Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Länsstyrelsen 1 – VSK/Allmänheten 0

  • Länsstyrelsen 1 – VSK/Allmänheten 0

    Publicerad av zilversurfarn på 24 september, 2009 vid 06:53

    Då var det i princip klart, Varbergs kommun har inget emot att det bildas naturreservat i området Utteros strandängar. Det innebär att det mesta utom fågelskådning är förbjudet mellan Galtabäcks hamn i norr och Björkängs camping i söder.

    sourra svarade 14 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 07:44

    Det förklarar ju varför Länsstyrelsen har slutat svara på jobbiga frågor. Finns det nån länk med mer info om det du menar?

  • kristjans

    Medlem
    24 september, 2009 vid 07:49

    Hmmm… jag har all respekt för djurlivet men jag vet inte riktigt vem detta ska va bra för

    Sedan länge så är Utteros strandängar både Natura 2000-område och Ramsarområde, som är två internationella skyddsformer för fågellivet.

    Enligt en artikel i Hallands Nyheter 2 april 2009, så säger säger Monica Mathiasson, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen i Halland. “Ett naturreservat innebär ett ännu starkare skydd mot störningar av fågellivet, framför allt genom stramare regler för friluftslivet.– ‑ Vi kommer att föreslå att hundar måste vara kopplade och att kitesurfing ska förbjudas. Förbudet ska också gälla att cykla, rida, flyga drake eller liknande aktiviteter.”

    Vem är det bra för att ingen får använda området???

    Men men i och med kabelparksarbetet så kollar jag upp ganska många Översiktsplaner och skyddsformer. Så jag kikade lite på området runt Björkäng, och enligt vad jag kan se som är det ett litet “jack” precis framför Björkängs Camping som inte är omfattat av natura2000 = man borde få surfa där!!

    Jag bifogar ett urklipp från en Översiktsplan från Varbergs Kommun, en samrådshandling från 2009-05-12 så ni kan se vad jag pratar om.

    Kan vi inte få någon från VSK att kolla upp detta och ta reda på vad som gäller i praksis?? Jag hjälper gärna till och skickar de dokument jag har..

    OP_Karta2_Samrad_090512_web.png

  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 07:55

    Jag har haft en rätt utdragen mailväxling med dessa s.k. biologer och de har flera hål i sina resonemang som de inte kan redogöra för. Det här är ett praktexempel på godtycklig myndighetsutövning. Ju fler såna här charader de kommer undan med, desto större friheter kommer de anse sig ha rätt att ta i framtiden.

  • zilversurfarn

    Medlem
    24 september, 2009 vid 08:10
    sourra;578223 wrote:
    Det förklarar ju varför Länsstyrelsen har slutat svara på jobbiga frågor. Finns det nån länk med mer info om det du menar?

    Läste i tidningen i morse, inget uppe på http://www.hn.se ännu.

  • surfmc

    Medlem
    24 september, 2009 vid 08:39

    Jag skummade artikeln snabbt i morse, det måste ju vara rätt många stugägare som blir rosenrasande. Om jag fattade rätt så skulle de i princip inte få bada från första mars-sista juli där de badat i generationer. Kanske fatta fel. Så det bör ju vara protester från fler håll. Ornitologerna verkar ju tyvärr få mest gehör.

    Går det igenom så lär det bli trångt i södra delen, fler badare och fler kiteskolor.

  • kvabbso

    Medlem
    24 september, 2009 vid 08:55

    Nu säljer jag mina ögonstenar, passa på ni som vill ha en C-drake med oslagbar depower. Billigt!

    Ja de e la lia bra å sälja av allt.
    Innan förbudsivern stoppar oss på alla stränder

  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 10:56
    surfmc;578249 wrote:
    Går det igenom så lär det bli trångt i södra delen, fler badare och fler kiteskolor.

    Har de ändrat förslaget eller? De ville ju förbjuda kite året runt, även då fåglarna är i Afrikat.

  • areschoug

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:04

    Om detta inträffar så bör alla kitare åka ner till varberg och rigga upp i protest! Vad kan myndigheterna göra mot 200-300 kitare? Måste ju för f’n kunna åberopa allemansrätten på detta här. Vem stör vi egentligen? Är vi ivägen för folks fåglar?

  • henkeman70

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:15

    Saxat från Wiki:

    “Civil olydnad – uttrycket kommer från den amerikanske skriftställaren Henry David Thoreau, 1849 – är en form av politisk aktivism som går ut på att öppet, utan våld, bryta mot lag eller vägra följa vissa myndighetsbeslut och vara beredd att ta konsekvenserna av handlingen. Syftet är, förutom den direkta effekten av vägran, utmana den lydnad som möjliggör det förtryck, orättvisa eller missförhållande olydnaden vänder sig mot. Genom att ta konsekvenserna undergrävs den rädsla för straff som är en av förutsättningarna för lydnaden.

    Kända företrädare för civil olydnad, som Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Barbara Deming, Philip Berrigan och Anne Montgomery kopplar ihop civil olydnad med ickevåld och ser dem som oseparerbara.”

    Let’s do it.

  • acemattias

    Medlem
    24 september, 2009 vid 14:09

    Jag foreslar att ni hogaktningsfullt skiter i byrakraternas och fagelpervosarnas forbud, polisen har knappast varken lust eller resurscher att jaga kitesurfare.

    Det finns ingen anledning att respektera ett forbud som tillkommigt for att skydda en liten inflytelserik grupps egenintresse, vi vet alla att faglarna inte tror att vara drakar ar ricktiga fagelatande drakar.

    Starta en fond som betalar ifall nagon skulle ha oturen att bli botfalld.

  • skotten

    Medlem
    24 september, 2009 vid 14:49

    renegades get all the best spots to themselfes.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=fkuOAY-S6OY&feature=player_embedded”]YouTube – RATM -Killing in the name – official video[/ame]

  • henric

    Medlem
    24 september, 2009 vid 18:47

    När tas beslut i ärendet?
    Nere hos oss i Skåne har kommunerna också yttrat sig positiva till naturreservat men reserverat sig till vissa inskränkningar i friluftslivet.
    Kan man inte lämna en liten bit för surf?
    Det är ju inte alls bra om det blir så mycket förbud att plötsligt alla intressegrupper trängs på en liten strandremsa. Olyckorna kommer ju öka garanterat.
    Förbud utan dialog verkar fel väg att gå. Folk kommer inte att sluta surfa för att det är ett förbud.
    Försök förklara detta för Länsstyrelsen och få dem att förstå att en dialog är enda vägen.

  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 19:00

    Länsstyrelsen i Halland jobbar inte med dialog. Monolog är deras grejer. “Det finns ingen forskning på ämnet för det behövs inte för vi är experter och vet allt”

  • kitelife

    Medlem
    24 september, 2009 vid 19:31

    Eftersom dom nu drar igenom “skyddsområde” mer eller mindre hela vägen från Gtb. till kalmar… Där dom helst hade förbjudit all rätt att beträda området om dom fick bestämma själva! och nu året runt oxå!

    Vad hände med allemansrätten?

    Varför ligger där golfbanor längst ut mot havet nästan hela vägen, det är inte en vi pratar om utan flera stycken och mer eller mindre hela vägen! och dom har mark mer eller mindre hela vägen ner till vattnet! varför är det tillåtet? stör inte dom fåglarna? Om det kan offras stora områden så politiker (och vanligt folk) kan få “roa” sig varför kan det inte då finnas områden för oss oxå? och alla dom andra som bara vill komma ut i naturen och vandra, bort från stan och civilisationen liksom…

    hur kan fåglarna vara viktigare än vår egen befolkning? fåglarna kan anpassa sig och gör det hela tiden, finns det någon anledning att dom ska ligga på stranden (eller går det lika bra med den fina gräsmattan på golfbanan) lägger dom några ägg i vattnet? hur fick fågelskådarna så mycket makt?

    Såg precist “mitt i naturen” och där visar dom på TV två idioter som går runt och letar upp ett fågelbo och ställer sig bredvid och diskuterar det och fågeln inuti !!! är inte det mer störande än något som snabbt flyger förbi och aldrig anfaller, lär inte sig fåglar oxå av upprepade händelser?

    blir så trött!!!

  • blackadder

    Medlem
    24 september, 2009 vid 19:48
    sourra;578405 wrote:
    Länsstyrelsen i Halland jobbar inte med dialog. Monolog är deras grejer. “Det finns ingen forskning på ämnet för det behövs inte för vi är experter och vet allt”

    Mongolog…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Länsstyrelsen 1 – VSK/Allmänheten 0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.