Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig freestyle wave bräda.

  • Lämplig freestyle wave bräda.

    Publicerad av jiveman på 12 november, 2015 vid 13:33

    Hej!

    Är väldigt sugen på en freestyle/wavebräda. Står i valet mellan Starboard kode freewave 86 eller JP freestyle wave 85.
    Jag kommer framförallt åka i choppigt (Ingarö, Björkvik) vatten, ej stora vågor. Vill mest köra fort och småhoppa. Kör idag en slalom 110 i dessa förhållanden men den flyger o far när det börjar blåsa på. Vill ha en mindre och lite smidigare bräda i dessa förhållanden. Jag väger 80 kg och använder nog 4,5 och 5,4 segel.

    Vad är den stora skillnaden mellan dessa två och vilken föreslår ni?
    Köper gärna årsmodell -15 eller något äldre.

    Tack, Claes Jiveman

    jiveman svarade 8 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2015 vid 15:49

    En 85 liters fsw är riktigt kul i sådana förhållanden.

    Faktiskt så tror jag inte att det spelar så stor roll vilken du väljer. Väl beprövade saker i en storlek som många köper. Bäst är, såklart, att testa före köp. Om det inte är möjligt, välj den som du helt enkelt får bäst deal och känsla av. Du kommer att bli nöjd.

    Jag har inte kört Starboard Kode (förutom 105 för rätt många år sedan…). Däremot ett par svängar på JP FSW 85, men även det var ett tag sedan nu. Den tyckte jag var riktigt kul, framförallt när jag hyrde den i Jeri och fick några pass på den. Första året den hade tre fenor i Pro, tror jag.

  • oscar

    Medlem
    12 november, 2015 vid 19:10

    Stor skillnad i känsla mellan JP och Starboard. Starboard ligger mer limmad mot vattenytan, låg nos och upplevs väldigt kontrollerad. JP ligger högre i vattnet och har en mer livlig känsla. Vad man gillar är individuellt. Båda är likvärdiga i speed och manöverduglighet.

  • jiveman

    Medlem
    12 november, 2015 vid 19:14

    Tack dr Masse! Jag ser om jag får lite fler svar så blir jag ännu klokare. Verkar inte vara natt o dag i alla fall. Bra, Claes

  • jiveman

    Medlem
    12 november, 2015 vid 19:17

    Tack Oscar! Bra information. Vet nog inte riktigt vad jag gillar. Idag flyger jag fram fort och helt okontrollerat. Mer ren tur. Är dom likvärdiga i hållbarhet om jag tittar på woodmodellen hos Starboard? Mvh Claes

  • surfing_is_great

    Medlem
    12 november, 2015 vid 19:54

    Nu var det ju inte vad du fråga efter men jag är toknöjd min fanatic freewave 2014, kör den som tri-fin men även ett par gånger med singlefin och den stora skillnaden tycker jag är just i choppigt vatten där tri-fin har en stor fördel.

    Jag kör med sido fenorna rätt långt bak för att ändå få lite mer singlefin känsla men flyttar man fram dom ligger brädan rätt platt och känns mer klistrad mot vattnet, men där tycker jag att det börjar kännas för “safe” för att vara riktigt roligt.

    Är det på gränsen till planingsvind kan man köra singlefin för tidig planing, men då går det ju ialf inte så mycket chop!

    Jag skulle absolut köpa en tri-fin igen med andra ord, fler brädor i ett!

  • jiveman

    Medlem
    12 november, 2015 vid 20:30

    Hej! Bra där lärde jag mig något nytt. Kanske är bra med tre fenor med tillhörande valmöjligheter. Skall inte toksvänga på några vågtoppar men vill åka fort, någorlunda kontrollerat men ändå bra manöverförmåga. Tack, Claes

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig freestyle wave bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.