Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkapning i nödfall

  • Mastkapning i nödfall

    Publicerad av brutus på 27 augusti, 2014 vid 11:20

    Tjao,
    Någon som har erfarenheter av att kapa en 430 till en 400-mast? Har ingen 400 nu men 2st 430 (1,5 egentligen då den enas bottendel är för sliten). Kan man kapa toppen på en 430 med 30cm och få det att funka…ok med en 430-underdel?
    Ok ok ok jag fattar att mastkurvan bla bla osv men blir det helt åt skogen eller funkar det i nödfall?

    Inga 400-master på köp o sälj, har du en i sthlm och vill sälja så hör gärna av dig!

    Tacksam för input, och erfarenheter kring mastkapning.
    Masterna är samma märke o kolhalt och det ska på ett 2013-segel fyi.
    /Martin

    brutus svarade 9 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • gregerkj

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:33

    Går fin fint att kapa masten, kapa masten lika mycket på båda ändar (med bågfil då blir kapsnittet fint) så att förstärkningen på masten vid bommen ( nu vet jag ju inte om dagens master är förstärkta kring bomfästet som förr i tiden). Lite epoxi runt kapsnittet skadar ju inte mot mastförlängaren iallafall.
    Seglet blir stumt och fint, bara dra lite mer nerhal så twistar det bättre om du nu inte gillar stumma segel som dunken.

  • surfprylar

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 13:00

    Du kommer förstöra masten totalt och det kommer bli skit när du riggar.

    Enda skälet att göra något sådant är om masten är värd noll kronor och du tycker det är kul att testa. Eller om du är onödigt rik och gillar att gå loss på prylar baraföratt.

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 13:02

    Du förstör en fullt fungerande mast och det kommer att bli skit när du riggar.

    Om masten är värd noll kronor och du vill testa så varför inte. Annars – låt bli. Dålig idé.

  • brutus

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 13:27

    Ok. Jag hör dig Masse. Men vad händer? Masten jag tänkte kapa är värd minimalt, bottendelen är som sagt typ trasig. 30% kol, budgetmast fiberapar. Den hela 430’n likaså. Om jag kapar 30 cm från toppen till 400 totalt då?
    Ok, det blir skit då med. Men. Har som sagt ingen 400 och tills jag har det – kan det bli ok. Kanske. Eller inte.
    Vill inte stå på stranden när det blåser bara o har inte budgeterat för en spritny mast just nu.
    Antar det finns bara ett sätt att få reda på hur det går… Fram med bågfilen!

    Kan tillägga att jag är inget proffs direkt, inte van vid 100% kol RDM eller så, men hyggligt nya prylar…

  • raggarn

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 14:04

    varför inte prova en så här…?? eller en egen fixad Bengt “Hajk”Alsterlind- variant av spännband….
    å testa innan du kapar sönder…..kanske inte det lättaste å hitta i surfshopen idag…..men du kan få låna min om det är panik
    OK det bli inte optimalt…men seglingsbart..
    beror väl lite på segelstorlek oxå

    en 4,2a på bilden

    ..

  • hawkeye

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 14:35
  • hglifberg

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 15:30

    Vad säger folket om man jämför en 400 fast med fel böjkurva jämfört med en kapad mast? Samma skit?

  • robin

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 16:19

    En mast som är kapad i toppen blir precis samma resultat som att ha förlängare i toppen, dvs det funkar så länge det inte är alltför mycket som sticker upp. Seglet blir styvare och svårare att kontrollera i hårdvind. Vad är det för luff på seglet?

    Om du måste kapa, så fundera på om det går att kapa i nederkant av toppen, och kapa inte mer än vad som behövs.

  • brutus

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 18:09

    Hmm… Seglets luff är 399, ett NP fly 4.7. Tveksamt om det går men kanske kan kapa 20cm uppe o 10cm nere på överdelen, om det skulle bli bättre än att kapa 30cm upptill. Risken är väl att de passar sämre ihop i skarven, lättare att spricka / fastna?
    Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att NPs våg-segel gillar styvare master med constant curve?? Kan funka. Kommer att testa. Annars får jag väl köpa en mast.
    Inte så ofta det blåser 4.7 i stockholm bara…

  • raggarn

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 19:43

    softare och constant flex…eller…???

    el N.P. lingo Progressive Flex

  • pgvirtual

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 06:10

    Kapa lite mera (20 cm?) längst ner på bottendelen, och lite mindre i toppen (10 cm). Då påverkas böjkurvan minst, och toppen kanske flexar tillräckligt mycket för NP-seglet. Inte idealiskt, men om du kan konvertera em värdelös mast till en som ens har lite värde så är det väl bara att försöka!

  • gregerkj

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 06:20

    Lycka till! Hör av dej hur det gick.
    Notera att väldigt många använder för kort mast med lång förlängare tex. 430/460
    istället för 460/490. Istället för att ha flera master.
    Masten blir för mjuk för seglet vilket inte är speciellt bra det heller.
    Mindre segel är mindre känslig än stora för felmast eftersom avståndet mellan lattorna är mindre och kortare bom vilket gör seglet mer profilstabilt.

  • henke_a

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 07:16

    Tror att jag har en X5 400, maila mig om du vill ha den på henrik.andersson.privat + vanlig gmail. 500 spänn. Ev. är det den som är av, då har jag bara en underdel, den kan du få, då får du nån slags konstig 415 men behöver iaf inte kapa.

    (edit) Kollat, har en X3 400, din för 500, finns i Täby.
    Tror att jag har halv X5 också, så du kan ju få en “X4” om du vill.
    /henke

  • dr-masse

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:07

    Det KOMMER bli fel böjkurva. Som ett kul test med en i övrigt värdelös mast – go for it.

    Men förvänta dig inga underverk. Eller knappt ens en fungerande rigg. Allt beror i och för sig på ens referensramar och förväntningar. Om nivån är “det funkar att segla med” så kommer du bli nöjd, eftersom det kommer att driva dig fram och tillbaka på något sätt i alla fall. Om förväntningen är “det här funkar ju asbra och min rigg har grym känsla, vindregister och beter sig fantastiskt fint” så kommer besvikelsen bli rejäl.

  • jesper-b

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:23

    Att segla med lång variotop, dvs att masten är för tok för lång och sticker ut so på bilden ovan är ännu sämre än att kapa. Materialet i masttoppen som sticker ut vill böja sig framåt och styvar upp toppen ännu mer än en kapad.

    Är det en halvtrasig skitmast är det väl bara att kapa och prova. Jag skulle dock ta mig en funderare var jag skulla kapa. Jag tror nog jag hade kapat allt i toppen om jag ville ha en styvare topp. Om inte skulle jag nog ta häften i botten. Det blir ändå styvare men då mer jämt fördelat. Du kan även kapa i bpda ändar på den del som inte har förlängarbiten. Blir det för kärvt att få in förlängaren kan du slipa lite försiktigt med papper på förlängarbiten (se då till att slipa hela vägen in till själva masten så att du inte för en konform som spräcker den andra mastdelen. Detsamma gäller själva kanten på den mastdel som förlängarröret sitter, den får inte vara rundad eller sen, då kan den skräcka den andra mastdelen).

    Fram med bågfilen!

    /JB

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastkapning i nödfall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.