Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga liten krosskada i nos

  • Laga liten krosskada i nos

    Publicerad av d97jro på 8 oktober, 2019 vid 10:29

    Det måste ha varit när jag skulle stila för sonen, vilket förstås misslyckades kapitalt (i.o.f.s. sa han “det såg coolt ut, pappa!” efteråt) med efterföljande kastfall, som jag satte den här sprickan i nosen. Den är inte jättestor och flexar inget när man trycker på den. Vad är era bästa tips för hur jag ska laga? Klarar jag mig på att klafsa i lite epoxy där, månne?

    Attachment Image
    d97jro svarade 4 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2019 vid 14:12

    om det inte flexar vid tryck är det nog bara i ytskiktet ..dvs gelcoaten……
    jag skulle slipa som i filmen….. https://www.youtube.com/watch?v=PwNNnK-XBMQ
    …..vid 6,45 – 7,15 men inte lika djupt…om det inte behövs ..!! och sen fylla med sån här …. https://www.skidsport.nu/sv/articles/2.1593.9764/surfboard-repair-filler…..finns nog hos en surfshop nära dig… fyll upp diket och på me genomskinlig packtejp ovanpå och låt härda….slipa jämt med våtslip sedan typ 600 1000 och 1500 beroende på hur snyggt du vill ha…sen kan man kladda me färg…om så önskas… 🙂
    Good luck

    ps du behöver inte köra med fancy snancy el slip …risk att man tar för mycke finns små triangelformade/ runda / platta filar
    hos Classe Julle Feltema…mm mm…..skadan ser ju liten ut på bilden… bara det blir tätt… ds

    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  raggarn.
    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  raggarn.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 oktober, 2019 vid 16:57

    skulle tro det är en spricka. Vindsurfingbrädor har ingen gelcoat, bara ett tunnt lager filler och färg utanpå laminatet. Börjar du köra dremel är du nere i sandwichen direkt. Om det är så stabilt att det är stumt när du trycker med nåt hårt räcker det förmodligen med att rugga upp ytan och lägga lite väv och epoxy utanpå, flexar det behöver förmodligen kärnan stabiliseras och ev slipas ur. Sen finish efter egna preferenser. Beror lite på hur seriös du vill vara. Hade det varit min egna bräda hade jag bara lagt lite fiber och epoxy. Finns en mängd trådar på ämnet om du söker. Du kan söka på Boardlady med om den sidan fortfarande är uppe. Material finns på Primenta el Carbix. Behöver du support så hojta bara till.

    • Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • d97jro

    Medlem
    9 oktober, 2019 vid 07:05

    Det är stumt och inget flex. Och verkar inte vara någon buckla neråt. Jag har kollat in Boardladys sajt som ju är utmärkt men det känns som att grejerna hon fixar där är oerhört mycket större skador än den jag har. 🙂

    Jag sökte på webben efter Primenta el Carbix men var inte helt säker på sökresultaten. Är det http://www.carbix.se som du menar?

    En fundering som dyker upp är alternativet att inte laga själv, vilket man kanske också bör överväga. Finns det någon seriös aktör i Skåne? Och hur mycket bör man räkna med att ett sådant jobb kostar?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 oktober, 2019 vid 09:45

    Jo det mesta på boardlady är ju lite större men principerna för lagning är de samma för mindre saker. Tyvärr tar det ofta nästan lika lång tid laga en liten skada som en större. Småfix som ditt kan kännas dyrt, jag brukar ta 500-1500 ink moms för lagningar, din ligger nog i nederkanten. Jag är i nordvästra Skåne var 4-6 vecka och kan hämta där men du blir ju av med brädan ett tag då. Annars kan du kolla med Board-ding utanför Malmö. Men det där fixar du lätt själv om du är normalhändiga, speciellt om du kan acceptera en skönhetsdefekt.
    Här har du en bra film, tror du kan skippa injiceringen i början om det är helt stumt. Finish är som sagt upp till var och en.
    https://m.youtube.com/watch?v=ORyfq2lihEw
    Carbix.se och Primenta.se har material om du behöver, fast ska du köpa allt som behövs så kan det vara värt att lämna bort.

  • d97jro

    Medlem
    9 oktober, 2019 vid 10:13

    Utmärkt info. Normalhändig är jag definitivt, men som du skriver så behöver jag ju köpa allt som behövs. Köper jag ett billigt lagningskit är det 200 spänn, köper jag https://primenta.se/komposit/kit/reparationskit-glasfiber.html är det drygt det dubbla. Man har ju själv inte riktigt tiden att lägga alla gånger. Jag har tagit kontakt med Board-ding som befinner sig geografiskt nära mig, bra tips!

  • safesurfer

    Medlem
    9 oktober, 2019 vid 19:22

    Jag skulle köpt epoxy av primenta. Epoxy håller mycket länge på hyllan och är användbart till många typer av lagningar. A och O med epoxy är rätt proportioner och väl blandat. Mitt tipps är att inte göra för små batcher och att väga in komponenterna, blanda sen länge och noga låt sen härda länge, ett par dar. Brukar bli grymt starkt. Väldigt smidigt med releaser film/duk om man laminerar för jämn yta. Att slipa hård epoxy är jobbigt.

  • d97jro

    Medlem
    9 oktober, 2019 vid 19:26

    Tack för all utmärkt input!
    Efter snabb respons från Board-ding kring prisbild för skador, satt i relation till inköp för mig, så har jag nu lämnat brädan dit. 🙂
    Jag frågade även om en liten skada som var där när jag köpte den (begagnat) som jag trodde var bara kosmetiskt, men det visade sig att den behövde fixas också. Så det blir nog bra detta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga liten krosskada i nos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.