Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Lite frågor om IsKiting

Taggad: 

  • Lite frågor om IsKiting

    Publicerad av tjallebondkvist på 7 november, 2009 vid 13:42

    Hej, jag och några kompisar tänkte bygga en kite-driven “isfarkost”
    Den minsta kite vi har är dock på 10m2 vilket jag antar är för stort för att köra på is med, då friktionen är så liten. Så jag undra om någon kan ge oss lite tips på en bra och så billig kite som möjligt för ändamålet

    Jag har spanat in en 5m Rebel 07 för en billig peng. Kan det funka? eller blir det jobbigt i och med att den är egentligen designad för riktigt hårda vindar? går en SLE sönder lätt om man krashar den i isen? Vore en foil bättre? Kanske funkar en simplare tränings-kite?

    googla “polynesian ice kanoe” om ni undrar vad vi siktar på att bygga

    och jag vet att det här igentligen är ett snökite forum, men det kändes ändå hyfsat likt 😀

    bokhylla svarade 14 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oaxen

    Medlem
    8 november, 2009 vid 19:45

    Hej!

    Jag har inte kajtat särskilt mycket och enbart på snö/is. Innan jag körde igång läste jag massor här på SurfZone. De flesta menade att man skulle köra ganska små storlekar, jämfört med vatten i flytande form.

    Jag hade läst samma argument när det isbrädessegling med vindsurfingsegel. Jag upptäckte att jag använde ungefär samma segel på isen som jag gjorde sommartid, allt mellan 4.2 och 8,1 m2.
    M a o stämde inte att man skulle köra isbräda med pyttesegel – myth busted!

    Jag fick hugg på två billiga C-drakar, en på 14 m2 och en på 17 m2. Enligt experterna skulle den stora aldrig komma till användning.
    I vintras var det min mest använda drake. : ) Myth busted again!

    Du kan nog lugnt använda en 10 m2 drake. Största problemet med is är att friktionsslitaget är betydande.

  • pjoter

    Medlem
    13 november, 2009 vid 09:53

    om jag inte minns fel har vi väl nån här som mosat hälen i samband med hopp på is. Var det inte tillåmed på oåxen eller närliggande pöl?
    Så det går att köra samma storlek som på vatten, men det går också att köra betydligt mindre.

    Alternerade mellan 4 och 10kvm på packad snö i vintras i lättvind (2-4m/s) och det funkade lika bra med båda två. Dock var man tvungen att sina 4an klart mer och tog lite mindre höjd. men det är en enorm skillnad på snö och blank is. Tror inte man förlorar mkt action på att gå ner till 3-4kvm på is, dock får man ett grymt mkt större vindregister och det är mindre farligt.
    Skaffa även en kite som går att flagga ut ordentligt. tappar du en vanlig 4 linors LEI har du fortfarande kvar ett lika stort segel som drar dig downwind på isen. Har du 10kvm kite har du när det ligger på isen samma tryck som ett iaf 6-7kvm vindsurfsegel och du kommer bli släpad efter om du inte kan få i skridskor/dubbar och bromsa.

  • kitedude

    Medlem
    22 november, 2009 vid 13:46

    Köp min Foil, Opencell HQ Beamer II 3,6m2. Fyra linors med handtag. Lätt att starta utan kompis. Funkar i de flesta vindar.
    //Kalle

  • gadget

    Medlem
    23 november, 2009 vid 15:48

    Vi körde vid ett tillfälle i vintras med en 5a.
    Det blåste iof ganska mycket, kanske 10-12 m/s +, men som pjoter säger så har man inte så mycket att sätta till.
    Min flickvän kunde knappt hålla kiten när vi skulle starta.
    Hade det varit vatten hade jag nog kört en 9a eller så…

  • bokhylla

    Medlem
    27 november, 2009 vid 14:04

    På is räcker det med 2-4m. Tycker det kan vara ganska skönt ibland att köra med små träningsdrakar. När du börjar få upp tillräckligt med fart med en stor kite kan det vara svårt att få stopp. En träningsdrake är bara att skicka upp i zenit, den kommer inte slita dig iväg i ett högt hopp utan gör så att du stannar. Det är bara Patrik (Bladesurfer) som är dum nog och hoppar lika högt på isen som på vattnet. 😉
    Is gör ont men är jävligt kul!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Lite frågor om IsKiting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.