Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Logg från Storulvån

  • Logg från Storulvån

    Publicerad av milkman på 15 mars, 2006 vid 22:02

    Följande fick vi rapport om på ett annat kiteforum ( 🙂 ). Nu snackar vi fet bergskiting.
    Den 21/4-23/4 blir det snowkiteavslutning i Storulvån. Skulle vara kul att få med någon av skåningarna som inte fått möjlighet att testa äkta snowkite än..

    /Jens


    Jag har i dagarna två klivit in i snowkitingens erotiska vagga.
    Runt Storulvån har det blåst mellan 10-18 ms i två dagar. Jag har nyligen lärt mig kitingens grunder och bestämde mig för att försöka mig på riktig terräng. Slutresultatet blev 2 av mina bästa fjälldagar ever. Jag stack upp mot sylarna till och började köra på kalfjället där. Vinden drog över till sydostlig så jag började fundera på att ta mig uppför Storulvåfjällets baksida. Först var det bara att ta fart och lägga ner skärmen lågt, riktigt lågt under kraftledningen till sylarna. MAXPULS!!! Sen fick jag vinden rakt i ryggen så jag gjorde som jag sett på filmerna, loopade skärmen runt runt och gled sakta i jämn majestätisk fart rakt upp 250 höjdmeter till toppen. Helt berusad tog jag gofika på toppen och sen skråade jag runt och tog mig ner i dalen. Ner med skärmen och på med stighudarna. (telisar körs det) upp till trädgränsen mot getryggen. Upp och suck me sideways! 500 höjdmeter på 2,5 minut. Har gått den sträckan upp ca 300 ggr och normaltid är 1,5 timme! Gjorde tre åk med skärmen upp och ett slutgiltigt med kiten i ryggan. Totalt 15 km och 1500 höjdm den dagen.

    Det gav mig mersmak så dan efter drog jag 10 åk på geten. Ca 5000 höjdmeter. Hela berget bara tokblåste. Man kunde ligga på kammarna, rycka upp över droppdrivan på rikitiga toppen. Ligga i ca 50 km/h på topp platån. Så ***** grymt!
    Sen drog jag upp till en stor kalyta mot lillulvåfjället. Blåste 15-18 s och jag hade 6:a med mig. (den hade jag hela tiden.) Har aldrig färdats så fort någonsin på skidor. Är fortfarande glatt rädd.

    Kom upp era vildar och lär mig hoppa!
    Simon J

    ziik svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kajtas

    Medlem
    22 mars, 2006 vid 22:37

    Tja Du verkar vara en kall kille! Coolt! Jag har kajtat till Sylarna o i dalgångarna därikring 2 år sen men aldrig upp på en topp som Geten..
    Är klart sugen att åka dit igen, vet du hur anmarschen skulle funka från Ljungdalen via Helags? Mera Skog i början iaf va? men sen?

  • milkman

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 07:49

    Tjena

    Simon är riktigt cool fast han verkar inte hittat Steffo (fråga honom på http://www.kitenation.se).
    Hur som helst. Vi kommer åka upp dit den 21/4-23/4. Haka gärna på då: http://www.kiteakademin.se .
    Angående anmarsen den vägen så tänkte vi ta den sträckan på tid nästa år. Mest på kul bara, sen tänkte vi ha en massa kitetid i var ende på lek och kortare turer. Du får gärna assistera med foton och liknande ifall du tar turen i år. Det är två pers som gör den turen fast åt andra hållet just nu. De hyr alla kiter å så på Storulvån och skickar tillbaks dem när de kommit fram 🙂

    /Jens 073 141 19 10

  • kajtas

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:04

    Tack Jens!
    mm antar det är ett smartare håll, finns inga vindar kan man alltid utnyttja gravitationen.. Jag skall se hur jag gör, provar nog i år iaf!
    2 år sen så skulle vi köra syltraversen så jag hade en feet pulka dessutom med en massa klätterprylar.. inga problemos! Fan va det gick!
    Cool ide m Kiteakademins avslutning! Klart sugen att haka! Skall lobba för det! Har hört det är rätt klent me snö i Åre i år, hoppas det är bättre vid Storulvån!
    Bor du däroppe?
    Kenneth

  • milkman

    Medlem
    23 mars, 2006 vid 22:54

    Var upp i Storulvån när man fortfarande kunde se gräset på åkrarna kring Åre. Jag förstod på grabbarna där uppe att det var minre snö än vanligt där med. Nu kunde man ju se turkorsen över allt, det var få som var översnöade 🙂
    Seriöst. Tror att Ren kommer vara mer problem än snö när vi är där. Helt klart värt att lobba för.

    Jag bor I stockholm men försöker vara någon annan stans så mycket jag kan :).. På Söndag em är jag vid näsby park i täby.. På Isen. Kom dit vetja. http://www.ozonekites.se

  • wikis

    Medlem
    24 mars, 2006 vid 07:56

    Tja alla vinterkitare…Jo är väldigt lite snö i Åre,var över till Storulvån igår(tors)och där har dom mer.Synd att vinden uteblev,men var strålande sol så det blev en liten promenad upp på Getryggen islället:)

    Wikis

  • jfr007

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 09:35

    Kajtas: Ja, anmarchen från Ljungdalen mot Helags inkluderar fjällbjörk första biten om man väljer standardleden. Bättre då att ta vänster efter Ljungdalens “centrum” så att du kommer till den gamla liften. Du når Helags lätt därifrån också, bara med skillnaden att du slipper fjällbjörk (dock hygglig stigning inledningsvis). Väl uppe på plattån bör det vara rena rama Autobahn till Helags (och vidare mot Sylarna en bra bit).

  • kajtas

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 13:34

    Vi får nog träffas på Kiteakademin Jens, bor int i Sthlm längre. Skall helt klart prova kajta från “Gamla liften” i Ljungdalen.. Har du gjort det själv jfr007?
    Annars återkommer jag med rapport, nån sugen på att haka?

  • ziik

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 22:51

    Gubbar, det är inte så att Simon heter jaktlund i efternamn? Vad heter han i så fall på KN?

    Hänger ni alla i norr på vintern eller är det lite till och från? Själv stationerad i åre, men känner inga som kör kite där uppe. Så det vore fint med lite folk att åka och utvecklas med då man inte har så mycket fjällrutin.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Logg från Storulvån

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.