Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättpoppad bräda

  • Lättpoppad bräda

    Publicerad av pataba på 10 augusti, 2013 vid 12:29

    Har en Skate 2012 99 l. och tycker det är lite bekymmersamt med poppen. Tittar man på filmer ser det knappt ut som att grabbarna behöver planing innan de enkelt poppar upp och gör något kul trick. Jag tycker jag får ladda allt i själva poppen och då är man ju ur balans och fixar inte själva tricket. När man däremot lyckas få fullt tryck i doningarna blir det tvärt om – man poppar lika hårt som man är van vid och helt plötsligt befinner man sig en meter upp. Svårt att fixa tricken då med. Ni andra freestyle-suktare och proffs, upplever ni stor skillnad i hur lättpoppade och förlåtande freestylebrädorna är mot en som är relativt grön på freestylebanan? Jag funderar på om det skulle löna sig och byta mot en lite mindre extrem bräda som är snällare mot en som inte har perfekt teknik.

    pataba svarade 10 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • emil_h

    Medlem
    10 augusti, 2013 vid 19:45

    Nu är jag inget proffs, men man ska inte underskatta proffsens förmåga. Har du en så pass ny bräda som 2012 har du näst intill det bästa, inkl popförmåga. Jag vet inte vilka trick du syftar på generellt, men i många manövrar gäller det att hoppa så lite som möjligt. Själva lyften många proffs får i de svåraste tricken kan många gånger komma från att seglet plötsligt kommer backwind eller att seglaren helt enkelt träffar ett större chop.

  • pataba

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 08:35

    Egentligen är det så enkelt att jag har tragglat med vulkanen i flera år nu. Tanken var att en nyare Skate skulle göra susen för popp och manövrar. Det kanske bara att erkänna för sig själv hur värdelös man är… Eller så går jag och köper nya segel också. Mina vågsegel från 2006 är kanske inte optimala men de borde duga tycker jag. Fast köper jag nya segel så har jag ju inget kvar att skylla på 😉

    Fenan då. Jag kör på en 22 cm och 6,2 kvm för det mesta. Ska jag ta ned fenan ett par cm för att göra det enklare att trycka runt brädan om man missar lite i poppen?

  • rabbit

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 14:02

    Eftersom jag är sämst av alla på att poppa så kopierade jag följande instruktioner ifrån “Håkman” (som hans användare är här på surfzone) för att lära mig.
    De kom upp ifjol i en liknande tråd. Och “Håkman” själv var på video med Kiri Thode.

    “Poppar gör du i första momentet av ett trick, allt annat är ett vanligt hopp. Tekniken utgår från plattvatten där höjd och moment måste skapas utan hjälp av chop.

    Fötterna: Böj benen, studsa ifrån/stampa av med båda benen samtidigt och med samma kraft.

    Händerna: Gör exakt likadant med händerna på bommen. Häng inte. Poppa till/tryck till med båda händerna på bommen samtidigt som fötterna poppar till brädan, vilket ger maximal badbollseffekt (det som trycks ner i vattnet studsar upp) och låter dig initiera rotationen i tricket.

    Poptekniken utgår inte från ett hårt underlag likt ollien, och är därför inte likadan. Det är badbollseffekten som används, vilket innebär att vi med händer och fötter trycket ner brädan under vattnet, vilket låter den studsa upp tillräckligt för att sätta igång en snurr. Vågor/chop behövs ej.

    -Liknelsen med en ollie stör kroppspositionen (setupen) inför tricket och medför bakåtlut i luften, alltså ingen nos i vattnet, vilket ger en railtrip vid 90 eller ev. baksäteslandning och ingen slide (förutsatt att du gör en spock/airjibe). Lägg fokus på luftmomentet; dvs. bakbenet (dra upp det för att sätta nosen och skapa en pivotpunkt i vattnet), huvudvrid (allt utgår från huvudet vilket i sin tur vrider höfterna och skapar rotation) och handbyte (initieras i huvudsak samtidigt som popmomentet, men kan utelämnas tills sliden är kontrollerad i varje försök).”

  • pataba

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 15:23

    Tack för svaren!
    Jag har för mig att jag läst instruktionen tidigare någon gång. Fast när jag gör så känns det som att brädan sugs fast i vattnet och lyfts inte en mm. Jag gör fel ändå antar jag. Rabbit, fick du poppen att fungera när du tränade in tekniken Håkman föreslår? Och du behöver inte ta i så att du är helt ur balans när du väl kommer upp i luften?

  • erree

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 15:51

    @pataba 714293 wrote:

    Tack för svaren!
    Jag har för mig att jag läst instruktionen tidigare någon gång. Fast när jag gör så känns det som att brädan sugs fast i vattnet och lyfts inte en mm. Jag gör fel ändå antar jag. Rabbit, fick du poppen att fungera när du tränade in tekniken Håkman föreslår? Och du behöver inte ta i så att du är helt ur balans när du väl kommer upp i luften?

    Nu är jag verkligen ingen expert och har många gånger upplevt samma sak som dig! Med din nya moderna bräda som hyllats till skyarna är det ingen fel på utrustningen är jag nästan säker på. Jag har upplevt att det är mycket enklare att poppa om man har mycket power, dvs planar fort!
    6,2 luktar marginella förhållanden tycker jag..
    Ibland blir man lurad o tror att bara för man planar lite halvkasst kan man poppa, men mer kraft behövs! Vidare har jag märkt att om jag flyttar mastfoten bakåt någon cm så poppar man bättre, detta kan påverka en rad andra faktorer negativt dock så läs inte in dig på detta alltför mycket. Mycket kraft för popp, lycka till!

  • pataba

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 18:38

    Ja, tyvärr blir det mycket 6,2 segling där jag håller till. Och då är det ändå en bra dag!

    Jag ska testa ditt råd att flytta tillbaka mastfoten lite. Kanske gör det susen, hoppas det.

  • rabbit

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 21:41

    @pataba 714293 wrote:

    Rabbit, fick du poppen att fungera när du tränade in tekniken Håkman föreslår?

    Jag har tyvärr inte varit ute med freestylebrädan sen han skrev det där! 😛
    Men jag tyckte det lät vettigt, ffa det där med bomtrycket. Och jag tror det är tajmingen och stunsen/explosiviteten dvs kraft/tid som är lösningen på att få hela brädan att lossna från vattnet.
    Flyttar man tillbaka mastfoten far ju bara nosen upp medan resten av brädan ligger kvar i vattnet?

    Vänligen notera att mina egna funderingar kommer ifrån en inkompetent källa. 😉

  • stefan_gbg

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 05:36

    Jag har hållit på i samma stil som dig med Vulcans. Nu har jag äntligen satt min första. Det jag kommit fram till är framför allt vridet. Utan att veta hur högt jag poppar så tror jag att fenan knappt är ur vattnet. Vridet är nyckeln till Vulcans.

  • hakman

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 09:32

    Finns ett sätt att poppa brädan i klassiska trick, spock flaka etc. och ett sätt att poppa newschool tricken, kono air-funnel etc. Klassikt utgår från badbollseffekten (se ovan), newschool från backwindpositionen där allt initieras med en segelduck (tänkt ducktack) i kombination med klassiskt pop.

    Poppet i sig är alltså en del av ett trick, annars är det ett hopp (plattvatten-, chop-…). Höjden i tricken skapas inte så mycket av själva poppet som av en korrekt ingång (rätt kropps/segelposition) i tricket.

    Det är inte poppet som avgör om du kommer runt 180 grader i airjiben, det är hur kroppen ligger i förhållande till brädan när du poppar. Kommer du inte runt är kroppen för långt utanför brädan – du vill stå mitt över mitten på centerlinjen med lika tryck på bägge fötter i ingången – eller så hänger du i bommen och överskotar seglet – armbågarna neråt och avstamp ner i mastfoten ur en upprätstående position,

    Nosen ska i vattnet och bakfoten upp, ju mer kroppen roterar (rotation utgår från blicken varpå kroppen följer och engagerar höfterna) och ju mer foten går upp destå högre kommer du.

    Lätt vind kräver mycket fokus på ingångspositionen, hårdare vind ger mer fart och du kan göra lite hur som helst och ändå lyfta. Träna i lättvind.

    Håkman

  • pataba

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 11:19

    Härligt! Tack för alla bra tips!

    Jag tror en del av problemet kan vara det du påpekar Håkman, att jag överskotar. För det mesta kommer jag runt (i alla fall på ena bogen) då jag väl får upp eländet ur vattnet. Men väl där är jag ur balans och grejar inte resten. Jag måste ut snarast och testa “armbågarna nedåt och avstamp ned i mastfoten”. Jag tror jag har praktiserat mest “skit i armbågarna och skateboard ollie”. Kan vara därför jag har problem att få med mig seglet i rätt position + ofta bakvikt i landningen.

    Jag återkommer med rapporter hur det går, måste bara invänta lite vind först. Det ser dåligt ut de närmsta dagarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättpoppad bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.