Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Landa själv utan något tillbehör?

  • milkman

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 22:31
    AxelH;681657 wrote:
    Haha Såg en kille som hade kiten kl12 och bara slängde bommen och sprang framåt och fångade kiten när den ramlade ner. Inte så smart.

    Shit va bra. Det ska jag testa nästa gång jag hinner fram innan stranden tar slut! Längden på stranden borde vara styrande här, och hur bra kiten är på att drifta förståss 🙂

    Allvarligt. släpp bommen när kite är typ 45 grader. Ryck till i övre främre linan när/innan kiten landar så den lägger sig på LE mot vinden (när, det är en timingfråga med vind och modell etc). Var beredd på att det inte alltid är lätt. Funkar oavsett vilken kite du har, C-kite har ingen speciell fördel här.

  • pjoter

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 08:20

    gör alltid så med cautionkitesen men det är helt kört på F-one där linorna delar sig för högt upp. Den är helt omöjlig att få att lägga sig så, har vevat in linlängd för att nå till där linorna delar sig mm men den vägrar krascha på det sättet. Den bara ställer sig och väntar på att startas igen. Gissar det är fler märken som är lika stabila.

    Det jag har gjort ett par ggr är att ställa ner kiten i fönsterkanten som en vanlig landning och sedan kroka loss och bara gå mot kiten hållandes i framlinorna. Har funkat strålande med 12a i undre och normalregistret iaf. Inte provat på mindre kite eller när jag varit rejält riggad.

    annars gillar jag verkligen att tråden helt plötsligt fått nytt liv igen. 🙂

  • viktor77

    Gäst
    17 februari, 2012 vid 10:34

    Jag har använt en liknande teknik, men istället för att göra en “kontrollerad krasch” så har jag dragit all depower, landat kiten på vingspetsen, släppt bommen och kännt att kiten står stabilt. Sen rusar jag 4-5 meter mot kiten samtidigt som jag följer med händerna runt mittlinorna. Om det blåser lite mer så kan det vara bra att göra rusningen så att kiten hamnar rakt ner i vindfönstret.

    99 procent av fallen använder jag dock hundkrok eller annat fast objekt. Då vet man exakt var kiten kommer landa.

  • milkman

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 11:40
    pjoter;681730 wrote:
    där linorna delar sig för högt upp. Den är helt omöjlig att få att lägga sig så

    Ah.. har jag aldrig tänkt på. låter rimligt.
    Det kan också vara bra att tillägga att i hård vind är det hopplöst att självlanda utan att knäppa fast draken i nått. Stod i 12-14m/s här om dagen i australien och svor tills det dök upp en annan kitare och hjälpte mig ner.
    (kan då också meddela att det tar rätt lång tid att gräva ner brädan tillräckligt djupt för att få den att funka som ankare)

  • ghiller

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 15:33

    Kan varna lite för det självlandningstricket. Det funkar, men man ska veta vad man sysslar med. I somras lyckades jag få kiten att trilla in i powerzone och loopa, eftersom jag drog i ena depowerlinan så hade jag bara en hand på bomen. Fick en flygtur på några meter som slutade med huvudet först i sanden. Har nack och axelproblem sedan dess.

    Jag har upplevt att det funkar bra med ner till 9m kite, på mina mindre så får jag inte de att lägga sig ner när jag drar i övre depowern.

  • pripps

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 17:52

    Skaffa luftgevär å skjut ner den 🙂

  • plattvatten

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 14:38
    ghiller;681756 wrote:
    Kan varna lite för det självlandningstricket. Det funkar, men man ska veta vad man sysslar med. I somras lyckades jag få kiten att trilla in i powerzone och loopa, eftersom jag drog i ena depowerlinan så hade jag bara en hand på bomen. Fick en flygtur på några meter som slutade med huvudet först i sanden. Har nack och axelproblem sedan dess.

    Jag har upplevt att det funkar bra med ner till 9m kite, på mina mindre så får jag inte de att lägga sig ner när jag drar i övre depowern.

    Testa oldschool, o-shithandles (koppla loss allt ifran bommen), tror att inte ens de flesta newbeeis vet vad de ar till for, kiten loppar pa en lina och lagger sig oftast pa ledingedge, om inte vid stark vind, testa att med hand over hand jobba dig fram via linan till kiten, vid hardre vind blir detta svarare, satt fast oshithandle vid ett trad edyl och spring fram. Vid stora ytor testa att slappa hela skiten, och lar er hur kiten faller och driver med vinden. Oftast ser jag folk som inte vet eller vagar ( radd for att utrustning ska ga sonder) release, visst ska man tanka pa tredje man. Jag blir bara sa trott pa att se alla som skadar sig, for att detta inte sitter i ryggmargen. Klassikern ar nar en lina sno in sig och blir kort, kiteloppar i powerwindow med en ubat efter sig pa vag in mot stenar.

  • rasta

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 20:19

    När det blåser kraftigt kan jag tycka att det kan gå lite hur som helst att landa kiten som på filmen, den har en tendens att kunna stick iväg igen vissa tillfällen. Jag brukar då landa den på vinspetsen, koppla ur mig med både leash och chicken loop, sedan ta tag i endast mittenlinorna och dra mig fram till kiten.

  • farbrorfraz

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 17:35

    Med risk för re-post:

    Har man turen att ha en kite som flaggar på ena frontlinan (typ ozone), alltså att bommen glider upp längs ena frontlinan om släpper iväg bommen, kan man landa genom att helt enkelt släppa iväg bom och chicken. Det man ska tänka på är att kolla så att leashen sitter ordentligt så att man inte tappar allt.

    För att göra manövern kontrollerat, flyg kiten till 45 grader (ca kl 2 eller 10). Man kan flyga kiten lägre om det går, för att göra “fallet” mindre. Viktigt är att göra det på den sidan där frontlinan som leashen sitter fast i är den övre frontlinan när kiten är i 45 grader. Kolla så att det inte är några hinder i närheten (duh). Koppla sedan ur chicken loopen, antingen på vanligt vis eller genom att lösa ut säkerhetsmekanismen. Släpp alltihop och med stor sannolikhet faller draken ner och landar på leading edge. Gör den inte det, kommer den i vilket fall inte att flyga iväg. Är det lugnt kan man sedan gå fram till draken och packa/lägga sand på. Säkrast är dock att göra det man lär sig på kursen, self rescue, dvs linda frontlinan som håller kiten runt bommen, fästa den och sedan linda upp linorna tills man kommer fram till kiten.

    Inget lintrassel, kiten flyger inte iväg med dig och inga händer invirade i linorna.

    Även om man inte har en kite som flaggar på ena frontlinan, borde det fungera att utlösa säkerhetsmekanismen. Risken är dock att kiten trillar där man inte vill ha den och att den kan vara lite kämpig att hålla still medan man lindar linorna. Men har man en kite som inte dör när man släpper den på säkerheten, bör man fundera på en annan kite eller bom…

    Jag använder det här sättet att landa var och varannan gång när jag snökitear här uppe i Tärnaby. Funkar fint varje gång, bara man har lite koll på omgivningarna. Kör med Ozone Reo.

  • regfellow

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 18:23

    Jag har stått med en utflaggad 7a där det var omöjligt att gå upp för flagglinan för kiten startade och flög upp i vindfönstret hela tiden man kommit 3-4m…

  • farbrorfraz

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 18:50
    Regfellow;681947 wrote:
    Jag har stått med en utflaggad 7a där det var omöjligt att gå upp för flagglinan för kiten startade och flög upp i vindfönstret hela tiden man kommit 3-4m…

    Spännande… Vad var det för kite? Hade den kraft när den flög upp, eller “fladdrade” den bara?

  • regfellow

    Medlem
    21 februari, 2012 vid 06:59

    En klassisk delta. Den hade tillräckligt med kraft att man gled med hanskarna och man inte ville linda linorna runt handen. Blåste dock 14-15 m/s. Fick hjälp. Om jag varit själv hade det bara varit att släppa kiten och springa 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    21 februari, 2012 vid 08:01
    Plattvatten;681822 wrote:
    Testa oldschool, o-shithandles (koppla loss allt ifran bommen), tror att inte ens de flesta newbeeis vet vad de ar till for, kiten loppar pa en lina och lagger sig oftast pa ledingedge, om inte vid stark vind, testa att med hand over hand jobba dig fram via linan till kiten, vid hardre vind blir detta svarare, satt fast oshithandle vid ett trad edyl och spring fram. Vid stora ytor testa att slappa hela skiten, och lar er hur kiten faller och driver med vinden. Oftast ser jag folk som inte vet eller vagar ( radd for att utrustning ska ga sonder) release, visst ska man tanka pa tredje man. Jag blir bara sa trott pa att se alla som skadar sig, for att detta inte sitter i ryggmargen. Klassikern ar nar en lina sno in sig och blir kort, kiteloppar i powerwindow med en ubat efter sig pa vag in mot stenar.

    Ovan nämnda sätt eller låta den flagga på framlinan (om man nu inte har något fast föremål att fästa bommen i) och det inte blåser för mkt torde väl vara det säkraste sättet!?

    Det går ju även att få ner kiten på LE med OS-handtagen (om man i tillägg till ovan även krokar ur, dyker draken rätt hårt från ca 10 eller 14 till respektive kant på vindfönstret och när den touchar marken tar man tag i enbart det övre OS-handtaget och släpper allt annat). Kräver dock en del träning (självklart i klen vind och gärna med passare).

  • viktor77

    Gäst
    21 februari, 2012 vid 08:36

    Jag har en 6:a som beter sig på ett liknande sätt. Den autostartar och flyger upp kl 12 ifall man släpper bommen när den är landad på vingspetsen. Första gången jag landade den med hundkrok flög den snyggt upp och landade på andra sidan vindfönstret. Lösningen är att dra full depower.

    När det gäller att gå upp längs frontlinorna, vilket jag förmodar Regfellow försöker, får man inte göra det sakta. Känner man att det absolut inte kommer gå, eftersom det är för mycket kraft i kiten, kan man dra quick releasen så bommen sticker iväg (om kitens/bommens konstruktion är modern iallafall). Har man otur kan kiten glida ner och få vind rakt ner i vindfönstret. Att gå upp längs frontlinorna i detta fall kan vara svårt. Istället kan man gå åt höger/vänster för att dra runt kiten, alternativt samtidigt gå upp längs ena styrlinan.

    Jag har bara fått utföra detta vid paniklandning då det kommit in ett åskväder och vinden tagit i nått så in i…

  • farbrorfraz

    Medlem
    21 februari, 2012 vid 15:25

    Alltså, det jag menar är just att man släpper HELA bommen med chicken loop och allt, så att man bara sitter fast i kiten med leashen, sedan gör man en self rescue. Har man en kite som inte dör när man släpper iväg allt utom leashen, bör man fundera på en annan, säkrare kite.

    Linda ALDRIG upp någon lina runt någon kroppsdel, om du inte ogillar just den kroppsdelen väldigt mycket.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Landa själv utan något tillbehör?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.