock så är det här lite mer mekaniskt och förmodligen testat mer. Ska bli kul och se om folk nappar på’t!

  • solomin

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 19:06

    Inte direkt imponerad av vare sig produkten eller argumentationen.

    Standardized, vi har hittat på något helt nytt som ingen annan har och är helt annorlunda! Hur tänkte man där?

    En liten krok som man kan tappa om man löser ut den samtidigt som chicken loopen. Skall man bygga om chickenloopen så att den inte går att lösa ut???

  • gnutten

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 06:10

    Tittade på den i affär som hastigast. Ser lite cool ut 🙂

    Om man vill surfa urkrokat trycker man release spaken åt andra hållet (innåt). Då låser man den lilla metallbyglen i öppet läge. Dvs de har tänkt på det 😉 Om det är smidigt i verkliga livet är svårt att säga innan man testat.

  • davids

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 07:01

    Helt poänglös produkt.. Bara snackesurfare och prylidioter som kommer köpa en produkt, för grova pengar, som inte fyller någon ny funktion..

  • maramas

    Medlem
    26 augusti, 2013 vid 10:19

    Poänglös vet jag inte… poängen som jag ser det är att du nu kan ha flera olika kites från olika tillverkare, men med denna sele få ett och samma utlösningsystem för QR.

    Låt saga du har en Cabrinha, en North och en Liquid Force – av olika årsmodeller. Alla tre kommer ha helt olika sätt att lösa ut QR på – med denna sele så får du genast ett gemensamt system för alla tre. Dvs du har bara ett sätt att lösa ut QR på, bara ett system som behöver övas in och sitta I märgen, istället för tre olika.

    Sen hur den fungerar återstår att se… kan tänka mig att sand kan ställa till en hel del I de mekansika metalldelarena, och dess funktion.

  • davids

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 19:41

    Ja du har ju rätt..

    Som du skriver så har ju alla kitetillverkare HELT olika safeties som inte det minsta liknar varandra.. Vad jag minns löser man ut Cabrinha med A-A-B-A-höger-vänster-vänster-upp-upp, Northen skriker man “Hej Knekt” allt vad man kan och LF kiten löses ut genom en knapp på brädan som man trycker på med lilltån, så ÄNTLIGEN kommer ett system så man inte glömmer vilken kite man har..

    Geeezus… Fortfarande inget rimligt argument som förespråkar denna helt råkorkade produkt, för prylbögen som vill ha allt, utan någon anledning..

  • mericsson

    Medlem
    27 augusti, 2013 vid 21:06

    Grabbar, det måste komma ut en del skit för att utvecklingen ska gå framåt. Annars hade vi fortfarande kört runt med 2-linors utan selar…

    Låt de som gillar det köpa det och himla med ögonen åt dem. Big deal…

  • davids

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 17:04

    Nej jag tänker nämligen aktivt stoppa försäljningen av denna produkt, det är ju exakt det jag skriver.. Det är ju inte så att jag bara rantar om hur kass den är, får man inte tycka nu heller eller?! Lönt att ha ett forum då och posta på det.. Vägrar låta någon vara en idiot och köpa denna produkt. Kommer lägga ner mitt liv, själ och svett och blod för att stoppa försäljning…. ??!?!!!???

  • gnutten

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 07:24

    Den här tråden kan kanske bli lika bra som Kona-tråden på windsurfingforumet ;-P

  • vogon-jeltz

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 09:01

    @Davids 715175 wrote:

    Ja du har ju rätt..

    Som du skriver så har ju alla kitetillverkare HELT olika safeties som inte det minsta liknar varandra.. Vad jag minns löser man ut Cabrinha med A-A-B-A-höger-vänster-vänster-upp-upp, Northen skriker man “Hej Knekt” allt vad man kan och LF kiten löses ut genom en knapp på brädan som man trycker på med lilltån, så ÄNTLIGEN kommer ett system så man inte glömmer vilken kite man har..

    Geeezus… Fortfarande inget rimligt argument som förespråkar denna helt råkorkade produkt, för prylbögen som vill ha allt, utan någon anledning..

    haha! Bra skit

  • kneepad

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 17:25

    Davids har en poäng där. Att det nästan är lite fjantigt. Nä, ska man ha “extra” prylar så får det ju vara lite mera raka rör.
    Sgt David E. Weimer har ju t.ex. korrekt materiel, placering av densamma samt attityd för att fixa quick release i alla lägen.
    Kompletterat med en vettig klocka så är väl prylsidan avklarad
    Perfekta prylar för dig Pjoter när du ska försvara telningarna mot kraschande kitar (på annan tråd) he, he.:grin:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing KRS Safety Spreader Bar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.