Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på olika märken hängselslinor

  • Längd på olika märken hängselslinor

    Publicerad av john1 på 19 september, 2017 vid 17:04

    Kan någon med säkerhet säga hur det är med olika märken: Dakine/Severne/Chinook/Neil Pryde linor.
    Har sätt något ställe att Dakine-linorna är kortare än till ex. Severne-linor.
    Har nu en RDG-bom 25 mm och linan blir jo längre bara pga det.

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 6 månader sedan av  john1.
    • Denna diskussion ändrades 6 år, 6 månader sedan av  john1.
    john1 svarade 6 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • steffo

    Medlem
    19 september, 2017 vid 20:28

    Jag har också märkt att det kan skilja lite i längd men att det numera är mer lika än tidigare.

  • dr-masse

    Medlem
    21 september, 2017 vid 09:27

    Det har definitivt varit olika. Jag har själv märkt skillnad mellan NP, Simmer, Cutre och DaKine.

    Dels beror det nog på skillnader i hur/var man mäter, men även på att det blir olika vid fästen och hur tjocka tampar man har. I mitt fall var Simmers 30 linor i princip lika långa som DaKine 32.

    Så, skall du byta märke och vill ha samma längd, om möjligt se till att jämföra linorna.

  • john1

    Medlem
    21 september, 2017 vid 10:49

    Ja, och ännu viktigare blir det när man köper nye linor för en “RDG” bom, 25 mm. mot tillex. diameter 32 mm. Bara diameterskillnaden gör linan längre: ∆O=2π(r2-r1), vilket ger att för varje mm. mindre diameter på RDG-bommen så blir linan ~ 0,5 x 6,28 mm. längre. Totalt blir det ~ 2,2 cm längre lina bara pga bommens diameter. Om Dakines linor är ett par nummer för små, så blir det snabbt än 4-5-6 cm kortare linor.
    Läste ett ställe: Line length is also confusing given that Dakine for example are always 2 inches smaller whilst some other brands..
    Om det är så blir det svårt att få rätt längd tycker jag, bra att veta.
    JJ

    • Detta svar ändrades 6 år, 6 månader sedan av  john1.
    • Detta svar ändrades 6 år, 6 månader sedan av  john1.
    • Detta svar ändrades 6 år, 6 månader sedan av  john1.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på olika märken hängselslinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.