Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning bräda fotstroppsfästen

  • Lagning bräda fotstroppsfästen

    Publicerad av mahi på 7 augusti, 2012 vid 07:40

    Jag har dragit ur skruven ur ena/flera fotstroppsfästen i brädan.
    Någon som vet vem som kan hjälpa till och fixa det runt GBG?
    Antar att man inte kan lösa det själv.

    En stor/kostsam åtgärd värd att göra på en 5 år gammal bräda?

    dr-masse svarade 11 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 08:59

    Finns massor med sätt att fixa det på. Byt till en större skruv, till exempel. En del fyller i och borrar upp igen. I värsta fall stoppar du i en ny stropplugg.

  • mahi

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 18:32

    Tack! Vad tror du om att skicka i lite pl400 OCH använda en större skruv?

  • jester

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 18:58

    “lagade” en bräda med just detta fel idag, genom att bara sätta i en fetare skruv. Den bet fint i pluggen!

  • mahi

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 09:34

    Kanon, tack.
    Vart fick du tag på dina fetare skruv Jester? Specialskruv eller handlat på Bauhaus el motsv?

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 09:43

    Jag skaffade mina via Surfers

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:33

    Byta till fetare skruvar har även jag gjort (även om det var ett tag sedan nu). Funkar fint.

    Var lite petig, dock. Samma längd så nära det går, du vill INTE gå igenom pluggarna. Och rostrfritt/syrafri med rätt skalle. Surfbutik är vanligtvis bäst, men det finns även genom vissa järnhandlare/grossister. Men då måste man oftast köpa rätt många.

    ‘Metric Thread Forming Screws for Plastic” (‘PT screw’) oftast 6 eller 7 mm tjocka, 28 eller 32 mm långa, är det som används mest tror jag. Ola och Svenne vet, säkert andra här. Kolla och mät dina nuvarna och gå upp någon mm i tjocklek.

    Kom ihåg att kolla så att skruvarna är ordentligt iskruvade då och då. De har en förmåga att gå upp lite, framförallt i början, och då drar man ur de bra mycket lättare ur pluggarna.

    Om du drar i med skruvdragare, kör inte för hårt och snabbt då du riskerar att förstöra den ‘gänga’ som skruven gör i plasten. Av den anledningen skruvar jag själv för hand, även om det är lite segt med dubbla skruvar på samtliga stroppar på nya vågbrädan… Men då sitter de där.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning bräda fotstroppsfästen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.