Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga nosen på en Tabou Manta

  • Laga nosen på en Tabou Manta

    Publicerad av rasmus1985 på 5 augusti, 2017 vid 16:29

    Hej.
    Jag köpte förra sommaren en beg. Tabou Manta som jag hunnit haft en del skoj med. Brädan var lagad i nosen när jag köpte den.
    Idag upptäckte jag att lagningen gått sönder och det är hål rakt in.

    När jag trycker på brädan ett par centimeter runt om skadan så känns brädan lite mjukare än på andra ställen.

    Det verkar inte kommit in några betydliga mängder vatten (såvitt jag kan avgöra på vikten).
    Nu undrar jag om jag kan laga detta på egen hand genom att fylla upp skadan med polyster och glasfiberväv? (detta är vad jag har hemma).
    Jag bryr mig inte om hur det ser ut när det är klart utan vill bara vara säker på att den är tät och fortsätter funka.

    Attachment Image
    rasmus1985 svarade 6 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • surfing

    Medlem
    5 augusti, 2017 vid 18:48

    Den kan du laga på egen hand, men inte med polyester, en del skumm/kärnor tål inte det. Så, ta det säkra kortet, Epoxy! Ett 100% fusk jobb tar ca 24h (ett lager glas som bara slipas till…..) mina nosar brukar ta en vecka….. Fast då kör jag altid med spackel och målar lite (min 24h härd tid på epoxy) så är man kass på spackling tar det tid (epoxy/micro balånger)

    Ett tipps, slipa upp och kolla hur långt brädan är sprucken, en bra lagning släpper inte. En knappt synlig spricka kan vara 10cm under färgen. Min tabou har tejpad dekor som måste bort (skär med rakblad och riv av bara). Det finss många här som har koll på sådant här, så lyssna runt lite. Men som sagt, INTE POLYESTER.

  • allen

    Medlem
    5 augusti, 2017 vid 19:11

    Fick själv masten rakt på nosen idag men tror inte det är nåt allvarligt. För säkerhets skull frågar jag vad jag borde göra.

    Splitterny RRD som åkte på två sprickor.

    Syns inte så tydligt på fotot men vill inte ha en ny bräda trasig så tidigt.

    Vad finns det för bra nosskydd som kan hjälpa mot sprickor och maskrascher i nosen?

    Ursäkta att jag kapar tråden.

    Mvh
    A.

    Attachment Image
  • rasmus1985

    Medlem
    5 augusti, 2017 vid 20:48

    Surfing:
    Ok toppen. Jag ska åka och köpa prylar imorgon men har 5 mil till stan (Norrköping). Jag befinner mig ute på Vikbolandet i Östergörland. Om någon i närheten läser detta som har lite erfarenhet aå hör gärna av dig om du vill vill hjälpa, mot ersättning så klart.

    Många skriver om epoxi men specar inte exakt vilken typ av produkt, funkar dessa biltema artiklar?
    252130 mikroglasballonger
    252134 laminerinfsepoxi
    Annars om det behövs seriösare material så ska det även finnas en watski butik, men länga gärna till rätt produkt.
    Glasfiberväv från biltema har jag redan som jag använt till andra reparationer med polyester.

    Ska jag skära upp brädan så långt som den känns mjuk i ytan?

  • rasmus1985

    Medlem
    5 augusti, 2017 vid 21:32

    Allen: lugnt.
    Ang. Nosskydd har jag funderat på om man inte skulle kunna lägga en plastilm runt nosen på brädan och använda den som form för att gjuta ett polyesterskal runt nosen med glasfiberväv. Borde bli hållbart,, sen är väl problemet hur man ska hålla det på plats..

  • surfing

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 00:35

    Rasmus, jo då, biltema fungerar säkert. (köpte själv deras plast till båten) tillbrädan köpte jag ett epoxy lagnings kitt. Är antagligen inte bättre kvalite, eller sämre. Har bara lagat “kastfal” dvs sprickor. Och kittet räckte till i alla fall 4 lagningar (samma bräda…..) det är behändigt format på ett kitt. Ja du skall slipa/skära bort alt mjukt och fasa in den friska plasten med gott överlap. Antar att du inte behöver skära ur kärnan, men en del spackel blir det väll ? Det måste vara tort! Och rent! Är du norr eller söder om norrköping? Tillbaka på jobbet i linköping på måndag.

    Allen, i dina kläder skulle jag putsa av färgen och titta efter. Alternativt var det någon som har skrivit att man kan “såpvattna” brädan i skadat område och sedan värma ett större område runt. Bubblar det i sprickorna är det bara att slipa up och laga. Själv skulle jag slipa och titta. Om det ör någon tröst, så trodde jag att jag spräckt min då nya resärv bräda vid jungfru seglatsen, vis av erfarenhet slipade jag upp den när jag kom hem. Hadde tur! Det var bara färgen den gången. Och lite epoxy på fibrerna,en skvätt spray färg och polering. Som ny (fast i mina ögon är den ju lagad, vid första tillfälet)

    Det där med nosskydd….. Finns nog två skolor där. 1:skyddet skyddar brädan från sprickor nästan jämt. 2: Skydet döljer de skador du får i alla fall. För egen del tror jag på alt no2. Och köpte en resärvbräda att ha när den vanliga lagas….. Var ett tag då jag ALLTID slogsönder min bräda. Dvs, vid kastfall altid kontroll av bräda, minsta täcken på spricka, raka vägen ut ur vattnet, hem och slipa. Jag tror att det är vägen att gå.(den hårda vägen) för hur mycket jobb skulle det inte vara att skära upp en blöt bräda och börja krångla med kärnan. Vist, det tar tid att laga små saker, men man lär sig på vägen. Och har man en bräda till så man inte blir helt strand satt, så är det ganska kul att pyssla med prylarna. Var också inne på det du skriver om en polyester nos. Problemet är att du måste ju absobera energin från masten för att rädda brädan. Så om man skall vara lite fräck… Det bäst vore om vi lärde oss att segla! Och tills dess får vi köpa fina slipmaskiner

    En sak till, tänk på att epoxy anses var extremt allergi framkallande. Och om jag inte mins fel även canserogent. Läs på lite, så ni i alla fall är medvetna om riskerna. (kan ju vara dummt att stå hemma i köket och mixtra med sådant, eller att använda dammsugaren till städningen efteråt)

  • rasmus1985

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 09:36

    Surfing:
    Tack för de utförliga svaren.
    Jag håller till 5 mil öster om Norrköping.
    Att ta en tur till Linköping är absolut inget problem om det skulle gå att få en hjälpande hand så det blir rätt från början.

  • allen

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 09:57

    Tack för inputen, tror jag låter den vara. Slipade ner med sandpapper och det verkar vara en väldigt ytlig spricka i enbart färgen. Men är inte säker.

    Ska göra ett eget nosskydd med material från ett liggunderlag. ☺️

  • rasmus1985

    Medlem
    7 augusti, 2017 vid 11:53

    Vad tror ni? På med epoxi och glasfiberväv nu?

    Attachment Image
  • surfing

    Medlem
    7 augusti, 2017 vid 22:36

    Tycker det ser ut som att du skall ha mjukare kanter, det skall vara slätt och fint så laminatet fäster i skumm och plasten i brädan. (inte lätt) sedan får du spackla upp formen. (kan man fuska med….) Enkelt sagt, lagningen skall vara så jämn du kan få den

    Och när man talar om trollen….min bräda har delaminerat……. Just skurit upp elendet….

  • rasmus1985

    Medlem
    8 augusti, 2017 vid 00:09

    Too late 🙂 Har spacklat upp den ordentligt nu och låter det härda under natten. Slipar av ytan imorgon så den blir jämn. Om resultatet blir hårt och slätt, bör jag ändå köra ett lager glasfiber lämnat ovanpå eller räcker det utan? Efter att ha läst lite om epoxy så vill jag helst jobba med skiten minimalt..
    Har under tiden plockat fram min reservbräda,, en plast slalombräda från bic.. Jäkligt instabil men rätt skoj ändå 🙂

  • rasmus1985

    Medlem
    8 augusti, 2017 vid 00:10

    Too late 🙂 Har spacklat upp den ordentligt nu och låter det härda under natten. Slipar av ytan imorgon så den blir jämn. Om resultatet blir hårt och slätt, bör jag ändå köra ett lager glasfiber laminat ovanpå eller räcker det utan? Efter att ha läst lite om epoxy så vill jag helst jobba med skiten minimalt..
    Har under tiden plockat fram min reservbräda,, en plast slalombräda från bic.. Jäkligt instabil men rätt skoj ändå 🙂

  • rasmus1985

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 11:54

    Jag har fått tinm en stabil spackling och sedan öagt ett lager glasfiberväv ovanpå. Känns hårt och slätt. Behöver ytan förseglas med gelcoat eller liknande eller är det bara att köra på nu?

    Attachment Image
  • surfing

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 15:04

    Gött, långsiktigt så bör man försegla fibrerna. Enklast är väll att pensla ett lager klar epoxy över. Sist kan du ju dra på lite vit spray färg, så blir det lite fint!

    Ha ha, där ser du, det var väll inte sp knepigt att fixa det där, och lite kul var det väl! Svårast är att inte ha tillgång till brädan. (mentalt)

  • rasmus1985

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 08:44

    Ja jag har inget emot att jobba och laga prylar, men saker som epoxy som inte luktar och är sjukt giftigt känns lite sådär. Har en mask från biltema men hur mkt litar man på en sån?
    Men tack för alla tipsen!

  • billie

    Medlem
    12 augusti, 2017 vid 11:02

    All färg är farlig. Även vattenbaserad. Använder du epoxi så skall du skydda huden väl för att inte få eksem och dyligt. Även mot epoxi som inte härdat färdigt . Isocyanater skall du skydda andning extra väl med kolfiltermask och bra ventilation.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga nosen på en Tabou Manta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.