Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegling med konstig bräda

  • Lättvindssegling med konstig bräda

    Publicerad av tsss på 20 september, 2013 vid 17:35

    Om man är ledig en sådan här sommardag som 20 sept blev, så är det skönt att sticka ut trots avsaknad av vind. Erstaviken bjöd på 17-18 grader i vattnet o svag vind från Väst. Solen värmde på land.

    Riggade ett av TWCs äldre lånesegel, North 6,5 med en camber ( troligen 80-tal) och stack ut med min mystiska bräda. Den hade inget namn ens innan jag sprutade på överbliven bilfärg samt litet salt.
    Dock blev den döpt efter tidigare ägaren. Mått är 340 x 62. Cb-bräda som är relativt tung. Kanske beroende på att samtliga skruvhålen (24 st) till fotstropps-placeringarna läckte, innan jag fyllde med epoxi

    Skulle ladda upp två bilder här men det funkade inte. JPG-filer på under 100 KB men fick svar att det ej var någon giltig bildfil

    tsss svarade 10 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • emmhmms

    Medlem
    21 september, 2013 vid 19:24

    http://imgur.com är en bra sida att ladda upp bilder

  • tsss

    Medlem
    21 september, 2013 vid 19:32

    jo, men det har funkat förr att ladda upp bilder här så något måste blivit strul sen sist. TSSS

  • tsss

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 08:28

    @tsss 716300 wrote:

    jo, men det har funkat förr att ladda upp bilder här så något måste blivit strul sen sist. TSSS

    har skrivit till Surfzone två gånger o frågat om varför det inte funkar för mig att ladda upp jpg-bilder, men ingen har svarat på frågan. (När jag försöker ladda upp en bild så får jag svaret att “det är inte en bildfil”. Har även prövat med bilder som jag laddat upp tidigare på konfen och dom funkar inte heller numera.)

    prövar att länka till bild som ligger på photobucket

    konstbrnorth6frac12.jpg

  • tsss

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 08:33

    jaha, photobucket länkningen funkade ju i alla fall.
    Här är övriga två bilder som anknyter till frågan”Vad är det för konstig bräda som jag fått”

    konstigbraumlda.jpg

    konstbraumlda.jpg

  • raggarn

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 11:47

    leta här….http://hitthewave.wordpress.com/2011/05/02/windsurfing-brochures-ads-80s-90s/
    ….så kanske den dyker upp…gissar själv på en gammal Mistral av nå´n sort??

  • htn

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 13:58

    @Raggarn 716734 wrote:

    leta här….http://hitthewave.wordpress.com/2011/05/02/windsurfing-brochures-ads-80s-90s/
    ….så kanske den dyker upp…gissar själv på en gammal Mistral av nå´n sort??

    Tack Raggarn för denna underbara länk!
    Minns Fanatic-broschyren från 1984, och inköpet av en Hot-Rat samma år.

  • svensson61

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 11:53

    Hejsan,

    Måste bara korrigera eller är jag helt ute och cyklar. Fanatic Ultra och Hot serien kom ju i början av 90-talet. Köpte min Ultra Boa av skidsport Bromma runt 91. Det måste vara helt fel i länken på just Fanatic bilden.

    1981 köpte jag min första bräda “Beachboard” och brädorna då var ju bland annat Mistral och Dufour stora.

  • htn

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 12:07

    @svensson61 716788 wrote:

    Hejsan,

    Måste bara korrigera eller är jag helt ute och cyklar. Fanatic Ultra och Hot serien kom ju i början av 90-talet. Köpte min Ultra Boa av skidsport Bromma runt 91. Det måste vara helt fel i länken på just Fanatic bilden.

    1981 köpte jag min första bräda “Beachboard” och brädorna då var ju bland annat Mistral och Dufour stora.

    Inte helt ute och cyklar, men Hot Rat (Racy Cat, Mad Rabbit, Cobra) kom 1984.
    Kolla länken under bilden (i Raggarns länk…):wink:

  • andersbq

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 12:10

    lite för små bilder för att enkelt se vad det är.
    – formen liknar en Mistral Malibu
    – det är nog en rotationsgjuten/formblåst (lågpris)bräda i det man kallade “hinkplast” typ polyetlylen, syns på pluggen i aktern
    – (i såfall inte mistral eller fanatic)
    – mastskena eller c-bord inte Mistral (eller Fanatic Racy Cat, Cat, Cobra etc)(men de röda stropparna är Mistral från 1989))
    – med bättre upplösning på bilderna är det enklare att artbestämma den.
    – mastskenan av den hyggliga kvalitet kom runt 1987-89
    – seglet är från när North bytte till Srilanka-fabriken, dvs runt 86-87, segelduken gick under epitetet “presenning”.

  • raggarn

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 13:15

    äähhh…har gått igenom mina tidnings å broschyrbackar….som är från 1984 å framåt
    men går bet…….den där stroppuppsättningen bak e klurig….inte många som har den……..
    men finns nå´n minnesbild svävande i “hårddisken” att jag sett den förr……….

  • andersbq

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 13:40

    Tänk typ Hi-Fly innan de gick i KK

  • tsss

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 17:27

    Tack Anders för kunskapsfylld bedömning!
    Eftersom uppladdning via Surfzoine inte funkade så la jag bilderna på photobucket o där komprimeras dom till nästan inget, dvs under 100KB. (Får inget svar från Surfzone om detta är ett generellt problem eller bara gäller mina bilder) ursprungligen var bilderna på 2 Mg eller så
    Ska ta lite mer närbilder på aktern mm.
    Håller med om att det säkert är en lågkvalitetsbräda, eftersom färgen hade bleknat bort när jag fick den. Håller med om att den liknar i mycket Mistral Malibu (utom till vikten) – vi har en som lånebräda i TWC. Just inskärningarna en bit från aktern ser ut att vara knyckta rakt av. Imponerande att samtliga skruvhål läckte, kan knappast ha varit stroppar monterade i alla positioner så redan från fabriken tog pluggarna in vatten (?) Dom stroppar som fanns var monterade med något som såg ut som vanlig träskruv. Dom är ungefär en tum långa eller litet längre. Bara bakstroppen är original, framstroppar är från Mistral som du la märke till. Den känns relativt tung, kanske vatten däri och byggd i hinkplast som du föreslår.
    Ska testa att borra hål för att se om det rinner ut något…

    Seglet var i något mystiskt material som du definierade. Funkade bra i svag vind.
    Tror det var 4 cambers av äldre modell. Men det är ju snyggt särskilt när septembersolen skiner på det!

  • tsss

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 18:00

    Nu funkar det för mig att ladda upp vanliga jpg-bilder igen.
    så här är bilden igen men nu bättre kvalitet.

    Sen när jag kollade så såg jag att det stod något på pluppen längst bak. Svårt att se men jag fotade och förstorade och då blev det helt tydligt vad som stod.

    Oceanite Montoir okänt för mig, men när jag sökte på franska Google så blev det en del träffar. Dom gjorde tydligen brädor på 80-talet. Montoir ligger nära Atlantkusten. Ev fattade jag det som att dom tillverkat Tiga-brädor där, ej helt säker

  • raggarn

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 09:36

    puuhhhh….skönt att du hitta….då behöver jag inte ligga sömnlös längre,, 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 13:02

    Ha, ha Raggarn! Funkade det för en noll-åtta att köra på grejer från Västerås? Du fick ju din leverans!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegling med konstig bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.