Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste bara fråga…

  • Måste bara fråga…

    Publicerad av booman på 9 maj, 2013 vid 12:58

    Är detta ok riggat!

    Har haft lite problem med camberrotation, och tom att de poppar av masten när man flippar seglet med mindre nedhal än detta…Nu har jag inte hunnit testsegla med denna riggning, men ser det ok ut…? Ska det dras ännu mer, Tips…?
    Mast Reptile 490 CC 80%
    Har 2 andra cambersegel, mauisail Titan som är bra mycket mer lättriggade och inga problem alls med dem…
    Och inga tips finns på Saillofts hemsida..

    bicless svarade 10 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • nachoman

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 14:26

    Ser ju ut som det är väldigt löst akterlik. Funkar det inte bättre med lite mindre nedhal? Det släpper ju nästan hela vägen in mellan topplattan och andra och mer än hälften mellan andra och tredje. Sailloft borde faktiskt lägga lite krut på att göra en rigguide likt Simmer och NP som är förhållandevis lättriggade.

  • the_novice

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 15:29

    Tycker att det ser ut som att masten är för styv till det seglet, prova med en annan mast om du har en.

  • booman

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 15:38

    @Nachoman 710289 wrote:

    Ser ju ut som det är väldigt löst akterlik. Funkar det inte bättre med lite mindre nedhal? Det släpper ju nästan hela vägen in mellan topplattan och andra och mer än hälften mellan andra och tredje. Sailloft borde faktiskt lägga lite krut på att göra en rigguide likt Simmer och NP som är förhållandevis lättriggade.

    Tack! Håller med, både vad gäller nedhal och riggguide… Hittar väldigt lite om Sailloft och hur de ska riggas…

  • booman

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 15:41

    Tack för det,,, Har tyvärr ingen annan själv, men får försöka lösa det på nåt sätt…

  • booman

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 15:43

    @The_Novice 710293 wrote:

    Tycker att det ser ut som att masten är för styv till det seglet, prova med en annan mast om du har en.

    Tack för det! Har tyvärr ingen annan själv, men får försöka att lösa det på nåt sätt…

  • marden

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 16:19

    är inte masten för toppmjuk ?

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 16:43

    T. O. M jag tycker det ser väldigt åtdraget i toppen och spänt vid bommen.. Träffade 2 personer på brevik förra året som hade problem med cambers som hoppade ur(cross pro). Vet inte om de fick ngn rätsida på det men den ena killen körde oxå reptile mast(vet inte kolhalt)

  • tsss

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 18:47

    Misstänker att Bicless eller Vindsökaren har svar på frågan. (Bicless säljer ju dom här grejerna och VS seglar mycket med hans prylar) Troligen har dom åkt till Öland idag, så det kanske dröjer innan någon av dom är inloggad här på forumet

  • jr555se

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 19:44

    Kom på en sak.. Om du kör kort förlängare så kan du ju få masten att böja sig lite mer i botten. Om du har ngn liggandes (och det inte är det som sitter på redan) sen om det räcker för att cambers inte ska hoppa vete fasen.. Annars är väl schims till cambrarna ett alternativ.

  • Aquario

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 19:53

    @Mården 710299 wrote:

    är inte masten för toppmjuk ?

    Håller med Mården, ser ut som om nedre masthalvan är för hård och den övre för mjuk, eller så är både nedhal och uthal för hårt.

  • ola-h

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 20:25

    Svårt att säga säkert utan att vet hur seglet skall se ut, men utifrån en generell bedömning ser ju riggen väldigt konstig ut och den gissning som flera är inne på – att masten är för mjuk i toppen – verkar rimlig.

  • bicless

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 20:39

    Det ser inte rätt ut på den bilden. Maila mig bilden bosse så reder vi ut det. Gärna hur du riggat också. Sailloft mäter luff som mast + avstånd från nedre mastkant till nedhalshjul på seglet när du riggat. Info@surfspot.se

  • marden

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 20:55

    Kan det bero på att riggen hänger i toppen och böjer masten åt fel håll , när vinden böjer masttoppen mot lä borde toppslacket spännas upp… Samt ser ut som för mycket uthal… Men det brukar ändå inte se så illa ut

  • booman

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 21:21

    Suveränt! 🙂 Tack för alla tänkvärda tips och ideer…! Vad vore livet utan Surfzone (och Surfspot) Får en ny leverans från dem i morgon som jag måste vänta på, sen ser det ut att bli en härlig em med surf även här i Falun… Så jag har förmiddagen på mig att testa riggning… Återkommer med resultat… 🙂

  • mankan

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 15:17

    Vore toppen med en riggningsguide till sailloft. Jag har samma problem med mina cambers på mitt cross pro 8.0 ifrån 2010.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste bara fråga…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.