Senaste nytt Forums Övriga Off Topic mac, vad behöver man

  • mac, vad behöver man

    Publicerad av bohm på 13 november, 2009 vid 21:50

    jag är ny mac-användare och jag har redan fattat varför man ska välja mac. Men jag har en del att lära.

    Min första fråga är; Måste man ha antivirusskydd? och i så fall vad ska man ha? jag är smålänning och snål som få.

    Vilka andra program behöver man om man ska ha en “användbar dator”. tips på alla möjliga nödvändiga och onödvändiga program mottages tacksamt.

    Ytterligare undrar jag om det är någon fördel att INTE installera windows-systemet på en mac? det finns ju ganska många program som ehhmmm…. finns på internet, men då oftast i windows-version

    ola_p svarade 14 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bizonoxe

    Medlem
    13 november, 2009 vid 22:32

    Nej du behöver inte antivirusskydd skit i den skiten.

    Nämn program som du hade till windows som du vill ha på din mac. Installerar du windows kan du få virus på windows “partitonen”. Finns väl varken fördel eller nackdel för windows.

    Det du ska fixa är självklart om du inte fick det, iLife 09, filmprogram etc tror du redan har det om du nyss köpt en ny mac.

    Onyx, superprogram som snabbar upp och fixar i datorn.

    Audio Hijack, så du kan spela in ljud från vilket program som helst.

    Adium – msn annars finns msnmessenger som vanligt

    Toast som är ett program som gör allt enklare att bränna till DVD.

    Vuze – torrentprogram

    ska du köra windows är det paralells eller VMware som gäller

    Vlcmediaplayer till all filmspelning

    Microsoft office

    Väldigt viktigt: stufflt för att packa upp paket typ som tror WinRar elelr vafan skiten heter på skitwindows.

    ProVoc om du ska plugga glosor…. hahah

    spotify

    skype -.-

    iSquint om du ska göra om filmfiler till typ ipod och iphone

    Nicecast – ha den egen webbradio

    Firefox (jag gillar safari mer)

    Sketchup – 3D program som jag håller på att lära mig och är riktigt enkelt och skojj.

    MobileConnect för 3G modem, finns dock guider hos alla operatörer

    AdobePhotoshop

    är du filmskapare så iLife 09s iMovie för enklare redigeringar annars får du fixa FinalCut Express eller FinalCut Pro.. grymma program för den mer Pro.

    Flip4Mac så att du kan se WMV filer i quicktime

    tja..

    sen får du väl berätta vad du använder datorn till.. 😉

    lycka till, du lär inte ångra dig.

  • bizonoxe

    Medlem
    13 november, 2009 vid 22:33

    http://www.99mac.se slaktar förresten om du söker macnörderi och hjälp.

  • kurtkomet

    Medlem
    14 november, 2009 vid 11:21

    http://www.macupdate.com/ hittar man det mesta man kan tänkas vilja ha.. onödiga och mer nödvändiga applikationer. Ang. virusprogram tror jag inte det är nödvändigt, har haft mac i fyra år utan något virusskydd och har inte haft några problem.

    Några favoriter:
    Stuffit expander – fixar RAR och zip

    Adium, redan nämnt, värt att nämnas igen.. Kan anpassas nästan hur du vill och tillåter fler konton vara anslutna samtidigt (även ICQ m.m.)

    Iridium eller Aqua, byter ut det fula grå/borstat stål-temat i OS och andra applikationer mot ljusgrått/vitt.

    Transmission – Torrentprogram i sin enklaste/renaste form, hur smidigt som helst.

    Ipod volume booster är underskattat. Låter dig justera upp podens ut-volym över den inbyggda EU-spärren. Kan vara bra om du vill driva större hörlurar eller koppla in i stereon utan att behöva skruva upp den på max.

    Handbrake – Rippa DVD till filmfil, kan även ta med subtitles om man vill ha det.

  • pontusande

    Medlem
    18 december, 2009 vid 08:40

    Listan ovan är väl rätt så komplett. Men vill bara tillägga att det finns ett nytt torrentprogram som heter uTorrent. Det tar inte upp någon nämnvärd kraft från datorn vilket är viktigt när man har det liggandes i bakgrunden för att ladda upp/hem… Rekommenderar alla att testa!

    Om du ska handla på the pirete bay-shoppen så brukar dom ha det mesta, förutom spel, även till mac så det är inget att oroa sig över.

  • mes

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 19:23

    skippa ms office till förmån för open office

  • hellgren

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 09:52

    Coolt! har äntligen uTorrent kommit til osx? Då är det hem o skaffa det.
    Sen ville jag även tippsa om att chrome har släppts till osx med. Så nu kan ni kasta både firefox och safari i sjön 😉

    Bohm, du gjorde helt rätt som köpte en mac. Tror inte att det kommer va mycket du inte hittar till den. Sen finns en mycket fin applikation som helter Crossover.. Crossover games och crossover nått annat 🙂
    Med dom slipper du installera windows, och kan köra många program ändå.

  • bohm

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 22:09

    nu har jag testat de flesta programmen som rekommenderas ovan… många bra. Nu söker jag ett program eller app så att man kan streama DVD-skivor och få upp det i ipod touch.

    Jag har Air video där det går att streama filmer som ligger på hårddisken till ipoden, men det borde ju rimligtvis gå att göra detsamma med en DVD? Air video konverterar ju filer så de passar ipoden typ samtidigt som de streamas. Borde ju gå även med DVD?

    Nån som har en lösning på detta?

  • ola_p

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 14:14

    Jag gillar Chrome som webbläsare. Transmission till torrents, Echofon till twitter, vmware för virtualisering (winblows), iWork istället för office, adium för msn etc., Perian med en packe codecs för quicktime, VLC för konstiga filformat, unrarx för att packa upp rar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic mac, vad behöver man

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.