Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot, hjälp.

  • Mastfot, hjälp.

    Publicerad av danieldaniel på 6 juni, 2011 vid 07:48

    Jag har en gammal Ten Cate-bräda (från 80-talet) där gummistroppen i mastfoten har gått av. Jag undrar om det är någon här som har något tips på vad som går att göra? Är även intresserad av att köpa hel rigg om det är någon som sitter på något gammalt.

    noob_master svarade 12 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-496

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 08:08

    Köp ny gummijoint som det heter på Surfbutiken i Björkhagen eller Skidsport Bromma om du bor i Stockholm.
    Vart bor du btw?

  • danieldaniel

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 08:39

    Ok tack! Jag bor i Stockholm. Dock så fick jag nu veta att det är hela mastfoten som saknas. Vet du om det är något som går att få tag på?

    Mvh

  • tsss

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 09:48
    danieldaniel;658048 wrote:
    Ok tack! Jag bor i Stockholm. Dock så fick jag nu veta att det är hela mastfoten som saknas. Vet du om det är något som går att få tag på?

    Mvh

    Bästa rådet är egentligen att ge upp brädan o satsa på något nyare. Många som börjar strula med gamla brädor tappar sugen, eftersom utvecklingen har gett så mycket mer lättseglade grejor, och det är ju synd. Om du ändå vill trilskas med en gammal bräda så kan dom funka hyggligt med en nyare rigg! Med en gammal rigg från 80-taletså är det garanterat hopplöst!!

    Men precis som i golf där det finns spelare med hickoryklubbor och guttaperkabollar, så finns ju ibland ett musealt intresse för brädor. (Själv har jag en Ultra Cat från 80-talet, dock är riggprylarna från 2005-2008 så den är kul att segla; mastfoten har jag konverterat så det är en modern “pin” för att kunna använda nutida förlängare)
    Så frågan är vad du har för mastfotsfäste; det fanns på 80-talet säkert ett tiotal olika, troligen fler.
    Om det är termoskorksmodellen (hål rakt ned i brädan) så avråder jag igen eftersom dom fästena är helt värdelösa. Men fotografera -lägg upp bilden- och mät med skjutmått dimensionen på ev hål som fästet ska gå igenom

    Jag har en del överblivna fästen så kanske något passar

  • danieldaniel

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 09:54

    Jag har även nyare brädor. Tänkte dock att det vore kul att ha i reserv till polare, kul att ha flera. Ska försöka ta en bild och ladda upp så snart jag kan.

  • tsss

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 10:06
    danieldaniel;658054 wrote:
    Jag har även nyare brädor. Tänkte dock att det vore kul att ha i reserv till polare, kul att ha flera. Ska försöka ta en bild och ladda upp så snart jag kan.

    ok – vad bra!

    Kul med gamla grejor om man vet deras egenskaper. Då berättar dom ju om utvecklingens gång och håller minnen vid liv.

    Att jag skriver så mycket om att inte försöka med gamla grejor när man är på nybörjarstadiet, beror på att alltför många blivit lurade, t ex på Blocket (Bra nybörjarbräda på 99 liter 54 cm bred och liknande) Så windsurfingen har tappat en massa proselyter genom att folk gett upp efter att varit tepåsar på gamla svårseglade brädor med trekantssegel, under några helger.

    ha det bra, så får vi se om det blir vind nu under em idag

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 23:32

    Mät upp hålet (diametern) samt djupet ner till spåret och maila exemplevis oss så kanske vi har mastfot till den brädan. Vi har till 3-4 gamla mått men det fanns rätt många varianter.

    Finns det inte längre kan man laminer in en M8 mutter (eller tjock bricka med M8 gänga) i gamla hålet. Sen man kan skuva i en ny modern mastfot.

  • noob_master

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 08:57

    Jag använde min fars gamla grejer från 80-talet och de är lätt att tröttna på men de funkar som nybörjargrejer ifall du inte har ekonomi till något annat.
    Som de andra säger ska du försöka skaffa dig lite nyare bräda eftersom att du då går upp i planing och sporten blir 100 gånger roligare.
    (ett tips är att inte köpa en för liten bräda) det gjorde nämligen jag 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot, hjälp.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.