• Loopa kite

    Publicerad av pelle-surf på 14 maj, 2013 vid 06:25

    Jag och kompisen övade lite att loopa kitsen igår, då det inte var alltför mycket tryck. I pausen pratade vi lite om hur det gick för oss, och kom fram till att han loopade framåt och jag loopade bakåt. Båda sätten funkade, men jag tyckte oxå att det var lättare framåt, när jag testade det.
    Vad blir egentligen skillnaden på att loopa framåt/bakåt ?

    pelle-surf svarade 10 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • nicklash

    Medlem
    14 maj, 2013 vid 13:44

    Loopa framåt = downloop
    loopa bakåt = kiteloop

    En kiteloop genererar mer kraft uppåt samtidigt som du dras neråt vinden, medans en downloop inte lyfter dig uppåt utan bara neråt vinden. Jag tycker att det är lättast att börja öva på downloops i vändningar då risken är mindre att du flyger och crashar hårt med en downloop. Svårt att hitta bra filmklipp men här är ett exempel på en downloop transition. http://www.youtube.com/watch?v=axGkmJYeO1A

  • pelle-surf

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 11:16

    Ok, det är alltså kraftriktningen som skiljer.
    Vi kollade detta klippet, där man visar och förklarar kiteloopen på ett tydligt och bra sätt.
    https://www.youtube.com/watch?v=XkKXf0SWneg
    Får öva på, men i lite måttlig vind.
    Har kollat ditt klipp Halmstad/Särdal , riktigt bra 🙂

  • blizzy

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 13:11

    Downloop är sjukt mkt enklare att börja med.. väldigt mkt mer användbart att göra en downloop utan att lämna vattenytan än vad det är med en kiteloop. Downloop transition är nice att börja med.
    Om du vill fortsätta med kiteloop sen så börja med att göra en kiteloop backroll. Jaaa, jag vet att det låter väldigt konstigt att börja med två trick i ett, men det blir mycket mer naturligt att göra en kiteloop backroll än att göra en “vanilla kiteloop”. Om man är säker på sina backrolls dvs.

    När jag öva kiteloops vanligt så missade jag hela tiden men när jag körde kiteloop backroll så satte jag den varje gång. Finns massvis med tutorials, men basically – Ta kiten till 12, släng kroppen bakåt som i en backroll, innan du lättar från vattnet drar du MAX i bakhanden (då menar jag verkligen max!), landa, buga för applåderna =)

  • skoldpadda

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 18:13

    Jag tycker darkslide är det trevligaste sättet att göra kiteloops, sliden gör att man inte kommer så högt som i en vanlig “hopp-kiteloop”. Man har dessutom bra koll på vart kiten är då man inte flyger omkring.

  • blizzy

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 08:20

    @Skoldpadda 710541 wrote:

    Jag tycker darkslide är det trevligaste sättet att göra kiteloops, sliden gör att man inte kommer så högt som i en vanlig “hopp-kiteloop”. Man har dessutom bra koll på vart kiten är då man inte flyger omkring.

    Darkslide i all ära, men tråden handlar om hur man lär sig sin första loop.. och du menar väl ändå inte att man ska börja med en Darkslide? =P

  • skoldpadda

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 09:33

    @Blizzy 710555 wrote:

    Darkslide i all ära, men tråden handlar om hur man lär sig sin första loop.. och du menar väl ändå inte att man ska börja med en Darkslide? =P

    Nja, downloop sen darkslide. Kanske låter konstigt, men jag tycker den känns säkrare att göra. Som jag ser det är alternativen hopp-loop (med eller utan roll) eller darkslide. Problemet med kiteloop är ju att den kostar lite att missa och då föredrar jag att fega mig med sliden.
    Dock har jag kanske 40% succesrate på båda så vad vet jag (mer än att det gör ont att studsa på vattenytan) 😉

    Offtopic: Har 5cm blåmärke på ena skinkan efter en fail i fredags…

  • pepa

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 14:15

    @Skoldpadda 710541 wrote:

    darkslide.

    Om vi bara ska hitta på namn så kan det vara bra att ta något som inte redan finns i skate, eftersom vi tar de flesta tricknamn därifrån via snow- och wakeboarding. Blir sjukt förvirrande om olika trick har samma namn.

  • skoldpadda

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 18:39

    Jag använder surfsidans fina trixlista som referens. Möjligt att listigare namngivning finns. Verkar dock finnas andra som kallar tricket samma sak: http://m.youtube.com/results?q=darkslide%20kiteboarding

  • pepa

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 21:35

    Mmm och 95% av alla kajtare sa kgb om b2b med air pass i ca två år, men det var inte mer rätt för det. Hitt på ett namn vet jag så slipper vi ha fel namn och så blir du historisk.

  • pelle-surf

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 21:52

    Provade att downloopa vid vändning idag, det funkade bra och kändes kontrollerat.
    Övar lite mer på det innan jag ger mig på att kiteloopa med backroll, vill ha lite stabilare vind och mer mod 🙂
    Testade att bara lägga över brädan som i en darkslide, utan att loopa, känns som vristen kan ta stryk, men det är väl övning där med.

  • ninoh

    Medlem
    16 maj, 2013 vid 22:27
  • blizzy

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 09:25

    @pelle surf 710574 wrote:

    Provade att downloopa vid vändning idag, det funkade bra och kändes kontrollerat.
    Övar lite mer på det innan jag ger mig på att kiteloopa med backroll, vill ha lite stabilare vind och mer mod 🙂
    Testade att bara lägga över brädan som i en darkslide, utan att loopa, känns som vristen kan ta stryk, men det är väl övning där med.

    För att förtydliga, Darkslide är inte att rekommendera som “första loop-trick”. Inte som andra heller… För att göra DS ska du först kunna loopa vanligt o sen lägga på tricket, inte vice versa…
    Downloop transition som du gjorde igår är absolut enklast och går att öva i diverse vindar… Du kan även göra en kiteloop transition eller en “kiteloop i farten” när du åker framåt, tänk på att alltid rikta brädan rakt down wind så du kan åka med kraften du får av loopen, annars blir det garanterat face plant..

    @Pepä 710566 wrote:

    Om vi bara ska hitta på namn så kan det vara bra att ta något som inte redan finns i skate, eftersom vi tar de flesta tricknamn därifrån via snow- och wakeboarding. Blir sjukt förvirrande om olika trick har samma namn.

    Förstår inte vad du menar med “bara ska hitta på namn”? Det heter ju Dark slide… “kitesurf darkslide” på google får 39’000 resultat så jag förmodar att det är fler än vi som använder det uttrycket. varsegoo!

    För övrigt tycker jag att just “Darkslide” är ett perfekt namn för det tricket om man ser till hur det funkar på skate.. Visst, man står inte på undersidan av brädan men det är ju ovansidan som glider mot ytan, precis som i skate.

  • pepa

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 20:47

    @Blizzy 710587 wrote:

    För övrigt tycker jag att just “Darkslide” är ett perfekt namn för det tricket om man ser till hur det funkar på skate.. Visst, man står inte på undersidan av brädan men det är ju ovansidan som glider mot ytan, precis som i skate.

    Hur ska du kunna skilja på en riktig darkslide och denna då? Antal träffar på google betyder inte mycket, det finns fler felbenämnda trick som fått lika många träffar innan och som med tiden har konverterat till rätt namn. Dessutom är ju det här tricket faktiskt inte ens en slide, möjligtvis en “drag”. Många är de som satt boots på sin bräda men få är de som åker på obstacles än så länge. Hade fler dessutom kört wakeskate efter kajten hade namnfrågan inte ens varit på tapeten nu. Men det kommer.

  • blizzy

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 21:25

    Först o främst. Tricket kallas dark slide. Det är redan för sent att ändra det. Bara att leva med…

    Men för att adressera problemet med en ev “riktig” dark slide.. Det måste göras utan bindningar eller boots, alltså wakeskate/skimboard. En sån bräda har skumgummi (eller vax) på ovansidan för att ge grepp, blir ju lätt att slide’a med den ytan mot en kicker!
    Även om nån lyckas så kommer det vara sjukt sällsynt jämfört med dagens dark slide med kite.. Så vilket trick bör benämnas med namnet dark slide – ett som inte är uppfunnet än som kräver speciell bräda o som sätts av en handfull personer. Eller ett som vem som helst som kan göra en kiteloop kan lära sig?

  • pepa

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 15:35

    @Blizzy 710796 wrote:

    blir ju lätt att slide’a med den ytan mot en kicker!

    Whät. Många av de som kör wakeskate efter kite kör med grip tape på trä, dvs precis som en skejt. Tror inte de skulle försöka göra en dark slide på en kicker men väl på ett rail. På Kitescoop är vi kanske lite väl petnoga med vad trick heter, många är de trick som har 5+ miljoner träffar på google som egentligen inte finns. Jag är inte så noga själv oftast men här tyckte jag det verkade konstigt att man tagit ett namn som faktiskt redan finns i kitevärlden, oavsett om många gör det eller inte. Jaja, done is done!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.