Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfot, glapp. Byta/laga?

  • mastfot, glapp. Byta/laga?

    Publicerad av malibu på 3 mars, 2016 vid 15:41

    Märkte att mastfoten glappade lite när jag riggade ner senast och funderar på om det är lönt (lätt/billigt) att fixa, eller om det kanske inte ens behövs?

    Den glappar inte i själva jointen utan det är det där snurrreglaget som inte sitter åt ordentligt. Egentligen ser hela mastfoten lite lätt böjd ut, och det är en del sprickor i jointen.

    Så, en ny kostar ju inte en förmögenhet men det är alltid kul att veta hur grejerna funkar. Så frågan är, är det något jag behöver bry mig om, och i så fall, är det något jag måste laga?

    Det är den enda mastfoten jag har ägt så den är ganska välanvänd. Har kanske varit ute 70ggr på två år. Kanske lite mer, men typ.

    erree svarade 8 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • malibu

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 15:42

    Jo, just det. Jag vet inte vad det är för märke. Köpt på Surfers. Tror inte att det är Local Spirit, men det var samma prisklass (alltså va 350kr eller nått sånt)

  • john1

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 17:24

    Köp nytt.
    Har själv olika varianter av chinook som är starka produkter.
    Kan föreslå denna: http://www.k-bay.co.uk/chinook-bases/euro-pin-system/1-bolt-twist-on/one-bolt-twist-on-tendon-euro-pin
    Finns också med dubbla skruvar till brädan samt powerjoint (Tjock gummi). Till vanlig segling blir det bra med föreslagen mastfot som är helsvarvat utan gängor.

    Tillägg: Ser att den finns att köpa i Sverige: http://www.surfspot.se/vindsurfing/rigg/mastfotter.html

    JJ

  • rillestark

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 17:40

    Köp nytt, som sagt. Livet kan bli riktigt besvärligt å tom farligt om rigg och bräda separerar vid fel tillfälle.
    Jag kör också huvudsakligen Chinook, efter en del tråkiga erfarenheter av billigare prylar, men det finns säkert andra märken som funkar bra. 🙂

    Frid!

  • malibu

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 18:59

    Ok, tack. Är det:
    “köp nytt! IGÅR!”

    Eller mer:
    “den kommer nog hålla ett tag, men skit i att laga och köp nytt istället”

    🙂

  • hakuna

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 20:11

    Jointen måste bytas innan nästa surf.

  • robin

    Medlem
    3 mars, 2016 vid 21:00

    Jointen kommer med största sannolikhet att gå av nästa gång du surfar. Sjukt trist att simma hem när det händer. Resten av mastfoten kan du inspektera och avgöra om den verkar hållbar.

  • malibu

    Medlem
    4 mars, 2016 vid 06:15

    Ok, tack!

  • erree

    Medlem
    6 mars, 2016 vid 09:46

    alla mina boges börjar glappa rätt fort (efter några månader) men jag har kört stadigt på 1-års regeln innan byte utan några missöden än (inne på 4 eller 5 foten nu). Säger inte man ska snåla på att byta ut, men lite glapp blir det alltid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfot, glapp. Byta/laga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.