Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Gaastra Vapor 2008

  • Mast till Gaastra Vapor 2008

    Publicerad av grrrr på 2 juni, 2013 vid 20:18

    Jag knäckte min mast idag som jag har till mitt Gaastra Vapor 8.2 från 2008.

    Surt!
    Och nu sitter jag med några frågor.

    1- Kan jag använda en ny Gaastra mast istället?

    2- Fungerar en 100% kolmast från Vindsurfing.se (~2008?) med seglet?

    3- Jag är inte ute efter top-prestanda men vilka märken är kompatibla med seglet?

    4- Någon som har en underdel till en Gaastra 100% carbon mast liggande under altanen?

    Tack!
    /Erik.

    marden svarade 10 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • klint

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 12:46

    Hej Erik,

    Jag har en oanvänd underdel Gaastra 75% kol 490 längd från just 2008. Fick den i ett reklamationsärende och den skulle möjligtvis kunna passa riktigt bra till din 100% topp, jag tar för givet att böjkurvan på 75% och 100% masten är samma eller iallafall snarlika. Körde 75% masten med Gaastra GTX och tycker det är en riktigt fin mast.

  • grrrr

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 15:15

    Går det att blanda kolhalt?

    Blir det inte olika styvheter på masten, jätte-hard-top eller limp-tip…
    Någon som har testat?

  • mackee

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 15:55

    Det är bara att rigga och testa ,ser det ok ut är det bara ut och testa.
    Kan faktiskt bli bättre ibland än vad rek är

  • marden

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 17:39

    borde inte bli någon skillnad om du frågar gaastra, men har för mig att märkenas olika % kan skilja sig åt i böjkurvan och stuvhet..
    annars var jag på skidsport i bromma nyss och noterade att dom hade en demomast där till salu

  • andersbq

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 19:26

    Jag har en ny Naish Race 100% 490cm, den är väldigt lik Gaastra.
    Tillverkad på Powerex fabriken (innan Neil Pryde köpte den)
    (Lånade ut den till importören Wallen/Surf.se som riggade och körde Gaastra 8,6 Vapor -13 på den vid Krister Flygare)

  • grrrr

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 20:59

    Tack för alla tips!

    Jag kollade direkt efter masten knäcktes på skidsports hemsida men hittade inte min mast, inte som beg./demo heller.

    @mackee: på vilket sätt kan det bli bättre?

    Vad gäller min andra fråga: hur är det med en vindsufing.se 100% kol racemast på Gaasta segel? Den har jag nämligen liggande. Jag kan förstås testa men jag undrar om någon vet.

    /E.

  • bicless

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 21:47

    Jag tror inte vindsurfing.se masten funkar. Du har ett mastkänsligt segel och gissar vindsurfing.se masten är för toppmjuk. Om det är för toppmjuk kommer du få svårt med camberrotationen. Kanske till och med svårt ploppa på cambers. Men Testa om du har en mast. Jag kan ha helt fel då jag har rätt liten erfarenhet av vindsurfing.se masterna.

    Som tidigare talare sa förekommer det att seglet blir bättre med annat än orginalmast. Kanske inte bättre på allt men bättre på nått och har du tur just en egenskap du värderar högt. Exempelvis bottendrag. Eller bättre twist, mer kontroll i hårdvind.

  • jester

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 06:47

    Köp masten från AndersBq. Såg seglet riggat med den masten på haga, och det såg riktigt bra ut!

  • marden

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 13:40

    ring skidsport och fråga !

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Gaastra Vapor 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.