Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livslängd PIN-system?

  • Livslängd PIN-system?

    Publicerad av lars_k på 29 augusti, 2007 vid 17:58

    Har kört mina alu-förlängare med US-quicklock nu snart i 3 säs och de börjar glappa som fan. Hålen i längaren blir allt mer ovala och koppen är sliten också. Iofs har jag måånga pass på grejjerna men ändå.
    Funderar på att gå över till PIN-systemet. Är det mer slitstarkt? Känns som det borde nötas mindre pga mindre glapp mellan Pinnen och förlängaren. Och med de nya helsvarvade pinnarna (Chinook, North etc) är väl hållfastheten OK också för vågor?
    Hur länge har ni kört på era PIN-prylar?

    cobainwindsurfer svarade 8 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • kinetic

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 18:08

    Hm…min Concrete Wawe förlängare/mastfot som jag köpte -90 är hel än idag (dock använder jag den inte längre), använde den i ca 7-8 ordentligt långa sässonger…

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 18:43

    Körde pin från 89-01 och använde samma tre Northförlängare. Bytte själva pinnen och skruven (liksom jointar) då och då och var grymmenoga med att se till att de var stenhårt åtdragna och loctightade. Körde inte sönder en enda förlängare eller pin. Men så är jag ju en mjukis…

    Å andra sidan är min Liberty koppförlängare från 01 lika tight som när den var ny den också.

  • oaxen

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 19:30

    Chinooks helgjutna Pin är som ny efter två säsonger. Du kan lugnt byta över!

  • drakglenn

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:05

    Är fullständigt övertygad om fördelarna Pin som du vet:wink:

    Vill bara tillägga att när man slänger ut frågan om Pin-systemets hållbarhet bör man ta hänsyn till att det finns skillnader, jag inbillar mig att de som haft haveri har haft undermåliga konstruktioner, en av dessa är pinne med invändig M8 gänga som tyvärr är mycket vanlig.

    Vad man ska ha är en (trendon)jointfot med heljuten pinne som North eller Chinnock har, alt en Powerjointfot (Boge) med M10 gänga och i den skruvas en pinne med utvändig M10 gänga….

    //Glenn

  • walle_gbg

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:23

    Jag kör med Neil Pryde mastfot och Local Spirit förlängare med PIN-koppling. Jag valde Neil Pryde mastfoten för att jag hörde flera som hade haft haverier på sina Local Spirit mastfötter. Att jag köpte Local Spirit förlängare, 2 st i olika längder, beror på snålhet. Va fan kan gå fel – det är ett alu-rör med några hål i?
    Med båda förlängarna har jag drabbats av att PIN-kopplingen har släppt. Min analys är att detta verkar ske när det är mycket dragkraft samtidigt med rotation. De gånger detta har hänt har jag tack och lov varit på grunt vatten och snurrat segel (vilket inte alls är min grej…). Det sitter ju dock i bakhuvudet när man kör i typ Apel. Inte kul att tappa brädan i brytet där inte.

    Varning alltså – inte mot PIN-systemet, men mot vissa konstruktioner och kanske mot kombinationer av olika märken. Och jag är nu än mer skeptisk mot Local Spirit grejjor.

  • lars_k

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:24

    OK, Glenn. Jag vet att dina grejor är de mest optimala som går att få tag på (eller mecka ihop själv). 😉
    Får nog bli att testa PIN då. Helgjuten pinne, inget M8 smäck!

  • pennywise

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:34

    finns ingen helgjuten chinook pin… den är rostfri och svarvad samt fräst =) men jag kan hålla med om att den håller, dock rök jointen av efter nån månad…

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:59

    Rent konstruktionstekniskt så bör man också betänka att pin kräver en slags “inre” mekanik i förlängaren för att funka. Det gör att det finns viss risk för att det systemet falerar. Inte för att jag tror att det gör så särskilt ofta, men det är i alla fall en detalj till att hålla koll på.

    Annars tycker jag det är mycket märkligt att ingen (nästan..) gör en rdm-förlängare för pin utan massa plastmjuffs, dvs en bestående av en konstantdiameterrör med en inbyggd mekanik för pin-systemet. Så vitt jag vet är det enda undantaget Streamlined (se nere till höger på http://www.streamlined.us/baseextensions.htm). Någon som vet om dessa håller bra eller ej? Borde ju vara en baggis att bygga bra kolförlängare enligt samma princip och man skulle då kunna använda standardrör och inte behöva dyra egna formar för konstruktion av kolrör.

  • _frippe_

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:09

    @Lars_K 409798 wrote:

    Har kört mina alu-förlängare med US-quicklock nu snart i 3 säs och de börjar glappa som fan. Hålen i längaren blir allt mer ovala och koppen är sliten också.

    Jag bytte till pin för länge sedan av just den anledningen. Har kört Neil Pryde pin tidigare men har sedan några år chinooks helgjutna. Har aldrig haft problem med någon av dem.

  • snaffe

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:54

    Us är bäst. Idiotsäker lösning som varar.

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 05:47

    @PennyWise 409872 wrote:

    finns ingen helgjuten chinook pin… den är rostfri och svarvad samt fräst =) men jag kan hålla med om att den håller, dock rök jointen av efter nån månad…

    Helst skulle man ju vilja ha en helsvarvad pinne, kopplad till en fet gummijoint (typ BOGE). Men det finns inget sånt på marknaden (?). Närmast är kanske Gunsails mastfot, med M10 pinne.
    Är lite skeptisk mot spinkig tendon… en rejäl gummijoint dämpar mkt bättre och är mer elastisk.

  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:55

    Jag har bytt till Streamlineds pin i år och kör med deras RDM-längare för pin-systemet.

    Svårt att uttala sig om hållbarhet, men den känns gedigen. Förlängaren är grym, väldigt nöjd med konstruktion och funktion. Men även här svårt att uttala sig om hur väl det håller, grejorna är för nya helt enkelt. Det är mycket smidigare än US-kopp, måste jag säga.

  • drakglenn

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:11

    @Lars_K 409927 wrote:

    Helst skulle man ju vilja ha en helsvarvad pinne, kopplad till en fet gummijoint (typ BOGE). Men det finns inget sånt på marknaden (?). Närmast är kanske Gunsails mastfot, med M10 pinne.
    Är lite skeptisk mot spinkig tendon… en rejäl gummijoint dämpar mkt bättre och är mer elastisk.

    Enligt mig hade en kombination av de två fötterna (BOGE med en fet Tendon infästning) hade varit det bästa, är själv lite skeptisk till hur Trendons gummiled håller med tiden, jag tog allas råd och gick över till Tendon, men fasen vet om jag gjorde rätt, tycker som du att Powerjointen kändes mer rejäl, SPECIELLT med den helsvarvade pinnen jag fick av dig, jag kommer själv köpa en extra fot, och då just en Gunfot!

    //Glenn

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:38

    Jag höll länga kvar vid fet boge-joint eftersom jag trodde det sparade brädorna mer (hade ett par incidenter med trasiga mastkassetter på min “customtid” under 90-talet). Iofs tror jag det är sant än idag.

    Dock finn det ett par fördelar med tendon. Dels så är den styvare. I extrema fall kan en gummiled typ boge deformeras sjukt mycket under segling. Den största fördelen är annars att själva “senan” är enklare att byta än en joint. De kostar inte skjortan heller så vid normal segling kan man helt enkelt byta dem varje eller varannat år och dessutom ha en i reserv i baggen om man börjar se tecken på förslitning. En locktightad boge kan vara ett helvete att byta.

    Det är ingen tvekan om att tendon är standard nu för tiden och håller man sig till t ex Streamlined original och byter då och då så kan man vara i princip säker på att klara sig från brott.

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:16

    Jag håller med er allihop. Helt enkelt för- och nackdelar med båda systemen. Pajade mastskenor vill jag INTE riskera och jag tror helt klart att en BOGEs mjukhet kan rädda mastskenan i ordentliga spolningar. Den kan säkert dras ut till nära sin dubbla längd i extremfall och dämpa lasten som går in i mastskenan. Egentligen kan jag nog ta att det glappar och flexar med US-kopp+BOGE. Det är inget jag har märkt under segling. Viktigast är att det håller. Och visst är det ett helvette att byta en loctitad BOGE-joint. Men den jag har har hållt i 3 säs och ser fortfarande fräsch ut.
    Fan man kanske skulle köra vidare med kopp ändå… 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livslängd PIN-system?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.