Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten slotbox

  • Liten slotbox

    Publicerad av filiprentschler på 30 mars, 2015 vid 16:40

    Jag har precis köpt en Starboard Flare 2015 81L (prokids). Problemet är att fenan jag hade köpt innan inte passar. Jag mätte fenboxen och den var ungefär 10.5cm. Vet någon om det finns några freestylefenor (sjögräs) som är så små? :confused2:

    ola-h svarade 9 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 17:39

    Menar du att fenan inte passar i betydelsen att den inte passar dina behov eller att den inte passar i boxen?

    Borde inte slotboxen vara 13cm lång, ca? Normalt skall det gå att ta vilken us-box fena som helst, ta bort “sprinten” och ev såga till basen så att den passar i boxen och fräsa/borra spår för slotboxskruvarna. Men en del tillverkare jag ju slotboxfenor också.

  • snaffe

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 18:30

    Hej Filip!

    Jag har en mauiultra på min starboard. Den är klart kortare än makanifenan som täcker hela boxen. Min är rätt gammal, tror inte den ser riktigt likadan ut längre. Har inte Jonathan en sån fast nyare? Kanske värt att kolla.

    Lycka till!!

  • filiprentschler

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 18:53

    Fenan passar inte i boxen. Det konstigaste är att på Starboards hemsida står det att boxen är 13cm. Men jag tror jag kollar efter en mauiultrafena eller slipar till min Makanifena som jag hade köpt innan.

  • jonteasu

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 23:05

    Ja min Flare är av senaste modellen. Har dock inte mätt min box, men har en Maui Ultra Fin som precis får plats. Vi kan testa nu i dagarna Filip om den passar på din bräda. Är ju i alla fall inte sjögrässäsong nu, så du kan ju köra med orginalfenan så länge.

  • svensson61

    Medlem
    4 april, 2015 vid 11:33

    Helt rätt som Filip säger. Starboard har lagt en slot10 på brädan medan hemsida säger slot13.
    Slot10 är vad man brukar ha på sidfenor på quadbrädorna.

    Det finns ingen uppsjö av Freestyle weed fenor att välja på heller.

    Jag bygger just nu om en Makanifena Koi Weed åt dig Filip.

  • filiprentschler

    Medlem
    4 april, 2015 vid 15:02

    Riktigt grymt att du kan ändra den! Jag och Jonte jämförde våra brädors fenboxar i förrgår, och han hade också slotbox10… Fortfarande sjukt märkligt varför Starboard säger slotbox13 på hemsidan!

  • svensson61

    Medlem
    4 april, 2015 vid 21:33

    En Makani Koi Weed 15 modifierad för en slot10. Bredvid standard Koi 18 med en slot13. Fördelen med Koi Weed är att genom överhänget på framkanten fås tryckpunkten längre fram än med andra sjögräsfenor.

    Nu ska vi testa på Filips bräda 🙂

    http://www.surfzone.se/forum/asset.php?fid=66634&uid=5660&d=1428182753

  • ola-h

    Medlem
    5 april, 2015 vid 14:17

    @FilipRentschler 731888 wrote:

    Riktigt grymt! Jag och Jonte jämförde våra brädors fenboxar i förrgår, och han hade också slotbox10… Fortfarande sjukt märkligt varför Starboard säger slotbox13 på hemsidan!

    Har de satt dit fel box på just din bräda, kanske? Värt att kolla upp.

  • svensson61

    Medlem
    6 april, 2015 vid 15:58

    Nu biter inte ens sjögräset i HaboLjung 🙂
    Makani Koi15 Weed anpassad till Slot10

    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=67102&d=1428335796&thumb=1&stc=1

  • alexasu

    Medlem
    8 april, 2015 vid 11:13

    Ett tyskt test av 101:an noterade typ samma sak, så det är nog ingen engångsföreteelse, fast det står slotbox 13 på specifikationerna på hemsidan.

    “The Drake Ready to Freestyle 18 cm long G-10 fin sits in a very short Slot Box 10. This saves weight and eliminates water turbulences before they potentially cause spin-outs, but doesn’t allow as many options in terms of tuning. If you’d like to use fins with a base longer than 10 centimeters, trim them with a saw first.”

  • ola-h

    Medlem
    8 april, 2015 vid 12:20

    OK – helt enkelt fel på webbsidan då. “Egentligen” ska alla slotboxfenor ha 10cm bas och passa även i den korta boxen. Alla vågfenor jag har sett har t ex 10cm bas. Men tydligen har en del fentillverkare gått ifrån denna idé.

    Man kan notera att givet att fenbasen är 10cm, så blir den korta boxen starkare än den långa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten slotbox

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.