Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livslängd PIN-system?

  • basse

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:45

    Fan vad du är velig Lasse…. chansa någon gång ibland är inget du funderat på eller?? 😉

  • canoya

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 12:00

    Finns väl inget som hindrar kombinationen BOGE+PIN. Jag har en sån mastfot från Gun Sails. De gånger jag räknar med mycket hopp brukar jag välja den just för att det känns som att den dämpar lite mer mellan brädan och riggen vid t.ex. plattlandningar än vad tendon mastfötterna gör. Sen har den lägre bygghöjd än de tendonmastfötter jag har (Tekknosport) vilket gör att jag ibland tar den till formulan också. Jag har dessutom LocalSpirit, Tekknosport och Vindsurfing.se förlängare (som egentligen är samma sak) och har aldrig haft nåt problem med att något har gått sönder. Jag har också en gammal Windsurfing Hawaii förlängare för US-kopp som jag kan använda tack vare en adapter från pin till kopp. WSHn blev glappig men fick ett nytt liv genom att jag kapade 5 cm längst ned och flyttade upp blocken. Jag förstärkte också botten på den med en liten bit alurör som passade lagom utanpå innan jag popnitade dit blocken/cleaten igen. Detta gjorde jag för att den blev oval när man riggade stora segel med mycket nedhalskraft på den innan. Har också gjort en egen kolförlängare i fast längd av en knäckt formulamast med en likadan alurörbit längst ned som jag använder med adaptern till pinmastfoten. Funkar kanonbra och är lätt.

    /Håkan

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 12:09

    @Basse 410038 wrote:

    Fan vad du är velig Lasse…. chansa någon gång ibland är inget du funderat på eller?? 😉

    Jag har inget emot att chansa hej vilt. Men först måste jag halvt analysera sönder de olika alternativen! 😉

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 12:28

    @Lars_K 410049 wrote:

    Jag har inget emot att chansa hej vilt. Men först måste jag halvt analysera sönder de olika alternativen! 😉

    Precis. Det blir liksom en mycket mer utpräglad chansning om man verkligen på ett djuplodande sätt tagit reda på att man egentligen inte kan veta vilket av alternativen som är bäst. Jag menar, tänk om man redan från början har en intuitiv känsla för vad som är bäst och att den käsnal faktiskt stämmer med sanningen. Då blir ju chansningen inte alls chansartad.

  • drakglenn

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 12:58
    Lars_K;410010 wrote:
    Helt enkelt för- och nackdelar med båda systemen.

    Inget problem med pinne om man köper rätt grejer, bara att köpa.

    Pin om man har nått i skallen, US om man vill ha en Marakas:grin:

    //Glenn

  • jopi

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 13:31

    Kört streamlines “RDM rör” med pin + deras bas drygt ett år nu. Nedre skuven i cleatet gick rätt av för ett tag sedan, vilket jag hyfsat lätt fixade till men lite kass att det pajjade.
    Annars känns det pålitligt tycker jag, men visst har det börjat bli lite glappigt, men det verkar allt bli, bara det inte går av så.

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:39

    Kom på att jag kunde borra ut nitarna i längaren, banka bort plastbiten med blocken och borra nya hål 90 grader roterade mot de gamla. Sen på med blocken igen. Så nu är glappet borta och jag kan köra 3 säs till innan detta jobbiga beslut blir aktuellt igen! 🙂

  • supergleiter

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:46

    @Drakglenn 410063 wrote:

    Inget problem med pinne om man köper rätt grejer, bara att köpa.

    Pin om man har nått i skallen, US om man vill ha en Marakas:grin:

    //Glenn

    Ja har då inte hamnat i skönöd med quickrelease, men den där j-a pinnen däremot e inte o lita på, går av i tid o otid.

    Att köra med glappande mastfot e ju ungefär lika smart som o klättra med ett gammalt slitet rep – o vem skulle chansa med ett klätterrep? Nä, börjar det glappa för mycket är det bara o byta.

  • drakglenn

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 21:19
    Supergleiter;410196 wrote:
    Ja har då inte hamnat i skönöd med quickrelease, men den där j-a pinnen däremot e inte o lita på, går av i tid o otid.

    Att köra med glappande mastfot e ju ungefär lika smart som o klättra med ett gammalt slitet rep – o vem skulle chansa med ett klätterrep? Nä, börjar det glappa för mycket är det bara o byta.

    Som sagt, stor skillnad på olika pin, vilket en del tydligen inte fattar…..

    Ska man ha pin är det helsvarvad pin till Tendon eller powerjont med M10 gänga som gäller (de flesta har tyvärr M8)…..

    Gött att det löste sig Rille, ses i Varberg i helgen?

    //Glenn

  • rookie

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 22:05

    @Lars_K 410190 wrote:

    …borra nya hål 90 grader roterade mot de gamla.

    Är detta så smart? Nu kommer du att få tryck och dragspänningar över de gamla hålen från mastböjningen vid nedhal. Det är i princip dödssynd att borra hål i rörkonstruktioner.

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 05:34

    @rookie 410240 wrote:

    Är detta så smart? Nu kommer du att få tryck och dragspänningar över de gamla hålen från mastböjningen vid nedhal. Det är i princip dödssynd att borra hål i rörkonstruktioner.

    Har tänkt på det faktiskt. Men jag kommer att köra den längaren med max 12cm förlängning så jag tror det håller. Och godset är 3mm tjock “Ergal” Panzer-Alu. Men med förlängningar på 25-30 cm är nog inte bra med hålen på fel håll…

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 05:38

    @Drakglenn 410231 wrote:

    Gött att det löste sig Rille, ses i Varberg i helgen?

    //Glenn

    Thanx man. Vart jag tar vägen vet jag inte nu. Men lär ju inte bli VBG, hela viken ska blockas av nån jävla tävling har jag hört… 😉

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:30

    Hmm. Räknade lite… Spänningarna ökar en faktor 3 med samma pålagda böjmoment, fast med 90 graders olika riktning. Lite förlängning är nog det som gäller ja. Lurigt…

  • jeppo_f

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 13:27

    Haha! Att det kan bli så här komplicerat att välja mellan pinne och kopp. Underbart!

    /jeppo

  • puttman

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 14:55

    Tjenare!
    Letar efter just en m10 bogejoint men hittar ingen. Någon som vet var man kan få tag i en sådan?

    MVH Patrik

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livslängd PIN-system?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.