Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force NRG Light breeze??

  • Liquid Force NRG Light breeze??

    Publicerad av maramas på 6 augusti, 2013 vid 08:22

    Rubriken säger det mesta. Erfarenheter? Bra eller anus? Relaunch i vatten? Lägsta vindstryka ni lyckats köra en NRG och twintip i?

    Är mest intresserad av 16m… men om någon kört både 14m och 16m och kan jämnföra så hade det varit fett! :cool2:

    nolcap svarade 10 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 11:47

    Såg ett antal i Egypten, Hamata i april, provkörde aldrig men dem såg schyssta ut i luften på alla sätt.

  • maramas

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 12:33

    Ja det jag har läst om dom låter väldigt lovande.

    Dom har ju hög aspect ratio, så dom blir ganska långsmala (om jag förstått det rätt..), vilket skall ge bra kraft, men försvåra lite vid just relaunch i vattnet.

    Har läst att dom ska gå att köra i vindar som du sen inte kan göra relaunch i. Vilket ju är “sådär” om du kajtar ut långt, krashar och sen inte kan relauncha. Men det ska tydligen vara ett generellt problem för lättvindsdrakar.

    Erfarenheter kring det från andra modeller?

  • kitevalle

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 12:57

    Hej! Jag kör en 14 från 2013 och tycker att man kan ha roligt med den från 6m/s. funkar redan vid 5 men då får man jobba för att hålla höjd. Hangtime och ta höjd egenskaper är otroliga. kitelopa är inga problem i lätta vindar men i det övre registret kan det bli lite för brutalt. Den kan vara lite svår att få upp i lätta vindar, Jag väger ca 80kg och kör på en bräda med måtten 138 x 41, jag har förlängningslinorna på 7m monterade, totalt 30m. kiten funkar ok upp till 11m/s men då bör du ha ställt den från lightwind setup till normal setup detta görs enkelt där du fäster styrlinorna i draken. Gillar du höga hopp mycket hangtime varvat med bra höjdtagning så tycker jag du ska ha en NRG lightbreeze.

  • maramas

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 13:06

    @kitevalle 713917 wrote:

    Hej! Jag kör en 14 från 2013 och tycker att man kan ha roligt med den från 6m/s. funkar redan vid 5 men då får man jobba för att hålla höjd. Hangtime och ta höjd egenskaper är otroliga. kitelopa är inga problem i lätta vindar men i det övre registret kan det bli lite för brutalt. Den kan vara lite svår att få upp i lätta vindar, Jag väger ca 80kg och kör på en bräda med måtten 138 x 41, jag har förlängningslinorna på 7m monterade, totalt 30m. kiten funkar ok upp till 11m/s men då bör du ha ställt den från lightwind setup till normal setup detta görs enkelt där du fäster styrlinorna i draken. Gillar du höga hopp mycket hangtime varvat med bra höjdtagning så tycker jag du ska ha en NRG lightbreeze.

    Låter riktigt grymt!! 😀
    Och det var en 14? Så en 16 borde funka likvärdigt för mig iom att jag väger 15-20kg mer än dig. 😉
    Har också en 138×41 hemma som jag kör med…

    Har du testat Turbine och Fat Lady med och kan jämnföra så är du dagens hjälte! 😀

    Relaunch i vatten… kan vara lite svårt i lättare vindar skirver du. Har du någonsin haft sådana problem att du inte kunnat relauncha alls och fått simma in, trots att du hade kunnat köra vidare bara draken kom upp ur vattnet?

  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 14:56

    En SS Turbine är ultraenkel att vattenstarta även i pyttevind tack vare deltaformen så det gäller absolut inte alla lättvindskites.

    Turbine 2012 har det bästa low end av de lättvindsdrakar jag testat, vilka är Core Riot XR2 LW 19, Ozone Zephyr, Naish Fly.

    Fat ladyn såg jag för första gången i söndags och den ser också mycket trevlig ut!

    Och nej jag säljer inte Slingshot…. 🙂

    Tror inte du går fel med en LF dock, good stuff!

  • djevulen

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 07:02

    Hej.
    Liquid ForceNRG Light Breeze är inför 2014 en helt omgjord kite.
    bilder och mer info släpps i mitten av augusti när 2014 LF sida släpps,men här är lite mer info om vad som är ändrat 2014(obs det gäller hela NRG 2014 setup)

    -Ny pump, 2-way effortless
    -Ny lågprofilsventil mellan strut och LE
    -Klämma på slang, mellan strut och LE
    -Split strut teknink ”canopyn” sydd på strutten
    -tightare tyg, (tighter canopy)
    -Nya förstärkningar allround
    -UX Duraxmaterial (styvare, crisp) tyg
    -Ny bridal utan pully, baklinor kopplat till strut
    -Ny swirvel
    -Ny Bom, ny färg, starkare material
    -Nya kraftigare linor
    -Ny bag, frontöppnadRG lineup)

    Här är även en video på 2014 prylarna där man ser Light Breeze in acton
    http://www.youtube.com/watch?v=wUHhxH1JJfQ

    Mvh Mathias Wikell http://www.surf-lab.se

  • maramas

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 14:27

    @SkånePaul 713931 wrote:

    En SS Turbine är ultraenkel att vattenstarta även i pyttevind tack vare deltaformen så det gäller absolut inte alla lättvindskites.

    Det låter riktigt bra! Har däremot ingen erfarenhet från slingshot alls… så vet inte om det är något so passer mig. Skulle du uppskatta att både Turbine och NRG har samma vindregister? Eller går den ena igång tidigare än den andra?

  • maramas

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 14:30

    @djevulen 713964 wrote:

    Hej.
    Liquid ForceNRG Light Breeze är inför 2014 en helt omgjord kite.
    bilder och mer info släpps i mitten av augusti när 2014 LF sida släpps,men här är lite mer info om vad som är ändrat 2014(obs det gäller hela NRG 2014 setup)

    -Ny pump, 2-way effortless
    -Ny lågprofilsventil mellan strut och LE
    -Klämma på slang, mellan strut och LE
    -Split strut teknink ”canopyn” sydd på strutten
    -tightare tyg, (tighter canopy)
    -Nya förstärkningar allround
    -UX Duraxmaterial (styvare, crisp) tyg
    -Ny bridal utan pully, baklinor kopplat till strut
    -Ny swirvel
    -Ny Bom, ny färg, starkare material
    -Nya kraftigare linor
    -Ny bag, frontöppnadRG lineup)

    Här är även en video på 2014 prylarna där man ser Light Breeze in acton
    http://www.youtube.com/watch?v=wUHhxH1JJfQ

    Mvh Mathias Wikell http://www.surf-lab.se

    Cool! 😀
    Har det sagts något om förbättringar vid vattenstart? Om jag inte minns helt fel så jobbade väl LF en del på det mellan NRG 2012 & 2013?

    Vad sager ni som säljer LF om vindregistret för NRG?
    I mitt exempel så kan ni räkna på en twintip 138*40 och en relativt ny åkare som väger 95+. 🙂

  • johanw

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 15:16

    min envy 15 vattenstartar som en gud!

  • djevulen

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 05:53

    Jag har inte fått något besked om hur det är att vattenstarta Envy 2014.
    När vi har fått in den så kommer den att finnas på ett par ställen i sverige för demo så det är bara att skrika till så kör vi en demo helg .

  • nolcap

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 22:09

    Blade 17 “Fat Lady” rekommenderas varmt. Körs från 4-5 beroende på bräda och vikt och är lätt att vattenstarta även i så lite vind. Testade den på Römö i Danmark för några veckor sen i frånlandsvind. Alla andra kites droppade av en efter en när vinden mojnade, men jag hade fullt ställ. Kul, kite men såklart rätt långsam i vändningarna p.g.a storleken. Har även testat NRG 2011 14, men den var superseg, Den är ju som tur ombyggd, säkert bättre nu.
    /CC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force NRG Light breeze??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.