Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga reva i lattficka

  • Laga reva i lattficka

    Publicerad av dendrite på 1 juni, 2016 vid 15:12

    Har ett segel (NP express från mitten av 2000-talet) med ett litet hål/reva i änden av lattfickan så att lattan börjat sticka ut. Tänkte försöka laga detta själv men först kolla med expertisen här hur man gör det på bästa sätt? Eftersom det är en kort reva tänker jag att man kan sy det för hand. Min plan är att sätt dit en tygbit av liknande material och sy runtom samt ev limma först. Hur tycker ni man ska laga detta? Har även en större skada längre upp i mastfickan som jag antagligen kan laga på samma sätt, men det känns inte lika viktigt då masten inte direkt trycker där.
    DSC_0234.jpg

    DSC_0235.jpg

    DSC_0239.jpg

    dendrite svarade 7 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • gogeli

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 03:36

    Nu är inte jag någon expert.. Men visst lappar jag gamla grejer som kanske andra kastar 😆
    men jag hade lagt på en liten bit tyg från ett skrotat segel å sytt dit en lappen. Använd björntråd då håller det bra. Såvida du inte har riktig tråd för segel.
    Mastfickan hade jag bara värmt i kanterna med en tändare så det inte fransar upp mer. (Gäller alla kanter) Sen skulle det få vara för min del, då det inte har betydelse.
    Lycka till..

  • dendrite

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 13:48

    Tack för svaret. Var och köpte segeltråd men de hade ingen böjd nål. Kanske går att värma och böja till en vanlig synål. Finns det något annat tyg som kan funka? Har inget gammalt segel liggande nämligen 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga reva i lattficka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.